Ferrari start 75 jarig jubileum met reorganisatie

Nieuw management.

Nieuw elan moet ervoor zorgen dat Ferrari zich kan blijven ontwikkelen, juist nu er een nieuwe insteek nodig is. Het Italiaanse raspaard wordt dit jaar 75 en staat op het punt om het elektrische tijdperk te betreden. Hoe heilig een V12 ook blijft, op Maranello zal er vooral naar een nieuwe interpretatie van techniek gekeken worden. Maar laat die innovatiedrang nou ook een traditie zijn binnen het bedrijf. Grenzen verleggen blijft een belangrijke waarde. Met de komst van Benedetto Vigna is er structurele aanpassing in gang gezet. Chief Technology Officer Michael Leiters en productiemanager Vincenzo Regazzoni verlaten het toneel.

Een duurzaam en ‘lean’ Ferrari.

Naast de reeds bestaande kernwaarden van het merk, is het belangrijkste nieuwe doel om van Ferrari een groen sportwagenmerk te maken. De nieuwe structuur van de organisatie is er tevens op gericht om de efficiëntie binnen het bedrijf naar een hoger plan te brengen en daarmee het innovatieve aspect. Ook zullen talenten binnen Maranello op meer optimale wijze worden ingezet. Volgens Vigna zal Ferrari zich zo op een unieke en nog slagkrachtigere wijze kunnen ontwikkelen. Ferrari wordt als organisatie wendbaarder en zal sneller evolueren.

Nieuwe taken.

Er zijn nieuwe functies in het leven geroepen in de directe nabijheid van Vigna. Zoals Product development en Research & Development onder eindverantwoordelijkheid van Gianmaria Fulgenzi (sinds 2002 bij Ferrari) en Ernesto Lasalandra (nieuw overgekomen van STMicroelectronics evenals Vigna zelf) die samen zal werken met oude rot in het vak Philippe Krief. Dit maakt Ferrari wat grootschaliger qua organisatie, wat je ook terugziet bij grotere producenten. Een andere nieuwe functie is “Digital & Data”. Dit moet Ferrari ook op digitaal niveau bij de tijd houden met Chief Digital & Data Officer Silvia Gabrielli (sinds 2019 bij Ferrari). Om de ontwikkeling en productie volledig op één lijn te brengen is er de taak “Technologies & Infrastructures” onder leiding van Davide Abate, die reeds Head of Technologies is sinds 2012. En er is nog iemand in het kielzog van Vigna overgekomen van STMicroelectronics, te weten Angelo Pesci, die zal fungeren als Chief Purchasing & Quality Officer. Andrea Antichi die reeds Head of Vehicle is sinds 2006, wordt Chief Manufacturing Officer, oftewel de nummer één rond de daadwerkelijke productie. Hij neemt hiermee de plaats in van Regazzoni. “Internal Audit & Compliance” valt onder Marco Lovati (als Chief Internal Audit Officer) en onder Sabina Fasciolo (als Chief Compliance Officer).

Niet alles verandert.

Sommige zaken laat Vigna zoals het is, omdat dit goed en afdoende functioneert om een nieuwe toekomst aan te gaan. Brand Diversification (Vigna ad interim), Communication (Charlie Turner), Design (Flavio Manzoni), Finance & Service (Antonio Picca Piccon), Scuderia Ferrari (Mattia Binotto), Human Resource (Michele Antoniazzi), Legal Affairs (Carlo Daneo) en Marketing & Sales (Enrico Galliera).

2 gedachten over “Ferrari start 75 jarig jubileum met reorganisatie

  • 4 februari 2022 om 14:54
    Permalink

    Waauw, wat een “management speak” !
    Veel “Chiefs en Operhoofden” zoals bij de “Roodhuiden” in de Western films :

    Chief Technology Officer
    Chief Digital & Data Officer
    Chief Purchasing & Quality Officer
    Chief Manufacturing Officer
    Chief Internal Audit Officer
    Chief Compliance Officer
    Head of Technologies
    Head of Vehicle
    Brand Diversification
    Technologies & Infrastructures
    Internal Audit & Compliance
    Product development en Research & Development
    Communication
    Design
    Finance & Service
    Scuderia Ferrari
    Human Resource
    Legal Affairs
    Marketing & Sales

    Ik mis nog wel een Chief Impact Manager.
    Zoals prins Harry (die van Sussex (of toch niet ?) die in LA woont.
    Wat zo’n CIM doet : geen idee.
    https://www.hln.be/royalty/prins-harry-geeft-advies-over-burn-out-maar-krijgt-meteen-kritiek-makkelijk-vanuit-jouw-villa-van-14-miljoen~a744c4c7/

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.