Fiat kan zich enkel met een succesvol Alfa Romeo herstellen

Marchionne alfa

Echt geld verdienen op Europese bodem kan Fiat in de toekomst alleen als de plannen met Alfa Romeo uitlopen op een succes. Dat zei Sergio Marchionne tijdens de presentatie van de Jeep Renegade op Balocco afgelopen week. Financieel succes enkel met de verkoop van compacte auto’s, is volgens de CEO met de huidige verhoudingen in de auto-industrie nagenoeg onmogelijk. De verhouding tussen de juiste aantallen en prijs is tegenwoordig zo moordend, dat alleen de toevoeging van een renderend luxe segment op de langere termijn nog lucratief is. Overigens is Europa aldus Marchionne allang niet meer de plek waar je als fabrikant moet zijn. Zou Fiat zich volledig op deze markt richten, dan zal er niets meer te verdienen zijn in deze branche, volgens de zeer resolute CEO die afgelopen week radicaal de bestuurlijke kaarten bij Ferrari opnieuw heeft geschud.

Ook zei Marchionne nu zelf dat wat Mirafiori betreft inderdaad de werkzaamheden zijn begonnen. De SUV Maserati Levante rolt hier als eerste van de band en volgens Marchionne zal deze belangrijke auto in de tweede helft van 2015 klaar voor debuut zijn. Tot die tijd zullen er de nodige testwagens rond Turijn rijden. Volgens een jolige Marchionne zijn dit slechts ‘karkassen’ en niet de auto’s die straks ver- en gekocht gaan worden.

2 gedachten over “Fiat kan zich enkel met een succesvol Alfa Romeo herstellen

  • 15 september 2014 om 17:56
    Permalink

    Klinkt aannemelijk, al vraag ik me af hoe bijv. PSA en Renault zich voorlopig nog wel op Europese bodem in stand kunnen houden, zonder toegevoegd luxe segment, even afgezien van hun aanwezigheid op andere continenten.

    Beantwoorden
  • 15 september 2014 om 19:15
    Permalink

    @Mirafiori: Onder andre, maar bovenal met staatssteun…..

    Maar Renault dankt haar succes aan Dacia. Want feitelijk moet Renault zelf ’t ook vooral hebben van de Clio/Captur. Dat doen ze dan ook wel weer erg goed op dit moment, het is gewoon een leuke kar om te zien.

    PSA is wat lastiger. Hebben nog een behoorlijke (interne) strijd te gaan. Maar los daarvan was PSA natuurlijk al een erg grote speler. Ik zal zo weer eens de Europese cijfers opsnorren. Want ik heb zo niet meer voor de geest hoe zich het op dit moment ontwikkelt. Volgens mij loopt de 308 nog niet top en de 208 maakte destijds ook weel een redelijke valse start. En tsja, Hyundai, dat wordt nu zo’n beetje het Aziatische Peu…. Een ding is zeker we zijn er nog lang niet in Europa. Ik houd mijn hart vast voor wat betreft Fiat op ons continent. Het concept van de 500 is een keer op. Daarnaast mis ik echt wel wat technische (motorische) stappen, het kabbelt nu wel wat voort op een ietwat (ver)ouder(t) recept. De hybride boot is definitief gemist, bewust zegt men….

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.