Ferrari toont indrukwekkende FXX K Evo

We zagen en hoorden vooral al (zie video) hoe de nieuwe über-Ferrari voor op het circuit, de FXX K Evo genaamd, eruit ziet en klinkt. De duurste racer voor capabele klanten is tevens een soort troostprijs voor opnieuw een seizoen dat Ferrari in de F1 niet winnen kan afsluiten. Dat la Scuderia normaal gesproken ook wereldkampioenschappen op z’n naam schrijft, is aan dit visitekaartje wel duidelijk te zien. Intussen is het laatste kampioenschap wel iets van een grijs verleden aan het worden. Indien je (net als ons) daar een beetje rouwig om bent, klik dan op het filmpje hieronder en het enthousiasme komt vanzelf weer terug. Anderen zullen de winst van Verstappen een mooi doekje voor het bloeden vinden. Ferrari vierde met deze nieuwe FXX K een eigen feestje op Mugello nabij Florence tijdens de ‘Finali Mondiali 2017’.

Deze nieuwe FXX zal tijden het seizoen 2018-2019 van het XX programma gedurende negen races te bewonderen zijn. De FXX K Evo heeft inmiddels rond de 20.000 testkilometers erop zitten. De FXX K Evo is een nieuwe creatie na de FXX Evo en de 599XX Evo. Deze totaal geëvolueerde LaFerrari is volledig aangepast om optimale prestaties te kunnen garanderen. Onderhuids is het Hy-Kers systeem terug te vinden met in totaal maar liefst 1050 pk en meer dan 900 Nm koppel. De 6.3 V12 heeft van zichzelf 860 pk en 750 Nm koppel, de rest komt tot stand dankzij het elektroblok. Technici hebben meer dan een jaar samengewerkt met ontwerpers op Maranello.

De FXX K Evo is lichter dan zijn voorganger en is voorzien van nieuwe innoverende aerodynamische oplossingen, die dankzij de ervaringen in de F1 zijn doorvertaald. Dit zorgt voor 23% meer downforce ten opzichte van de vorige editie. Kenmerkend is de geïntegreerde vleugel op de achterzijde (met dubbeldeks vleugel en vin ertussenin voor een betere luchtstroom bij lagere snelheden) en de vernieuwde luchtinlaat op de voorzijde en tevens de aanpassingen aan de onderzijde van het voertuig. Vooral de opvallende spoilerconstructie op de achterzijde zorgt voor een vergaande stabiliteit dankzij een duidelijke toename van de draagkracht bij de neerstroming (ook wel downwash). De carbonfiber op deze auto is overigens ook van een nieuwere -lees lichtere- kwaliteit.

Een totaal nieuwe filosofie dus voor het ontwerp van de achterzijde. Daarom is het basisontwerp van deze LaFerrari ook stevig aangepast. Kenmerkend is bijvoorbeeld de lege ruimte achter de achterwielen die bij de FXX K Evo wordt opgevuld met een nieuwe grote diffuser. Ook dit weer ter bevordering van een ideale negatieve lift (downforce) voor de luchtstroom. De voorzijde is intussen wat meer een evolutie. Zoals gezegd is de luchtinlaat herzien, ook die voor de koeling van de remmen (op een manier dat er minder weerstand is) en zijn er nieuwe vinnen op de hoeken voor (vortexgeneratoren). De downforce ten opzichte van de vorige generatie FXX-K is in totaal met 23% toegenomen en zelfs 75% ten opzichte van een normale LaFerrari.

Deze geperfectioneerde aerodynamica zorgt voor een draagkracht van 640 kg aan downforce bij 200 km per uur en komt boven de 830 kg uit op maximum snelheid. Het Evo-pakket bestaat tevens uit een nieuw F1-stuur. Naast de bediening van de 7-traps gerobotiseerde bak, is er ook de bediening van het Kers-systeem. Nieuw is ook een display naast de middenconsole van 6,5 inch, dat alle cijfers weergeeft die van pas komen bij het neerzetten van goede rondetijden. Ook de technische gegeven zijn af te lezen en er is de weergave van de achteruitrijcamera, aangezien er niet echt zicht naar achteren is. Er is dus zelfs aan praktische zaken gedacht op dit ultieme racemonster voor op het circuit. Geniet nu van de Italiaanse opera die de FXX K Evo ten gehore brengt (video onder).

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.