Ferrari werkt aan ontwerp motorengamma voor Alfa Romeo

alfa blok

Fiat SpA zou volgende maand met een aankondiging komen omtrent een nieuw motorengamma voor de wederopbouw van Alfa Romeo. Dat meldt Automotive News in een bericht waarin ook opnieuw wordt aangehaald, dat Marchionne veel belang hecht aan dit technische aspect, waarbij de expertise van Ferrari zal worden ingeroepen. Een belangrijke basis vormt daarbij de nieuwe uit aluminium opgetrokken 1.8 uit de Fiat Powertrain fabriek te Pratola Serra. Bovenin spreekt men over de V6 (benzine en diesel) en V8 motoren, waar Maserati ook gebruik van maakt.

Wat de productie van de Giulia betreft, is er nog veel geheimhouding gaande. Sommigen hopen op 2014 in de fabriek van Cassino, maar daarvan weten we dat voor die locatie nog geen nieuw productieplan op tafel ligt en dat volgend jaar dus geen haalbare kaart lijkt. Bovendien zal daar de meeste aandacht naar het C-segment uit blijven gaan. Anderen speculeren over Mirafiori, waar op dezelfde basis ook een SUV gebouwd zal worden en mogelijk twee assemblagelijnen geïnstalleerd zullen worden (1 voor de Giulia en 1 voor de Maserati en Alfa Romeo SUV). Ook voor deze fabriek, waarover binnen afzienbare tijd een eerste aankondiging zal volgen, geldt dat eind volgend jaar pas een eerste productiefase kan worden bereikt.

14 gedachten over “Ferrari werkt aan ontwerp motorengamma voor Alfa Romeo

  • 31 januari 2013 om 19:51
    Permalink

    Laten we hopen dat de blokken er ook een beetje uitgaan zien als het plaatje hierboven. En dat er onder de motor kap heel weinig plastic terug te vinden is. Als je de kap oppen trekt wil je de techniek zien. En niet een tweede motorkap van plasic.

    Beantwoorden
  • 31 januari 2013 om 22:59
    Permalink

    Ik hoop echt, dat het geduld voor de in hart en nieren verstokte Alfa rijder, straks beloont wordt met iets heel moois.

    Beantwoorden
  • 1 februari 2013 om 11:10
    Permalink

    Ik ben erg blij met de stroom aan nieuws voor Alfa de laatste tijd. En een Alfa waardige V6 is natuurlijk mooi meegenomen. Moet ik wel zeggen dat vooral de VS hier voordeel aan zal hebben.

    In onze ECO en 0% bijtelling cultuur mag je blij zijn als je 100 V6-en verkoopt per jaar.

    In de 159 zie je ze zelden. Er staat heel toevallig een hele fraaie 159 V6 Q4 bij een dealer hier in de buurt. Maar anders zie je ze nooit.

    Zelfs BMW is aan het afglijden, Een 6 in lijn in de 5 serie was vroeger nomaal (E-39 520,525, 528). Nu moet je een 530 nemen, voordat je een 6 in lijn krijgt.

    Beantwoorden
  • 1 februari 2013 om 12:11
    Permalink

    @Eelco,

    Niet alleen de 5-serie ook de 3 had een 2.0 6 in lijn en een 2.5 en een 3.0 de laatste waar ze inzaten was de E46 uit de tijd van de 156 toen Alfa nog nog busso’s had. Moet ik wel zeggen dat die busso heel wat spraakmakender is dan de tokkelende lijn motoren van BMW. Trek de kap maar eens open van een E46 of een 156 GTA.

    Beantwoorden
  • 1 februari 2013 om 13:36
    Permalink

    Feit alleen al dat je (eindelijk) de enorme kennis binnen FGA op motorengebied gaat benutten ipv ellende van andere proberen te verbeteren (ik mag het zeggen, want ik heb helaas ook een GM 2.2 motor) is zeer verheugend nieuws. En dat je nu zelfs Ferrari-techneuten inzet voor je Alfa-motoren, tsja, dat is een USP dat zeker VAG niet kent. Alfa wordt op die manier echt weer premium. Groots en belangrijk nieuws dus!!

