Fiat-Chrysler werkt inderdaad aan nieuw ‘E-Evo’ platform

E-evo

Vandaag is via een Amerikaanse website naar buiten gekomen dat de Fiat-Chrysler combinatie inderdaad al een heel eind is met de ontwikkeling van een nieuw platform voor de hoogste segmenten, als opvolger voor het geëvolueerde LX onderstel, waar we onlangs via de Thema mee hebben kennis gemaakt. Afgelopen zomer hadden we het hier al over en noemden we het voor het gemak ‘E-Evo’, omdat het in verschillende hoedanigheden straks geproduceerd zal worden. Dat laatste klopt en hier volgen wat meer details over deze nieuwe flexibele basis voor de toekomstige topmodellen van de Fiat-Chrysler groep;

Het nieuwe platform valt op het productieschema tot 2014 onder het kopje ‘Large’ en is straks bijvoorbeeld de ondergrond voor een nieuwe E-segment Maserati (2013) en Alfa Romeo’s langverwachte vlaggenschip (2014). Maar ook nieuwe modellen van Chrysler/Lancia/Dodge met zowel een kortere als een langere wielbasis. Bij Chrysler (en wie weet bij Lancia ook) heeft men het naast een toekomstig E-segment model, zelfs ook over een nog grotere sedan als reïncarnatie voor de Imperial. (Wat ons betreft mag een Lancia-versie van zoiets groots Flaminia gaan heten.) Het nieuwe platform heeft een totaal nieuwe wielophanging en is geschikt voor voor- en achterwielaandrijving en dwars en in de lengte geplaatste motoren.

De onderstellen met voorwielaandrijving en dwars geplaatste motoren zou voor MPV’s van de toekomst bestemd kunnen zijn en D/E segment sedans die volgens de bron beter kunnen concurreren met gelijk aangedreven tegenhangers van Ford, Toyota en GM. Ingekorte onderstellen met achterwielaandrijving en in lengte geplaatste motor, zijn erg geschikt voor nieuwe GT’s van Dodge, Alfa Romeo en SUV’s van Jeep en Maserati. Kortom er zit wat aan te komen voor wie van het grotere werk houdt en wie net als ons al jaren hoopt op de ontwikkeling van meer Italiaanse modellen met aanzien.

Een gedachte over “Fiat-Chrysler werkt inderdaad aan nieuw ‘E-Evo’ platform

  • 20 januari 2012 om 07:57
    Permalink

    Goed nieuws, al blijft het natuurlijk wel zo dat we die modellen nu nodig hebben ipv over drie à vier jaar…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.