FCA’s facelift festival met Alfa en Fiat bijna klaar voor Genève

giulietta fl

De autosalon in Genève wordt in ieder geval niet zo saai als verleden jaar, want er zullen wat frisse Alfa’s en Fiat’s te zien zijn. Uiteraard zal ook de nieuwe Lancia Ypsilon acte de présence geven. De Giulia in een meer standaard configuratie is al zelfs in de buurt van Amsterdam gespot (foto onder) tijdens een duurtest dwars door het Europese continent samen met de Quadrifoglio. Het is duidelijk dat men bij deze belangrijke D-segment berlina van Alfa niets aan het toeval wil overlaten.

giulia amsterdam

Toch zijn al deze vernieuwingen nog geen directe aankondiging van modellen die al vlot in de showroom te verwachten zijn. Dat tempert dus enigszins het enthousiasme. Italiaanse vakbonden maken zich zelfs wat zorgen momenteel over de snelheid waarmee de Giulia en bijvoorbeeld de Alfa SUV (Matta?) de markt zullen betreden. Pas verderop in dit jaar zal namelijk het een en ander pas echt goed op gang komen. Mogelijk is de MiTo facelift als eerste aan de beurt, gezien de sterke commerciële dip waarin dit model verkeert. Van de Giulietta facelift (foto bovenaan) wordt zelfs gezegd dat deze pas na de zomer vermarkt zal worden. Iets wat diens achterwiel aangedreven opvolger automatisch ook minstens een half jaar later dan verwacht zal doen debuteren.

mito fl

Bij Fiat verwacht men op korte termijn veel meer te kunnen bereiken gezien de huidige marktcondities in eigen land en dus zullen prijsvechters als de Tipo hatchback en Stationwagon vrij vlot verwelkomt kunnen worden. De strategisch belangrijke Stationwagon is inmiddels ook al in Italië gesignaleerd (foto’s onder). Samen met de conventionele vijfdeurs zullen ze het Europese publiek in Genève aangenaam moeten verrassen. De juiste auto op het juiste moment volgens velen.

tipo hatchback2

tipo sw2tipo sw

Intussen is de onlangs vernieuwde Fiat 500 ook klaar om als aantrekkelijke ‘S’ voor de dag te komen (foto onder). We weten dat ook de Abarth binnen afzienbare tijd, het vernieuwde jasje aan zal trekken. Wellicht eveneens in Genève te zien straks. Overigens zijn de Fiat Fiorino/Qubo uit Bursa eveneens aan een milde facelift onderhevig.

Fiat 500s nuova

33 gedachten over “FCA’s facelift festival met Alfa en Fiat bijna klaar voor Genève

  • 21 januari 2016 om 17:53
    Permalink

    De Giulia dreigt zo langzamerhand wel een beetje de “Sagrada Família‎” van autoland te worden. Blijft in de stijgers en is straks al aan een face lift toe als hij eindelijk leverbaar is als dat moment ooit gaat komen dat hij klaar is. Waarom moet het zo verschrikkelijk lang duren om na de presentatie ook een auto in de show room te hebben? Ik mag toch hopen dat na Geneve dat ding eindelijk leverbaar is en niet weer een half jaar moet duren dat hij ten tijde van de IAA eindelijk bij de dealer staat. In ieder geval komen de updates van Mito en Giulietta er aan of dat de verkoop wat opgaat krikken is te hopen. De Tipo komt er iig sneller aan tov presentatie van de sedan. Als opvolger van de Bravo zit er ook een best gat. Het was simpeler om de Chinese versie op de boot hierheen te zetten. Waarom maken ze voor al die verschillende markten net een andere wagen dat kost toch bakken met ontwikkelingsgeld. Die Aziaten kopiëren toch alles van hier dus willen gewoon het zelfde als wij. En wat we hier hebben willen ze ook in zuid Amerika.

