Ferrari bleek in 2009 crisisbestendig

We konden het de laatste tijd al een beetje merken aan de sfeer bij Ferrari.

Luca Cordero di Montezemolo liet zich al ontvallen dat hij eigenlijk heel tevreden is met de prestaties van het merk op verkoopgebied. Iets wat hij niet snel doet. Zelfs in in extreem zwaar economisch weer bleek de afname bij de Ferrari-dealer het afgelopen jaar percentueel vrij constant. De verkoop nam weliswaar af met 5%, maar dat was wel ten opzichte van het record verkoopjaar 2008. In dat jaar wist het merk het grootste aantal auto’s ooit aan de man te brengen, namelijk 6587. Ferrari wist in 2009 6250 nieuwe raspaarden te verkopen.

Mondiaal daalde de totale verkoop van auto’s in de prijsklasse van Ferrari vorig jaar gemiddeld met 35%. Het merk uit Maranello doet het dus netjes omdat het op de bestaande grote markten redelijk constant wist te blijven, en op ‘nieuwere’ opkomende markten nog altijd wist te groeien. Het Ferrari management sprak over een gunstige constantheid. Het relatieve succes komt voor een groot deel op naam van de nieuwe California. Maar liefst 60% van de klanten die deze exclusieve CC kochten, had nog nooit eerder een Ferrari gekocht. De 458 Italia heeft omdat het een kersvers veelbelovend model is, nog niet eens bij kunnen dragen aan deze degelijke cijfers.

Di Montezemolo weet als altijd het eventuele enthousiasme goed te temperen door te stellen dat 2010 nog een heel onzeker jaar zal worden, waaruit we in het najaar pas een beetje de eerste conclusies kunnen trekken. 2009 werd afgesloten met een operationele winst van 245 miljoen euro ten opzichte van de 341 miljoen van 2008. In Europa nam de verkoop met 6% af met een totale verkoop van 2752 eenheden. Italië en Duitsland zijn de belangrijkste Europese markten met respectievelijk 655 en 644 verkopen. Het midden-oosten was een succesregio voor Ferrari aangezien daar de verkoop met 29% steeg naar 471 eenheden. China is een veelbelovende markt aangezien daar 206 modellen werden verkocht het afgelopen jaar, terwijl de aanwezigheid op de markt nog vers is. Ferrari wil de komende jaren veel in China investeren. Behalve dealers zullen er ook meer ‘Ferrari Store’ winkels komen. In 2011 moeten dat wereldwijd 60 verkooppunten zijn. Ook het internet is een belangrijke pijler voor Ferrari de komende tijd. Daarbij staan alle laatste updates en live verslagen over de F1 met name centraal, om zo de nieuwsgierige bezoeker via Ferrari.com altijd op de hoogte te houden en aan het merk te binden. Ferrari is er namelijk ook vooral voor de fans. Binnenkort verschijnen een Japanse en Chinese versie van de website.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.