Fiat doet aan internationale imagebuilding in reclamecampagne

‘Fiat moet in Europa van zich laten horen’, moet men gedacht hebben bij de marketingafdeling in Turijn. De verkopen kunnen veel beter en daarom begint het merk dat een stijlvol, schoon, technologisch en transparant karakter wil uitstralen, met een tv-campagne dat het merk als geheel promoot. Juist in deze periode van de autosalon in Genève, begint Fiat met de markten waar sinds vorig jaar de grootste verkoopdalingen worden genoteerd; Italië, Duitsland en Spanje zullen kennis maken met deze presentatie waarin Fiat het juiste imago wil verwoorden.

De insteek die Fiat daarvoor kiest is die van de praktische eenvoud. Het leven zit vaak vol kleine tot grote complicaties, die samenhangen met de nieuwste techniek. Fiat wil laten zien dat nieuwe techniek en de prijs die je daarvoor betaalt, helemaal niet ingewikkeld en hoogdrempelig hoeven te zijn. Deze campagne zal behalve op tv, ook in de kranten en op de radio verschijnen. Muziek met de suggestieve titel ‘Reality and fantasy’, van de Italiaanse artiest Raphael Gualazzi (winnaar Sanremo 2011) vormt de ideale achtergrond van dit spotje, dat Fiat in verschillende perioden gedurende dit jaar wil gaan uitzenden. Of het spotje ook bij ons op de buis zal verschijnen is nog niet duidelijk.

22 gedachten over “Fiat doet aan internationale imagebuilding in reclamecampagne

  • 22 februari 2011 om 20:17
    Permalink

    Kom eens met nieuwe modellen godv*****me! Wat een idioten zijn dat daar nu bij FGA???? De duitsers en fransen komen volop met nieuwe modellen en in italië vragen ze zich af waarom ze niet beter verkopen. Oh ja, het zal aan de hoeveelheid reclamefilmpjes liggen…

    Beantwoorden
  • 22 februari 2011 om 21:26
    Permalink

    @Lusso: Heb jij de laatste tijd in een grot gezeten?? en vloeken is niet netjes.

    Beantwoorden
  • 22 februari 2011 om 22:45
    Permalink

    @Alfaspeed: was het maar waar… dan had ik die eeuwige schande van die zogenaamde lancia’s niet moeten meemaken… raprap wat chryslers rebadgen omdat ze al jaren niet aan productplanning hebben gedaan. Dat reken ik dus niet mee.

    Waar zit de opvolger voor de Panda?? De Musa? De Idea? De Multipla? De Croma? Waarom komt die Uno niet naar hier? Ondertussen staat de wereld niet stil. Wie een nieuwe auto wil zit niet te wachten op een reclamefilmpje voor het aanprijzen van wat oude producten.

    Beantwoorden
  • 23 februari 2011 om 06:39
    Permalink

    Lusso brengt het wat emotioneel maar heeft wel een goed punt.
    Wat is het nu het nut van al die marketing poeha als de FGA showrooms een beetje stoffig zijn met alleen wat “oudere modellen”. Wat er staat is goed hoor maar wel erg beperkt.
    Het is voor de dealers funest om tegen hun klanten te moeten zeggen
    sorry ik heb niets voor je maar kom over 1 a 2 jaar maar eens terug dan komen er zat nieuwe (Crysler)modellen.
    Iets zegt me dat die klant dan allang in een ander merk rondrijd.
    Het is nu even niet anders, maar ik kan begrijpen dat de FGA auto-dealers zware tijden meemaken.

    Beantwoorden
  • 23 februari 2011 om 21:10
    Permalink

    Maar er is aan het einde van de donkere tunnel licht! Althans als je dus Marchione mag geloven. En wie doet nu niet? 😉
    Ik ben het met Lusso eens. Al dat marketing gedoe verbloemt gewoon het ware probleem: het gaat niet goed met de verkopen (wereld wijd) Andere merken schrijven zwarte cijfers, maar het wil bij Fiat nog niet zo vlotten…

    Beantwoorden
  • 23 februari 2011 om 21:24
    Permalink

    Aan de kant staan en negatief doen is makkelijker, zitten we daar op te wachten?

    Beantwoorden
  • 24 februari 2011 om 00:43
    Permalink

    @Dutchbird: Klopt niet wat jij zegt, maar twee grote bouwers schrijven zwarte cijfers in Europa (want daar hebben we het over) momenteel; VAG en Hyundai geloof ik.

