Fiat 500 en 500c TwinAir

Eindelijk is het zo ver. Voor het gemak heeft dit nieuwe technische wondertje van Fiat in de volksmond 0,9 dm³ aan motorinhoud.

Om precies te zijn is het eigenlijk 875. De ‘Bicilindrico’, oftewel de TwinAir debuteert nu in de gedaante van de mooie 500 en 500c. Uniek in de wereld met een motor die nog kleiner is dan die van een Smart ForTwo Cdi. De 500 kan zich vanaf nu met nog meer trots de reïncarnatie noemen van iets wat ooit grote indruk maakte door klein maar sterk te zijn. De creatie van Dante Giacosa uit 1957 was een echte ‘Bicilindrico’. Het begrip ‘Downsizing’ krijgt vanaf vandaag een nieuwe dimensie. Italië neemt weer van oudsher het initiatief in een tijd dat er meer en meer vraag naar zal zijn. Met de 500 TwinAir is de ultieme Italiaanse volksauto terug van weggeweest.

De kleinste en jongste generatie op basis can MultiAir-technologie heeft een slagvolume van 80,5×86 en heeft vier kleppen per cilinder. In tegenstelling tot de oude 500 van toen zal deze moderne ‘Bicilindrico’ niet de typische trillingen met zich meebrengen dankzij een speciale balansas. De lichte lichtere 500 is dus nog altijd een comfortabele auto. Het 2 cilinderblok is 10% lichter en een kwart kleiner dan een 4 cilinder 1600. De reeds zeer zuinige TwinAir zal dankzij nóg zuinigere extra toepassingen op gas elektriciteit straks een recordlaagte aan CO² uitstoot kunnen noteren. De TwinAir (85 pk) is dus slechts het begin van een nieuw technologisch tijdperk van Fiat (FPT).

Over niet al te lange tijd zullen we ook kennis kunnen maken met een basismodel met 65 pk en een krachtige 105 pk versie. De primeur in de vorm van de 85 pk versie heeft een koppel van 145 Nm. Hiermee kan de kleine tweecilinder zich gemakkelijk meten met 1200-1400 cc motoren. De TwinAir zal tevens op het gebied van CO² uitstoot een mijlpaal zijn voor het groene Fiat. De TwinAir staat garant voor een zeer laag verbruik en slechts 92 gram CO² uitstoot per km. Met de gerobotiseerde Dualogic is dat 95 gr/km. Enkel een 500 met laatste generatie 1.3 MultiJet van 95 pk is zuiniger. Met de ECO knop op het dashboard ingedrukt heeft de auto met Start&Stop 77,5 pk en 100 Nm koppel bij 1750 toeren. Groener kan bijna niet. Maar als het moet kan het snel genoeg gaan met de TwinAir. De 500 85 pk TwinAir kan van 0-100 in slechts 11 seconden en heeft een top van 173 km per uur.

De 500 85 pk TA is verkrijgbaar in alle uitvoeringen, dus Pop, Sport, Lounge en by Diesel. De gesloten TwinAir 85 pk Pop instapper kost 13.250 euro in het thuisland. Hiermee komt de nieuwkomer tussen de snelle 100 pk 1.4 16v te staan en de 75 pk 1.3 MultiJet. De Sport en Lounge komen in Italië op 15.050 euro en de trendy jeans uitvoering van Diesel op 16.650 euro. De open 500c TwinAir begint daar met 16.750 euro. De 500c Lounge kost als 0.9L 18.550 euro en als by Diesel van Renzo Rosso 19.650 euro. Als Rock komt het in de Italiaanse showroom op 20.750 euro.

Esthetisch is de TwinAir identiek aan haar voorgangers en soortgenoten. De speciale lichtblauwe kleur plus een nieuw ontwerp voor de velgen is wél een specifieke noviteit voor de 2 cilinder uit Lingotto. De optielijst is gelijk aan die reeds geleverd wordt bij bestaande 500 en 500c modellen.

[nggallery id=386]

Een gedachte over “Fiat 500 en 500c TwinAir

  • 7 juli 2010 om 20:31
    Permalink

    0.9 dm³ ipv de geschreven 0.9 cm³ lijkt me reeds klein genoeg 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.