    Zet Alfa en Ypsilons en 500’s per boot over en stuur de boot weer terug met torro’s en uno’s.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2016 om 18:14
    Permalink

    Een facelift van de MiTo….die moeite had FCA zich kunnen besparen. Het model is bijna 10 jaar oud en wordt buiten Italië als 4 jaar nauwelijks meer verkocht, inmiddels in Italië zelf ook niet. De consument die nu in de markt is voor een B-segmenter denkt echt niet meer aan een MiTo. Het echte nieuws is natuurlijk de Tipo als hatchback en als SW, daar zal FCA het in Europa in 2016 van moeten hebbben

    Beantwoorden
  • 21 januari 2016 om 18:35
    Permalink

    Eehh…echt helemaal begrijpen doe ik dit niet want ik zie toch echt niet de standaard Giulia maar de Q versie.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2016 om 18:52
    Permalink

    Tjongejonge…FCA en vooral Alfa worden inmiddels weer volstrekt ongeloofwaardig. De Giulia gaat echt te laat leverbaar worden. Het gros van de autokopers is de hype rond de Giulia inmiddels wel beu.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2016 om 20:05
    Permalink

    @Henk de gewone staat met stikker wrap achter de QV.

    @Marco Pas inderdaad de Giulia uitstel begint wel erg te vervelen. Eerst 3 jaar wachten op presentatie nu weer een jaar en langer op productie. Er is kennelijk een hoop mis mee als ze een jaar extra nodig hebben voor testen. Het is niet dat het voorlopende model nog uitstekend verkoopt dat ze het rustig aan kunnen doen.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2016 om 20:13
    Permalink

    Er is geen haast geboden bij een model dat het in een keer moet gaan doen.Even een reminder Alfa was al dood dus het kan alleen maar beter worden. Ik snap ook niet de haastige reacties alsof er nog iets te redden valt. Alfa begint gewoon vanaf nul. Nieuw begin nieuwe kansen.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2016 om 23:03
    Permalink

    @Alfaspeed natuurlijk is er wel haast bij. De Giulia is een ontwerp uit 2015. Toen absoluut concurrerend. Inmiddels zien we een nieuwe A4, er komt een nieuwe 3-serie, de C-klasse wordt voortdurend gemoderniseerd en ga zo maar door. Tegen de tijd dat de Giulia op de markt komt loopt hij al achter de feiten aan. We twijfelen niet aan Marchionnes wijsheid dus ongetwijfeld komt de facelift in 2019. Net als de facelift van de 159 in 2010, de MiTo in 2012 en de Giulietta in 20014. Toch?

    Beantwoorden
  • 22 januari 2016 om 08:06
    Permalink

    Ja heel de hype rond de nieuwe Giulia is al lang voorbij als die eindelijk op de markt komt. Ik denk dat ze al onmiddellijk hun verkoopprognoses naar onder kunnen bijstellen. En een facelift presenteren van de Giulietta en de Mito die dan niet onmiddellijk te kopen zijn. Wat voor zin heeft dat? Niemand gaat nog een bestaand (oud) model kopen en het nieuwe is niet beschikbaar. Schitterende strategen daar bij Alfa.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2016 om 18:25
    Permalink

    Ik wist niet dat een zeer vooruitstrevende auto als de Giulia na 6 maanden weer verouderd is. Een Alfa is geen auto waar het om de nieuwste snufjes en gadgets gaat maar om zeer uitgewogen techniek en rijplezier. Daar kunnen ze met de nieuwe Giulia nog jaren mee door. Heb zoals vaker vermeld haar in het echt gezien en beleeft. De andere merken hebben heel wat werk te doen om dit te willen verbeteren.
    Niemand hoeft te vrezen voor veroudering of achterstand dan alleen de andere merken. Wacht maar af tot zij in de showroom staat. Ik zou graag jullie reactie willen horen.

    Beantwoorden
  • 23 januari 2016 om 00:05
    Permalink

    Het is goed om te lezen dat er nog ware Alfisti zijn die de moed na al die jaren nog niet hebben verloren Alfaspeed. Maar ongeacht het merk: als je een wereldspeler wilt zijn, en dat wil (is) FCA, dan is een ijzeren wet dat een model een jaar of 6 meegaat, en na 3 jaar een facelift nodig heeft. Alle concurrerende grote fabrikanten, VW, Toyota, Hyundai/Kia, Renault/Nissan, Ford snappen dit, alleen FCA niet. Als je het 1e jaar volledig verliest aan getreuzel met de introductie dan verlies je het momentum en dus ook saleskracht. Iedereen was enthousiast vorig jaar zomer, inmiddels is de teneur “laat maar zitten, het hoeft al niet meer.” Als het niet vanaf de start goed verloopt wordt het weer een typisch Italiaanse auto: door velen geliefd, maar niemand koopt hem.

