Ferrari P4/5 Competizione: Je eigen racewagen…en team

Alles is te koop.

Volgens Motorblogsport is het wilde plan van de Amerikaan Jim Glickenhaus wel degelijk werkelijkheid aan het worden. Zo is er niet alleen het bewijs in de vorm van beeldmateriaal, maar schijnt er ook al inschrijving van een heus sterrenteam gepland te zijn voor de 24 uurs race op Nürburg. De geprivatiseerde competitie versie van de P4/5 zal straks door bekende namen door de ‘groene hel’ gejaagd worden; Luca Cappellari, Fabrizio Giovanardi, Nicola Larini en Mika Salo… Nee, het gaat echt niet om look-alikes van deze mannen of filmacteurs.

Glickenhaus heeft thuis een straatversie staan op basis van de Enzo uit 2006. Deze werd van A-Z door Pininfarina gefabriceerd. De ‘Competizione’ versie krijgt eenzelfde ontwerp als deze one-off maar heeft als basis een F430 Scuderia. Blijkbaar is deze zeer geschikt voor eigen initiatieven, gezien het feit dat de ‘New Stratos’ dezelfde donor heeft. In tegenstelling tot de eerste P4/5 zal deze voor het circuit dus een V8 hebben met een vermogen van rond de 500 pk. Het is nog even afwachten met welke exacte cijfers deze P4/5 Competizione aan de start zal verschijnen. Glickenhaus wil de auto na deze leuke uitdaging uiteindelijk mee naar huis nemen om deze om te laten bouwen tot iets wat legaal is op de weg.

Je zou er maar toe in staat zijn om je eigen stukje Ferrari racegeschiedenis te kunnen schrijven. Deze voormalige filmregisseur komt als hardcore ‘Ferrarista’ wel heel dichtbij de verwezenlijking. Overigens is Glickenhaus sinds 2008 ook de eerste Amerikaanse eigenaar van een Alfa Romeo 8C Competizione.

[nggallery id=487]

6 gedachten over “Ferrari P4/5 Competizione: Je eigen racewagen…en team

  • 26 oktober 2010 om 12:05
    Permalink

    Dit jaar werd een Ferrari 430 tweede overall dus zeker een goede en onverwachte racer voor de Ring.

    Van de zogenaamde sterren heeft alleen Larini roots op de Ring liggen met zijn magistrale dubbele overwinning in 1993 met de Alfa 155.

    De andere sterren mogen in hun straatauto’s het circuit gaan verkennen in de aanloop naar de race.

    Als die auto toch aan de start gaat komen zullen ze ook wel wat testwerk willen doen tijdens de VLN races voor de 24uurs race.
    Een mooie mogelijkheid om dat team dan van nabij te zien.

    We zullen het volgen komend jaar.

    Beantwoorden
  • 26 oktober 2010 om 12:39
    Permalink

    Met Salo zit het wel snor. Die is lang en breed bekent met de techniek van 430’s en 360’s

    Thumbs up voor Giovanardi. Die neemt elke mogelijkheid aan om een stuur in handen te krijgen. Van de week heeft die nog gereden in de australische V8 Supercars. Een echte alleskunner.
    Helaas van de baan gereden door Villeneuve. 🙁

    Beantwoorden
  • 26 oktober 2010 om 14:13
    Permalink

    Heb Giovanardi in de Superstars serie aan het werk gezien in de Panamera van Ntechnology.
    Liet hij weer even zien wat hij kon en won prompt twee keer.
    Was echt de superstar op de Alfa 156.

    Had gezien dat er allemaal Europese gastrijders meededen bij de V8 Supercars race in Surfers Paradise.
    En ene Villeneuve die er een zooitje van gemaakt had.

    Ken ook nog wel een hele goede rijder voor de 430. Paolo Ruberti.
    Reed vorig jaar tijdens de 24h Spa de snelste ronde van het hele veld in de regen! Dus inclusief de GT1 auto’s die toen meededen.

    Beantwoorden
  • 27 oktober 2010 om 01:16
    Permalink

    Het rare aan Giovanardi is dat je bijna gaat twijfelen of het wel een echte italiaan is. Hij is kwa temparament bijna een Fin of Zweed. Heel anders dan de heethoofden Larini en Tarquini. Hij was inderdaad toch wel de ster met de 156. Al plaats ik Thompson op gelijke hoogte met hem.
    Heb Giovanardi maar 1 keer heetgebakerd aan het werk gezien. Toen Tarquini en hij elkaar van de baan ramden op Monza.
    2 italianen aan de leiding in italiaanse wagens op een italiaans circuit met duizende italiaanse toeschouwers.
    Dat moest wel fout gaan natuurlijk….. 🙂

    Villeneuve bakt er inderdaad niet veel meer van. Indycars wilde hem niet terug en in Nascar kon hij ook geen potten breken. Hij komt wel eens wat gefrustreerd over.

    Wel leuk om te zien dat enkele ex-F1-sterren in andere diciplines er niks van bakken. Alleen Montoya laat wel eens positief van zich horen in Nascar.

    Beantwoorden
  • 27 oktober 2010 om 09:37
    Permalink

    6c Jordy:
    Geweldig dat je precies dat moment beschrijft toen Giovanardi en Tarquini elkaar van de baan reden. Ene Farfus reed daar vlak achter.
    Heb een poster in mijn kamer hangen met precies die foto met de handtekeningen van het Alfa team erop.

    Over F1 sterren gesproken.
    Ik was destijds op Monza toen ene Fisichella meedeed als vierde rijder bij Alfa.
    Monica Sipsz had vroeger Fisico in de DTM als rijder toen zij beginnend teamleider was en maakte de cirkel rond door Fisico in de 156 te laten rijden op Monza.
    Een F1 rijder is echter een auto met achterwielaandrijving gewend en prompt ging FIsico in de fout en stond voor mijn neus in de Parabolica tot de assen in het grind.
    So much voor F1 rijders.

    Op youtube staat een mooi filmpje van Glickenhaus zijn Ferrari.
    Ook leuk kijkje in zijn garage.
    Dat komt denk ik wel goed komend jaar met zijn project voor de Ring.

    Beantwoorden
  • 27 oktober 2010 om 13:35
    Permalink

    Kan het moment op monza zo vlug niet vinden op youtube. Het zit nog wel in me geheugen. Had er daarna best wel de pest in die dag. Gelukkig deden ze het later beter toen ze met z’n vieren een race op Silverstone wisten te domineren. Ze hoefden alleen maar even te bepalen wie er mocht winnen. 🙂

    Ja, F1 rijders lijken vaak maar 1 enkele discipline aan te kunnen. Wel leuk dat een enkeling het toch aandurft om eens wat anders te proberen. Voor sommigen pakt dat wat minder goed uit zoals Raikonen in WRC. Montoya doet het nog redelijk in the USA. (maar goed ook want dat had een enorme afgang kunnen zijn in amerika)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.