    Beantwoorden
  • 24 februari 2011 om 06:17
    Permalink

    Een kritische noot mag best hoor! als het bij de FGA groep minder soepel loopt door de crisis of gewoon mismanagement mag dat gewoon geuit worden.
    Het is niet de bedoeling om bij elk bericht alleen maar kritiek te spuien maar ook weer niet om alle kritiek weg te wuiven en net te doen of er helemaal niets slechts aan de hand is.
    Er zit momenteel weinig swung in het aanbod van leuke automodelletjes in showrooms van de Fiat group.
    Er zijn beloftes dat dit in de toekomst beter gaat worden en ik hoop dat in Geneve straks meer duidelijk word.

    Je kan wel roepen dat er wat minder kritiek geuit moet worden maar daar heeft die ene Alfa dealer die vandaag met lood in zijn
    schoenen en met de moed der wanhoop naar de bank loopt met zijn boekhouding in zijn knuistjes gedrukt helemaal niets aan.

    Ik zou die arme man echt zo graag willen steunen door het zetten van mijn krabbel onder een vers koopcontract van een pracht van een nieuwe automobiel maar helaas DE auto die ik zoek kan hij mij niet leveren. Ik kan hiermee best wachten totdat FGA eindelijk weer eens de wind in de zeilen heeft maar ik vraag me af of die Alfa dealer dat ook kan.

    Beantwoorden
  • 24 februari 2011 om 10:27
    Permalink

    @AutoEdizione: Klopt ook niet wat jij schrijft. BMW, Mercedes, Renault, PSA en inderdaad VAG schrijven zwarte cijfers. Bij BMW, Audi, Mercedes kunnen ze de vraag niet eens aan.

    Een heel contrast met FGA waar Marchionne een Amerikaanse droom heeft die ik niet kan volgen. De enige logica die ik kan volgen is die van Ferrari en Maserati de rest niet.

    Laat ze stoppen met het inhuren van dure sterren voor reclame en doen waar ze goed in zijn. Auto`s bouwen en een groot assortiment opbouwen.

    @Saya, veel Alfa dealers zijn er niet meer of ze hebben een combinatie met een ander merk.

    @Alfaspeed, als het goed is is het goed en om nu je kop in het zand te steken terwijl de concurrentie steeds sterker wordt lijkt me ook geen oplossing. Inderdaad, de beste stuurlui staan aan de wal maar jij en ik weten als leek best dat Lancia geen succes wordt. Op de cover van Autovisie staat ; Wordt de nieuwe Ypsilon de redding van Lancia want van de rest hoeven we niet veel te verwachten. Dat is een waarheid als een koe alleen bij FGA denken ze er anders over.

    Beantwoorden
  • 24 februari 2011 om 10:41
    Permalink

    @Ferry832: Ik bedoel eigenlijk dat ze flink aan marktaandeel verloren hebben door sterk dalende verkopen: Renault en PSA hebben volgens mijn lijstje juist flink verloren, bijna net zoveel als Fiat.

    De kleine (premium) groepen (Mercedes en BMW) moet je bij dit soort zaken eigenlijk buiten beschouwing laten omdat dat appels met peren vergelijken is.

    Je moet dus puur kijken naar de prestaties binnen de EU van: FIAT, VAG, PSA, Renault-Nissan, Toyota, Ford, GM en Hyundai. Daar gaat het hier over volgens mij en dan zie je weinig zwarte cijfers ben ik bang. Dus het is kul om te stellen dat Fiat veel slechter presteert dan anderen. Dat het slechte resultaten zijn is een feit, maar ook erg verklaarbaar.

    Beantwoorden
  • 24 februari 2011 om 10:42
    Permalink

    @ Ferry832
    Een compleet aanbod heeft weinig zin als je een zwakke naam hebt. De Italiaanse auto heeft altijd nog het imago inferieur te zijn. Een manier om die perceptie te veranderen is sterke marketing. Daarnaast heeft een compleet aanbod én een goede naam weinig zin als je dealernetwerk wereldwijd veelal onder de maat is. Je moet wel beseffen dat de revival van deze merken een zeer complexe zaak is.

    Beantwoorden
  • 24 februari 2011 om 12:01
    Permalink

    @AutoEdizione: Renault heeft in 2010 een netoo winst behaald van 3,42 miljard euro. Ze hadden een record aantal auto`s verkocht van ruim 2,6 miljoen. PSA heeft in 2010 een netto winst behaald van 1.13 miljard euro. VAG, Toyota en de Duitse premium merken doen het allemaal erg goed.