    Beantwoorden
  • 23 januari 2016 om 12:06
    Permalink

    Voor iedereen hier we kijken veel te veel door een Nederlandse zeur bril, Jezus wat is dit land een partij negatief aan het worden. Er zijn meer merken die dit doen alleen bij de Italianen is dit gelijk altijd negatief.Alfa Romeo begint opnieuw als merk en ze willen het goed doen en premium merken doen wel langer met hun modellen. Daarbij zijn Italianen vaak tijdloos. Ik kan niet wachten op de mooie nieuwe Alfa Romeo en dat ze daar de tijd voornemen vind ik alleen maar goed. De laatste jaren was het vaak net niet nu moet het goed. De Giulia heeft een voor introductie gehad in Geneve gaan we echt lost!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 23 januari 2016 om 13:03
    Permalink

    Alfa heeft met de Giuia het wiel voor de middensegment sedan’s opnieuw uitgevonden. Geloof me op mn woord. 90 % van de toekomstige kopers heeft het helemaal niet door dat hij nog niet op de markt is,laat staan is er mee bezig. Zodra hij te koop is wordt het een hit. 3 kwart van de autobezitters weet nog niet welke volgende auto zij zullen aanschaffen. Een hele markt ligt open. Ideeen over verlies van kopers en kansen gemist zijn achterhaald in deze tijd. De wereld veranderd zo snel en daar moet op ingespeeld worden met een knallend product dat tot in de puntjes af is en vernieuwend. Als het product goed is blijft het verkopen en dan gaat het als een virus. Het nieuwe Alfa virus !!!
    Chi va piano va sano e va lontano.

    Beantwoorden
  • 23 januari 2016 om 16:46
    Permalink

    ….en je hoorde het kleine jongetje uit de menigte roepen: Kijk, de keizer heeft geen kleren aan!

    Beantwoorden
  • 23 januari 2016 om 19:05
    Permalink

    Piano & sano, niet echt het equivalent voor passie. Meer synoniem voor degelijkheid….

    Beantwoorden
  • 23 januari 2016 om 20:15
    Permalink

    Passie in degelijkheid. Wellicht vat je hiermee het nieuwe Alfa Romeo prima samen! Het enige recept om het ‘negatieve’ imago definitief af te schudden.
    Velen die nu in hun saaie grijze zakelijke eenheidsworst rijden, verlangen m.i. naar iets degelijks wat passie uitstraald!!

    Ik was vandaag in Brussel, het was echt goed druk op het paviljoen van Alfa Romeo. Ik hoorde heel veel mensen erg positief over het design.

    Alle (te) scherpe lijnen die je bij alle merken ziet, zijn nu alweer zo gewoontjes, Giulia is tijdloos, zoals ook 156 dat was/is…

    Beantwoorden
  • 23 januari 2016 om 23:56
    Permalink

    Ik geef overschot van gelijk aan alle positief ingestelden hierboven. Ik heb de Giulia gezien, ingezeten. Koude rillingen, mensen, wat een auto! Die startknop, dat schakelgevoel, die zithouding… Alles is gewoonweg in-druk-ŵekkend! Al het lange wachten vergeet je onmiddelijk weer, het was de moeite. Italië op z’n allerbeste!

    Beantwoorden
  • 24 januari 2016 om 13:18
    Permalink

    Nog een ruime maand geduld en ze kunnen voor het verdere test werk de stikkers achterwegen laten.

    Jammer genoeg heeft alleen nog niemand er mee kunnen rijden. Maar ja ik zou de pers ook op afstand houden als ik de zaak er runde. Pas hoog uit 1 of 2 maanden voor beschikbaarheid in een pre productie model laten reiden. Om toch wat momentum te houden. Aan de andere kant als de pers laaiend is over de nieuwe Giulia zou je er potentiele kopers mee kunnen weerhouden iets anders te kopen en ze nog even wachten. Maar ja ze hadden voor de Giulia QV al aardig wat verkopen staan je weet niet hoeveel daar nu al weer van is geannuleerd omdat ze het wachten zat zijn en hoeveel nieuwe wachters er bij zijn gekomen.

    De toekomst zal het leren.

