Fiat 500 USA flink ingelopen op concurrentie

Fiat 500 USA

Afgelopen september heeft de Amerikaanse Fiat 500 het goed gedaan als nieuwkomer op de Amerikaanse markt. Het waren er iets meer dan 4000 stuks. De Amerikaanse Fiat-dealers scoren momenteel met deze cijfers zelfs gemiddeld beter dan de andere merken binnen de Fiat-Chrysler groep en kunnen zich direct meten met de betere concurrenten. Fiat verkoopt op het moment elke maand gemiddeld 40 auto’s per verkooppunt. Concurrent Mini is ongeveer net zo succesvol met 41 stuks per dealer. Smart blijft momenteel zelfs ver achter (ooit behoorlijk populair in de VS) met 6 stuks per dealer. Een goed resultaat dus, vooral als je ziet dat Amerikaanse concurrenten met meer modellen in het assortiment niet veel beter scoren (vanwege een gigantisch dealernetwerk). Japanse merken scoren het beste op dit gebied met gemiddelden van tussen de 70 en 80 verkochte auto’s per maand, per verkooppunt.

De laatste weken is een uitgebreide reclamecampagne van start gegaan rond de 500 en het feit dat Fiat de veiligste auto heeft in z’n klasse, zal het Italiaanse bedrijf alleen maar aan nog betere cijfers helpen. Fiat heeft in Amerika meer dan 100 verkooppunten inmiddels, die vooral in en rond de grote steden zijn gevestigd. Tegen eind dit jaar zullen dit er volgens de laatste berichten zo’n 150 zijn. Het modelgamma zal zich uitbreiden door de komst van Abarth en begin volgend jaar komt de elektrische 500 EV. Fiat-dealers zullen het in Amerika voorlopig alleen met de 500 moeten doen (Fiat profileert zich in de VS als niche merk), totdat eind 2012 ook Alfa Romeo vanuit deze verkooppunten verkocht zal gaan worden.

5 gedachten over “Fiat 500 USA flink ingelopen op concurrentie

  • 24 oktober 2011 om 23:44
    Permalink

    Waarom brengen de de Giulietta niet al daar heen de pers was er erg blij mee. De dealers webben wat extra’s te verkopen. Het is altijd beter dan de zoveelste golf of een civic.

    Beantwoorden
  • 25 oktober 2011 om 03:22
    Permalink

    Het kan moeilijk slecht gaan met de verkoopscijfers van de 500 gezien de grote medie de wagen daar onlangs gekregen heeft.

    @AR 159:

    Ik begrijp ook niet waarom ze de Alfa Romeo Giulietta daar in de USA nog niet geintroduceerd hebben gezien zijn kwaliteiten en exclusiviteiten. 😕

    Beantwoorden
  • 25 oktober 2011 om 07:58
    Permalink

    Ik begrijp wel meer dingen niet…

    Maar goed dat de 500 nu goed verkoopt. Hopelijk kunnen ze het momentum aanhouden voor de dealers want ze moeten nog lang wachten op iets nieuws…

    Beantwoorden
  • 25 oktober 2011 om 10:04
    Permalink

    @AR 159:
    Was Dodge niet bezig om een model op de markt te zetten die als 2 druppels water op de Giullietta lijkt?
    En waarschijnlijk is het netwerk van Dodge ginds een pak groter dan Fiat nu.

    Beantwoorden
  • 25 oktober 2011 om 10:45
    Permalink

    Ja de Giulietta is volgens mij nog even de verkeerde auto op de verkeerde plaats wat betreft de USA. Een laatste Europese creatie en volgens mij zijn in Italië (Cassino) gebouwde auto’s bestemd voor een Amerikaanse markt alleen rendabel als ze meer dan een ton kosten. Alleen vanuit Amerika hier naartoe kan dan weer wel heb ik ooit begrepen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.