    Toch even schrikken dan dat FGA het lelijke eendje wat betreft de winsten en omzetten. Eigenlijk moeten ze zich bij FGA schamen. Wat doen de andere merken dan beter ? Meer nieuwe modellen maken die verkocht worden. Daar leven ze van en bij FGA laten ze liever een model helemaal doorbloeden erdat ze met een nieuw model komen. Ondertussen pompen ze wel veel geld naar Amerika maar vergeten ze hun eigen roots.

    Beantwoorden
  • 24 februari 2011 om 12:06
    Permalink

    Ja maar het gaat hierover verkoopdalingen en niet over de eindcijfers want die waren in 2008 al beter dan die van Fiat, omdat Fiat net terugkeert van een bijna faillissement.

    Goedkoop en irreëel dus om dat te vergelijken en aan te wijzen als, ‘die anderen doen het goed en Fiat niet’. Disproportioneel tot en met want je spreekt over eindcijfers die grotendeels door een termijn van 10 jaar bepaald worden en niet door zoiets als ‘het verkoopsucces over 2010′. Vooral als je weet dat de Franse merken het helemaal niet goed doen maar dagelijks veel staatssteun cashen voor hun reclamebudget. Al de merken die jij noemt hebben dik minder auto’s verkocht dan in 2008 en dat is de realiteit en de balans die wél tel. Fiat is daarin een stijger en geen daler.

    Beantwoorden
  • 24 februari 2011 om 13:51
    Permalink

    Zal allemaal wel maar een bedrijf hoort winst te maken en een concurrerend aanbod te bieden. Alle merken hebben in 2009 een verlies geleden en zijn daar dus goed uit gekomen. Fiat bestaat ook al lang en een echte leiding zou ze uit het dal moeten kunnen trekken. Gaat helaas niet gebeuren op deze manier.

    Dat de Franse regering die steun geeft is dan goed en dat zou Italie dan ook moeten doen. Ik las dat de franse politie in de Megane RS gaat rijden. Mega order dus voor Renault. Pas geleden hadden we het hier nog over de Itialiaanse politie die in vreemde merken rijd. Kreeg ik verwijten over aanbestedingen enz. maar je ziet in Frankrijk kan het dus wel. Kwestie van goed ondernemen en kansen pakken wanneer je ze ziet.

    Beantwoorden
  • 24 februari 2011 om 14:29
    Permalink

    @Ferry832: Ik vind juist dat overheden niet moeten steunen door geld te schieten. Het product kopen zou wel een goede zaak zijn. Trouwens grappig dat je Frankrijk noemt; Renault is onlangs een megdeal misgelopen omdat de regering toch voor een megaorder van legertrucks aan het adres van Iveco heeft gekozen.

    Beantwoorden
  • 24 februari 2011 om 14:35
    Permalink

    @AutoEdizione: Dat van die legertrucks is dan wel opmerkelijk. De steun vanuit overheden moet dan er dan in geen enkel land zijn of in allemaal. Als het ene land steun krijgt en de andere niet dan is dat oneerlijke concurrentie. Volgens mij mag dit niet van de Europese unie dus dat Renault dan staatssteun krijgt en FGA niet lijkt me een moeilijk verhaal.

    OT : Ik vind dat Fiat zich meer moet gaan richten op haar roots en daarmee het assortiment concurrerender moet maken. Wat heb je aan een reclame die je imago verbeterd. Je moet dat doen met sterke producten niet een of ander lekker wijf die net doet alsof ze helemaal g*** wordt van Fiat.

    Beantwoorden
  • 24 februari 2011 om 15:34
    Permalink

    Daarom gaan er al jaren steeds meer stemmen in de EU op dat het maar eens moet stoppen die ongeschreven staatssteun. Maar omdat er een lobby is gebeurt er bijna nooit iets. Ça c’est l’Europe!

    Beantwoorden
  • 24 februari 2011 om 19:23
    Permalink

    ”Ondertussen pompen ze wel veel geld naar Amerika maar vergeten ze hun eigen roots.”

    Jij verwacht de aantallen in Europa te halen ?

    Beantwoorden
  • 24 februari 2011 om 20:19
    Permalink

    @johnny: In ieder geval niet in Amerika of zie jij daar een geweldige toekomst voor Fiat of Alfa ? Chrysler misschien maar dat zal de Fiat groep niet direct sterker maken. Verder leggen ze het op ieder continent ( behalve Brazilie ) af tegen de concurrentie. Zie China, Rusland of India wat de belangrijkste groeimarkten zijn waar FGA weinig in de melk te brokkelen heeft.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.