    Beantwoorden
  • 24 januari 2016 om 19:09
    Permalink

    “””De autosalon in Genève …… Uiteraard zal ook de nieuwe Lancia Ypsilon acte de présence geven.”””
    Ben je daar zo zeker van ?
    Op het plan van het Salon in Genève is er geen sprake van Lancia.
    Wel RAM…
    http://www.salon-auto.ch/media/document/0/auto_2016_plans_des_marques_3d_18.01.16.pdf

    Op het salon in Brussel (net afgelopen) had Lancia géén stand.
    Enkel Abarth, Fiat, Alfa Romeo en Jeep.
    Oh, ik lieg : er was 1 (één) blauwe Lancia Ypsilon…op de stand van NGVA (Belgische aardgasfederatie).
    Achter de voorruit lag reklame van DATS 24 (met de lijst van hun CNG stations) en reklame van Pitpoint (ook reklame voor hun aardgasstations).
    Op de balie van de NGVA lag, op een stapel, samen met de andere merken en info over CNG stations, de folder met alle CNG wagens van FCA.
    En daar staat ergens wel een Lancia Ypsilon in.
    Net alsof die nog enkel met CNG te verkrijgen is…
    Uiteraard stond daar niemand van FCA : het is een stand van NGVA.

    Op de stand van Fiat heb ik achter een folder van de Ypsilon gevraagd. Hadden ze niet bij.
    Duidelijk genoeg ?

    SM mag van mij hoe rapper hoe liever het afbollen bij FCA.
    Maar het interesseert hem geen bal dat hij 3 à 5 % van zijn Europese klanten in de kou lat staan.
    Wel : mij interesseert Jeep en Alfa Romeo geen bal.
    Nog andere merken genoeg als we binnen 3 jaar een nieuwe wagen zoeken.

    Beantwoorden
  • 25 januari 2016 om 15:09
    Permalink

    Zojuist een e-mail van FCA Duitsland gekregen. FCA belooft daarin `20 nieuwe of sterk verbeterde modellen in 2016 in Duitsland´.

    Opsomming van FCA:

    Fiat 124 Spider, Fiat Tipo Sedan, Tipo Wagon en Tipo Hatchback

    Abarth 500, 2e helft van het jaar de Abarth Spider.

    Alfa Romeo Giulia in verschillende modelvarianten (!?). Mito FL, Giulietta FL, In de herfst volgt dan Alfa´s eerste SUV.

    Jeep C-segment SUV

    Fiat Professional, Fullback en nieuwe Scudo.

    Ik tel er dus maar 13.
    De 500S FL, de Fiorino FL, de Panda FL en Ferrari FF (12 februari a.s.) zijn al betrapt.
    Wat dan nog? Een Giulia (verschillende modelvarianten?) Wagon? 500L FL? Toro? Abarth 500 Cabrio? Toch de nieuwe Giulietta?

    wat er precies in Geneve staat blijft daardoor een beetje gissen. De Abarth Spider, Jeep C-SUV en Fiat Scudo in ieder geval niet.

    Beantwoorden
  • 25 januari 2016 om 17:33
    Permalink

    Zou kunnen dat ze de Punto/Uno ook vast meetellen, ook al kan je die pas in 2017 kopen. Verder dat misschien Maserati nog iets doet. Een nieuwe variant van de 4C lijkt me ook niet ondenkbaar.

    In ieder gevallen tellen fabrikanten iets wel heel makkelijk als een nieuw model, bijvoorbeeld de 500, 500C en Abarth 500 worden vaak als 3 modellen gepresenteerd. Dus neem het ook met een korreltje zout.

    Beantwoorden
  • 26 januari 2016 om 11:30
    Permalink

    Maserati Levante wordt in Genève onthuld. En er komen facelifts aan voor de Ghibli en Quattroporte. Dat zijn er alweer drie 🙂

    Beantwoorden
  • 26 januari 2016 om 16:22
    Permalink

    Wat een zure mensen hier allemaal. Je mag best kijken naar de Duitse merken, maar die zijn niet zo heel veel sneller dan FCA. Ik bedoel de Mercedes W204 (vorige C) heeft ook 7 jaar gelopen. De Opel Insignia loopt ook al sinds 2008 en daar is vooralsnog (behalve een camouflage auto) ook nog geen opvolger voor.

    Ik vind de Guilia hoe langer hoe mooier worden, maar ik hoop wel dat ze snel een SW uit de kast toveren. Ik ben benieuwd naar het nieuws van Geneve. Ik heb ook geen echte haast, dankzij de kwaliteit van de 159 kan deze voorlopig nog wel even mee.

