FCA sterk in mei dankzij Tipo en Stelvio

FCA heeft in eigen land een prima verkoopmaand achter de rug met bijna 59.900 verkochte auto’s  (+6,8, marktaandeel van 29,3%). Alfa Romeo begint nu structureel een steeds belangrijkere bron van inkomsten te worden (+31,9%). Dat is naast een prima resultaat van de fantastische sedan Giulia, vooral ook te danken aan de Stelvio.

Fiat (+10,8%) heeft met de vorig jaar geïntroduceerde Tipo een ware kampioen in het C-segment. Goed voor een tweede plek in de algemene top 10, ruim een kwart van de totale verkoop in het segment en ruim 7700 stuks in mei. De Panda scoort weer goed als best verkochte auto van Italië met meer dan 14.000 eenheden. De 500 is erg sterk deze maand met een aantal van bijna 7000 eenheden, goed voor een derde plek in de landelijke top 10. De Panda en de 500 zijn samen zelfs goed voor een aandeel van 60% in het meest compacte segment. De 500L heeft een zelfde aandeel in het eigen segment en werd bijna 5500 maal verkocht. De 500X werd ruim 5100 keer verkocht en komt op 19,2%. De Punto werd ruim 3100 maal verkocht. Fiat verkocht op het schiereiland in totaal 45.660 auto’s in mei.

Alfa Romeo (+31,9%) heeft in mei op eigen bodem 4600 auto’s verkocht waarvan 1649 Giulietta’s en 1339 Giulia’s. De Stelvio groeit op maandelijkse basis echter heel rap en komt nu al op 935 stuks. De verkoop begon pas in maart met meerdere modelvarianten. Veelbelovend dus voor de toekomst. FCA meldt dat ruim de helft van de kopers uit concurrerende merken stapt. In Europa werden in april in totaal 1416 Stelvio’s verkocht.

Lancia verkocht vorige maand bijna 5300 Ypsilon’s wat er een stuk minder zijn dan in de recordmaand mei 2016. Voor het eerst kwam Lancia met de succesvolle chique stadswagen niet verder dan een zesde plaats op de landelijke lijst. Jeep verkocht bijna 4300 eenheden ongeveer hetzelfde aantal als in de vijfde maand van 2016. De Renegade komt met ruim 3800 stuks op de dertiende plaats in de landelijke lijst.

Maserati verkocht 263 auto’s in eigen land, waarvan 187 Levante’s. Ferrari verkocht 39 auto’s.

11 gedachten over “FCA sterk in mei dankzij Tipo en Stelvio

  • 6 juni 2017 om 19:52
    Permalink

    Mooie cijfers. Ook in Frankrijk lijkt de Tipo goed aan te slaan. Maar helaas wat weinig nieuwe Alfa’s daar.
    Puntje is dat Fiat wel erg afhankelijk lijkt van de thuismarkt. Met de nieuwe Alfa’s kan hopelijk het Duitse marktaandeel ook wat steviger worden.
    En met een nieuwe Punto zou ook helpen. Al is het maar op de thuismarkt!

    Beantwoorden
  • 6 juni 2017 om 23:47
    Permalink

    Ik vind het nog steeds erg jammer dat de enige Fiat’s die in Nederland aan slaan de 500 en in mindere maten de Panda zijn en in nog mindere maten nieuwe Punto’s. de overige recente modellen zie je nauwelijks rijden. Ik heb, buiten een dealer bestickerde Tipo er nog ooit één in het wild gezien. Heel soms zie je een 500x en eens per jaar een 500L maar die is echt een zeldzaamheid op de wegen.

    Opvallend ook dat de Panda in eigen land een verkooptopper blijkt en in Nederland niet eens in de top 5 van a segmenters voor komt. Dealers zien je liever niet komen met een inruiler en zeker niet als het een TwinAir is. Zij komen al om in de voorraden die door FCA de dealers door de neus gedrukt wordt.

    Beantwoorden
  • 7 juni 2017 om 13:53
    Permalink

    Heeft er iemand een idee wat de verhouding van de verkoopcijfers is van alfa met a4 bmw3 en mercedes c?
    Dank

    Beantwoorden
  • 7 juni 2017 om 14:19
    Permalink

    Op carsalesbase staan de verkoopcijfers voor giulia voor april. Ongeveer 2000 exemplaren in europa, waarvan dus blijkbaar 1300 in italie ( als de cijfers van april en mei gelijktrekken ). Dit doet mij toch vrezen voor de populariteit.