    Beantwoorden
  • 1 februari 2013 om 14:25
    Permalink

    @Raaf

    Ja dat is zo. Vroeger had je ook de gewone man merken met Ferrari blok Fiat en Lancia. De Alfa ingenieurs waren ook de domste niet want alle Alfa motoren waren stuk voor stuk mooie blokken met een hoog specifiek vermogen voor die tijd waarbij veel kennis uit de races maar toen ook F1 in productie modellen verdween. Zelfs de van origine FIAT blokken waren niet verkeerd. Over die GM dingen zullen we het maar niet hebben hoewel die wel beter (qua prestaties) waren dan het origineel. Van mij mogen ze die FPT motoren om ze wat specifieker alfa te maken weer twinspark geven en een eigen kleppen deksel i.p.v. een eigen plastic kapje. Maar in hoeverre is FPT en Ferrari van elkaar gescheiden doen ze niet al leentje buur.

    Beantwoorden
  • 1 februari 2013 om 16:39
    Permalink

    Goed nieuws. Krijgen ze eindelijk weer eens motoren waar over nagedacht is i.p.v. opgekalefaterd vanuit een andere bouwdoos.

    @Alfa159: die tokkelende 6 cilinders zijn nog wel een BMW ontwikkeling en nog steeds te koop. De laatste echte Alfa 6-clinder (of 4 cilinder) is toch al een paar jaartjes geleden.

    Hopelijk gaan ze nu eens de strijd aan zoals de bedoeling was met de 159. Een auto die goed in elkaar zit (heb je gewoon nodig voor de leasemarkt) met een Italiaans karakter. Zou helemaal niet raar zijn eens te shoppen bij een 3-serie/A4 en daar eens de de productiekunst af te kijken. Met Maseratie is het ook gelukt om van een zeer twijfelachtig merk weer iets te maken dat niet meer wordt geassocieerd met ellende.

    Groet,

    Rob

    Beantwoorden
  • 2 februari 2013 om 09:57
    Permalink

    geweldig, goede USP ook, maar de gemiddelde koper koopt hem omdat ie er ‘leuk’ uitziet, en omdat de motoren al dan niet zuinig zijn. Als ze er maar goed uitzien als de kap open gaat!

    Beantwoorden
  • 2 februari 2013 om 13:30
    Permalink

    Dit soort berichten legt de lat wel weer hoog en de verwachtingen dus ook….. 😐
    Zou het erop komen te staan? “Alfa Romeo by Ferrari”. Of mooier nog: “Tecnologia motore di Ferrari”

    Beantwoorden
  • 2 februari 2013 om 14:43
    Permalink

    Op zich wel een mooi idee bart jan. Gewoon heel subtiel op een plaatje aan de rand van de motorkap, waar ook het productie- en chassisnummer op staat. Gebeurt vast wel.

    Beantwoorden
  • 2 februari 2013 om 19:08
    Permalink

    Leuk dat Ferrari verhaal maar de geschiedenis verteld dat Alfa dat niet nodig heeft en ook niet zal doen.Of staat op een Bugatti ook by VW.

    Beantwoorden
  • 2 februari 2013 om 21:10
    Permalink

    @rob75 en Alfa159

    Mijn collega heeft een E39 520 en ik kan niet anders zeggen dat ie erg mooi loopt en ook nog behoorlijk vooruit gaat. Het wordt hoog tijd dat Alfa ook weer een waardige V6 krijgt.

    Beantwoorden
  • 3 februari 2013 om 13:07
    Permalink

    @Eelco,

    Ik bedoel er niks negatiefs mee de 6 in line klinkt ook mooi maar heeft een heel ander karakter stationair tokket hij zachtjes net als mijn warmgelopen jtdm die klinkt ook lekkerdiep wel heel anders maar zware toon. Trap je het gas in komt er een zware brul.

    http://www.youtube.com/watch?v=urR58a2kIIY

    De V6 van de GTA is een race sound die snerpt met een diepe brom.

    http://www.youtube.com/watch?v=8l_TxiUMXLg

    Trek je de kap open dan zie je de techniek die aan de basis van het geluid ligt.

    Bij een BMW heb je dat niet.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.