Ferrari topstukken onder de hamer in Arizona

Ferrari 250 Europa

Ferrari’s uit het verleden zijn bij uitstek de meest gewilde en geveilde klassiekers in de wereld. In het Amerikaanse Arizona zullen dit jaar tijdens de ‘Scottsdale Auction’ -van veilinghuis Gooding & Company- dan ook weer een aantal bijzonder exemplaren onder de hamer gaan. Topstukken uit de jaren ’50,’60 en ’70, zo’n 7 stuks met een totale waarde van rond de 10 miljoen dollar. De meest oogstrelende is misschien wel de 250 Europa GT uit 1955, een wereldberoemd model dankzij de ontwerpkunst van Pininfarina. De schone lijn lijkt ook veel weg te hebben van tijdgenoten van Lancia. Deze Modenese GT met 3 liter V12 (240 pk) moet tussen de 750 en 900 duizend dollar opleveren.

250 GT LWB california spider

De duurste is de iconische zeldzame 250 GT LWB California Spider uit 1959. Deze lange witte Spider is nummer 33 van de slechts 50 die er zijn gemaakt. Dit exemplaar kenmerkt zich door een uniek luchtfiltersysteem van Ferrari uit die tijd, dat de dubbele Webers moet koelen van de 2953 cc V12 Tipo 128 D met 240 pk. Geschatte waarde: 3,4 tot 3,8 miljoen dollar (!).

250 GT Lusso

Onze favoriet van deze veiling is ongetwijfeld de 250 GT Lusso uit 1963. Deze auto met 2953 cc V12 (250 pk), is in concoursstaat gebracht na een grondige restauratie en moet nu tussen de 750 en 900 duizend dollar opleveren.

De 500 Superfast van prins Bernhard uit 1965 zal ook worden geveild. Deze mooie GT met 2953 cc V12 (250 pk) heeft een waarde van tussen de 950 duizend en 1,25 miljoen dollar. Verder zijn nog een 275 GTS uit 1966 (zeldzame Spider 1 van de 200, 475 tot 550 duizend dollar), een indrukwekkende 275 GTB/4 uit 1967 (foto onder, 1,3 tot 1,6 miljoen dollar omdat deze in originele topstaat verkeert) van Pininfarina en een 365 GTB/4 Daytona uit 1973 met 4.4 V12 (352 pk, 370 tot 420 duizend dollar) op zoek naar een nieuwe eigenaar.

275 GTB4

4 gedachten over “Ferrari topstukken onder de hamer in Arizona

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.