FGA verkoopcijfers Italië augustus 2010

Augustus was voor een van de belangrijkste markten in Europa een extra zwakke verkoopmaand. De slechtste in maar liefst 17 jaar.

De verkoop zit voor de Italiaanse merken flink in de min op Ferrari na. Van dat merk werden er deze maand juist meer verkocht waardoor het aandeel op de exclusieve markt weer gelijk staat aan die van vorig jaar. 2009 was voor Ferrari een zeer goed jaar. Vooral de California krijgt behoorlijk veel aandacht. Daarvan zijn er dit jaar al 309 verkocht in Italië. Nee, het zijn de hoge volume merken die het moeilijk hebben momenteel. Fiat noteerde een -27,75%  en heeft nu een marktaandeel van 23,10%. Fiat verkocht maar 15.873 auto terwijl dat vorig jaar in dezelfde vakantiemaand er nog 21.969 waren. Lancia staat op een dikke -31,32% en heeft het dubbel zo zwaar omdat de bij de Ypsilon nu duidelijk rek er uit begint raken en de Musa het tegenwoordig moet afleggen tegen de nieuwe Opel Meriva. Lancia verkocht de afgelopen maand 3109 auto’s terwijl vorig jaar augustus de teller na een maand op 4527 stond. Het aandeel staat nu op 4,52%. Alfa Romeo dobbert al vanaf vorig jaar rond in dezelfde condities. De Giulietta verkoopt zeer goed maar kan in de eindcijfers geen verandering brengen vanwege de crisis op de markt. Het merk uit Milaan staat nu op -1,79% met een marktaandeel van 3,03% wat zelfs iets meer is dan vorig jaar om deze tijd. Opmerkelijk is de verkoopstijging van de GT net nu het model uit productie is gegaan. Er werden in totaal deze maand 2083 nieuwe Alfa’s verkocht. Maserati blijft stabiel en groeit of krimpt nauwelijks. De mooie GranTurismo doet het nog altijd behoorlijk goed. Daarvan werden de afgelopen maand zelfs meer verkocht dan de doorgaans zo populaire Porsche 911.

[easychart type=”horizbar” height=”300″ width=”350″ title=”Fiat augustus 2009/2010″ groupnames=”verkoop augustus 2010, verkoop augustus 2009″ valuenames=”Punto/GP, Panda, 500, Bravo, Croma, Sedici 4×4, Sedici 4×2, Idea, Multipla, Qubo” group1values=”5110, 4897, 2499, 744, 277, 334, 81, 420, 160, 426, 429″ group2values=”8064, 6685, 2618, 1517, 460, 630, 140, 215, 244, 414, 595″]

[easychart type=”horizbar” height=”300″ width=”350″ title=”Lancia augustus 2009/2010″ groupnames=”verkoop augustus 2010, verkoop augustus 2009″ valuenames=”Ypsilon, Musa, Delta, Phedra” group1values=”1649, 734, 681, 45″ group2values=”2377, 1213, 872, 66″]

[easychart type=”horizbar” height=”300″ width=”350″ title=”Alfa Romeo augustus 2009/2010″ groupnames=”verkoop augustus 2010, verkoop augustus 2009″ valuenames=”MiTo, GT, Giulietta” group1values=”682, 47, 967″ group2values=”1015, 39, 0″]

[easychart type=”horizbar” height=”300″ width=”350″ title=”Maserati augustus 2009/2010″ groupnames=”verkoop augustus 2010, verkoop augustus 2009″ valuenames=”Gran Turismo” group1values=”10″ group2values=”11″]

[easychart type=”horizbar” height=”300″ width=”350″ title=”Ferrari juli 2009/2010″ groupnames=”verkoop juli 2010, verkoop juli 2009″ valuenames=”458 Italia” group1values=”7″ group2values=”0″]

6 gedachten over “FGA verkoopcijfers Italië augustus 2010

  • 7 september 2010 om 21:22
    Permalink

    Wat nu?

    Zijn de 159, Brera en Spider uit het programma in italie?
    Of worden deze modellen echt zooo slecht verkocht, dat ze niet meer in de registratie voorkomen?

    Beantwoorden
  • 8 september 2010 om 06:47
    Permalink

    Vind het niet gek dat het slechter gaat met de verkopen van de Fiat groep. In een steeds meer concurrendere markt heeft de Fiat groep een slecht modellen beleid. Iedere willekeurige concurrent heeft een compleet sluitend assortiment en Fiat, Lancia en Alfa hebben dat niet.