    Beantwoorden
  • 26 januari 2016 om 16:31
    Permalink

    Eelco van Vliet, is niet zuur maar de realiteit: als de 159 net als de C-klasse na 7 jaar vervangen zou zijn dan was de Giulia in 2013 geïntroduceerd……De Insignia heeft in 2013 een facelft gehad en begin 2017 komt een volledig nieuw model. Juist de Insignia laat overigens ook weer zien dat 6 jaar de maximale levensduur is, want die verkoopt de laatste jaren ook totaal niet meer. In dit segment verkopen de Passat (net nieuw), de A4/Octavia (die bijna voortdurend worden gefacelift), en ga zo maar door. Als FCA dat ook zou doen zouden ze niet telkens elke zakelijke rijder na een paar jaar zien vertrekken naar een ander merk.

    Beantwoorden
  • 26 januari 2016 om 19:52
    Permalink

    WELKE KLANTEN VERTREKKEN? Alfa heeft geen klanten meer sinds het afscheidt van de 166. maak je daar geen drukte om. De nieuwe klanten heb je zo weer gemaakt ,dat is een kwestie van tijd. En zeuren over dat lange duren is zo langzaam aan ook vervelend aan het worden. Het is zoals het is.!!

    Beantwoorden
  • 26 januari 2016 om 22:19
    Permalink

    @alfaspeed

    Als je de 166 als laatste levensteken van Alfa kwalificeert, neem je een/ het merk niet serieus, maar ben je gewoon nog verliefd op een geweldige auto. Met pakweg een derde van de productie aantallen van de 164 niet echt een succes. Zo te zien schuilt er slechts in een beperkt aantal van ons een Jeremy Clarkson. Leuk voor de exclusiviteit, maar enige mate van populariteit is wel prettig voor het voortbestaan van een merk.

    Ook prettig voor het voortbestaan, ach neemt u mij niet kwalijk, de wederopstanding, is aanbod. Hoe langer het duurt, des te langer de weg terug. Eenvoudigweg omdat er steeds minder vervangingsaankopen zijn. Neem daarbij een afbrokkelend dealernetwerk, een beperkt aanbod en niet stilzittende concurrenten en de weg terug wordt steeds langer. Zoals je zegt, een kwestie van tijd. Het is zoals het is: Een merk nieuw leven inblazen kost tijd. Maar het verstrijken van de tijd werkt in het nadeel. En dat heeft niets met zeuren te maken.

    Beantwoorden
  • 28 januari 2016 om 12:51
    Permalink

    Maar in een slap aftrekksel rondrijden met een roemruchtig Alfa badge willen we ook niet. Toch?!!

    Beantwoorden
  • 31 januari 2016 om 09:55
    Permalink

    Het probleem van Alfa Romeo is dat ze de wereld willen veroveren vanaf de verkeerde kant.
    Ze komen eerst met onbetaalbare auto’s voor de gewone man, de elite zal eerder een auto kopen van de grote Duitse 3, dan rest de liefhebber die te beperkt is in aantal om een merk in leven te houden.
    Alfa Romeo had moeten beginnen met een A en SUV segment auto, die massaal verkoopbaar zijn, met het verdiende geld kan je dan naar boven uitbouwen.
    Een Alfa Romeo 4C is leuk maar daar red je een merk niet mee.
    Ik blijf van mening dat de Giulia bij Alfa Romeo en de Ypsilon bij Lancia de laatste stuiptrekkingen zijn van beide merken.

    Beantwoorden
  • 31 januari 2016 om 13:40
    Permalink

    Nee, maar voor het geld wat er gevraagd gaat worden voor de Giulia’s, zou ik ook elders gaan winkelen.
    Grotendeels is Alfa Romeo afhankelijk van de liefhebbers en niet van de massa kopers, omdat ze daar geen “up to date” auto’s voor hebben.

    Beantwoorden
  • 31 januari 2016 om 14:09
    Permalink

    @HZW

    Wat is er niet up-to-date aan een RWD sport-sedan met de juiste gewichtsverhoudingen en een geweldig design?

    Merken als Alfa Romeo en Jaguar moeten het niet hebben van ‘gadgets’ waar je niets mee doet.

    Beantwoorden
  • 31 januari 2016 om 20:52
    Permalink

    Ik heb het over de massa kopers en het oude gamma, zoals de Mito en Giulietta.
    Een facelift is maar een lap middel om een oud product weer verkoopbaar te krijgen.

    Beantwoorden
  • 5 februari 2016 om 18:58
    Permalink

    Viva Squadra! Ben het helemaal met je eens. Geef Alfa gewoon de tijd die het nodig heeft. Immers, een Alfa-ontwerp is meer dan elk ander merk: forever.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.