    Beantwoorden
  • 7 juni 2017 om 14:21
    Permalink

    Ter vergelijking, europa: C-klasse 49000, A4 40000, giulia 6500 ( afgerond )

    Beantwoorden
  • 7 juni 2017 om 14:24
    Permalink

    Dan hebben we het dus over heel Q1 2017, voor de volledigheid.

    Beantwoorden
  • 7 juni 2017 om 15:50
    Permalink

    @Alfa 159: doe wel ff de aantallen van de sedan versies van die Duitsers. Uiteraard zal het dan nog steeds een verschil zijn want die merken kennen de klanten al en de leasemarkt is ‘in handen’ van de Duitse merken. Ik denk dat de Giulia het al met al dus goed doet en dat het in de toekomst steeds beter zal gaan. Vooral als er updates en opvolgers komen. Gewoon doorgaan dus!

    Beantwoorden
  • 7 juni 2017 om 21:32
    Permalink

    Blij te zien dat Fiat het op hun thuismarkt toch nog/weer goed doet, hier in België is het echter kommer en kwel, ook al doet de 500 het hier goed en zijn er tevens vrij veel Freemont’s te zien. De Tipo begint ook hier in het straatbeeld te verschijnen. net zoals je sporadisch al eens een 500x en L ziet (dan vooral in CNG versie). Spijtig genoeg blijft de doorsnee Belg zich vast houden aan de saaie duitse brol , ik denkt dat vele van mijn landgenoten spijt hebben dat ze “den duits” hier vijfenzeventig jaar geleden verjaagt hebben;-). Maar ja heel Nederland weet dat België uit 95% idi…n bestaat, zelfs ons Koningshuis weet niet langer wat goed voor hem is. Gelukkig is onze oud Koning met een Italiaanse getrouwd ( hoe hij die ooit heeft kunnen bedriegen is mij een raadsel, waarschijnlijk omdat hij Belg is) en rijdt zij met een 500 net zoals haar zwart geschilderde zoon (Laurent) een Ferrari 355 en Punto Abarth in het verleden tot de zijne mocht rekenen, geef die sukkelaar zijn donatie terug zodat hij die kan spenderen aan Italiaanse raspaarden en niet langer met een Dacia hoeft te rijden…. Enfin we wijken af en ik ga mij in ieder geval niet het hoofd laten gek maken en blijf halstarig met italiaanse wagens rijden, ondanks alle negatieve commentaar daarop, gewoon omdat ze voor mij hun gelijke niet kennen. Fiat/Lancia Forever! en als ge met iets anders rijdt kunt ge op mijne negatieve commentaar rekenen.

    Beantwoorden
  • 8 juni 2017 om 15:11
    Permalink

    Imola_be

    Ik kwam dit weekend vanaf Frankrijk via de E25 Bastenaken Luik Maastricht naar Nederland met mijn Alfa Romeo 166 maar ik dacht dat Belgie heel veel had gedaan aan zijn wegen maar mijn god wat zaten er slechte stukken tussen zeg dat jullie geen schade rijden daar met de auto’s. Hele gaten en kuilen en allemaal lappen asfalt op de snelweg en dan zijn sommige stukken weer wat beter. Maar Belgie kan een voorbeeld nemen aan Nederland en Luxemburg als het om de kwaliteit van de snelwegen gaat. Wat mij ook opviel waren nog de oude Lantaarnpalen langs de snelweg met oranje natrium verlichting was blij dat ik Xenon op de Alfa 166 heb zitten sommige stukken waren erg slecht verlicht gelukkig hadden we geen regen.

    Sterkte daar,

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 12 juni 2017 om 17:06
    Permalink

    Ik rijd 100.000 kilometer per jaar, en heb nooit schade. Ik lees hier commentaar over België, wel kijk maar even wat een deftige wagen in Nederland kost. Nieuwe Giulia vanaf 44.000 euro, in Belgie 30.000. Het is heel normaal als jij het autorijden belachelijk duur maakt, en dat geld in je wegennet steekt, het er beter voor staat. Bovendien maakt het mij niet uit eens door een put te rijden met de nieuwe Guilia, dan met een Suzuki, Daihatsu of Citroen C1 (zie je heel veel in NL) over een mooie snelweg te tuffen. Over de afmetingen van het gemiddeld NL huis nog maar te zwijgen. Bovendien, als het je in BE niet bevalt, bekijk het dan toch lekker op een ander ?!

    Beantwoorden
  • 12 juni 2017 om 22:35
    Permalink

    @Raf wel mooi dat je het opneemt voor België in plaats van Als Vlaming de Walen de schuld te geven voor die hobbels en bobbels 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.