    Lancia ; Heeft de Delta en dan alleen maar verouderde modellen.
    Alfa ; Heeft de Mito en de Guilietta en verder niets.
    Fiat ; Heeft de Panda, de 500, de Punto ( eigenlijk een veroudert model ook al is het een Evo ), de Bravo en dan weinig.

    Mijn persoonlijke mening is dat ze het slecht doen op dit moment en hun hele geschiedenis wijst uit dat ze het altijd zo gedaan hebben. Volgens mij zijn zij de enige fabrikant die een model laten doodbloeden en dan vervolgens na enige tijd pas weer een nieuw model laten uitkomen. Bij ieder ander merk heb je altijd veel betere opvolging van de nieuwe modellen. Jammer maar helaas.

    Beantwoorden
  • 8 september 2010 om 09:32
    Permalink

    @Ferry832:
    Ik denk niet dat dit voor het huidige werk dat zij leveren geldt.
    Veel mensen vergeten hoe moeilijk de overgangsfase is van 2004 tot nu. Je kunt haast spreken van een failliet bedrijf dat er zelf weer bovenop krabbelt. Er is momenteel niet een ander bedrijf dat hetzelfde presteert.

    Eigenlijk doen ze het heel goed gezien het beperkt aantal middelen tot nu toe. Het sluitende assortiment van de concurrentie is vaak tot stand gekomen als onderdeel van een hele grote autogroep of met dank aan een bak staatssteun waar de honden geen brood van lusten.

    @GT20JTS:
    Dat laatste…

    Beantwoorden
  • 8 september 2010 om 13:04
    Permalink

    Van de 2083 verkochte Alfa’s nemen Mito, GT en Guilietta volgens de tabel samen 1696 stuks voor hun rekening. Dat betekent dat er van de 159, Brera en Spider samen toch nog 387 exemplaren verkocht zijn. Minstens een van die drie modellen verkocht dus beter dan de GT en had in de grafiek en tabel meegenomen mogen worden. Neemt niet weg dat het triestmakende cijfers zijn.

    Beantwoorden
  • 8 september 2010 om 13:30
    Permalink

    Klopt Duetto.. deze cijfers komen niet in de lijst voor omdat het UNRAE deze niet opneemt vanwege het groot aantal concurrenten dat in dat betreffende segment meer weet te verkopen. Daarom kunnen we al lange tijd de cijfers van de 159 niet meer volgen bijvoorbeeld. De Ital.coupé en cabrio markt is veel kleiner en dus verschijnen modellen als de Brera en GT eerder in beeld.

    Als je een suggestie hebt voor waar we deze aantallen alsnog vandaan kunnen halen voortaan horen we dat natuurlijk graag van onze attente lezers. 🙂

    Beantwoorden
  • 8 september 2010 om 17:58
    Permalink

    Waar we in dit verhaal ook een beetje aan voorbij gaan is het feit dat er vorig jaar een zeer aantrekkeljke slooppremie in Italia was. Hiermee zijn verkopen naar voren gehaald wat zich nu in de I*taliaanse cijfers laat zien. Je kan jegeld tenslotte maar 1x uitgeven.
    Het effect van de slooppremie in Nederland (die veel minder effect heeft gesorteerd doordat de premie stukke minder aanrekkelijk was dan in de omringende (autoproducerende) landen.) zie je dan ook nauwelijks terug in de Nederlandse cijfers. Ik denk wel da wanneer de fiscale premie die nu geldt door de nieuwe regering wordt afgeschaft dat je nog even een verkoop piek zal zien, maar dat je in de periode daarna dat dan weer terug ziet in de cijfers.
    Nog even een sideline: Door de transparantie van de sales cijfers (je kan per dag zien wat er geregistreerd wordt) wordt er in de automobielbranche zeer paniekerig op dit soort cijfers gereageerd met extra sales (lees marge verminderende) promoties.
    Dit is weer ingegeven door het productiedenken van de fabrikanten.De automobielbranche is nog steeds bezig met productie draaien en niet met wat de markt cq de klant wil. Ze hebben nog steeds niets geleerd van de crisis. He ultioeme voorbeeld is (helaas) FGA. Wat dat bereft sluit ik mij aan bij Ferry 832 waarbij toevoeg dat wanner er een neuw model wordt geintroduceerd zij ook nog eens een verkeerde timing hanteren. Voorbeeldje? Wie bedenkt nu dat de introductie van de Alfa Spider in het late najaar moet plaats vinden en de Brera een paar maanden (in het voorjaar dus) moet plaats vinden?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.