Fiat productie in Servië raakt flink op stoom

De productie van de nieuwe Fiat 500L in het Servische Kragujevac neemt momenteel met de dag toe. In juli begon men voorzichtig met de eerste lichtingen en inmiddels zit men op koers. Eind dit jaar moet de teller op een aantal rond de 30.000 eenheden staan en volgend jaar verwacht men de 160.000 te kunnen naderen. Recente onderhandelingen met vakbond en werknemers, vormden geen bedreiging voor de continuïteit, aldus Fiat.

Maar het wordt de komende maanden zelfs nog veel drukker rond de onlangs stevig verbouwde fabriek in Servië. Na een tijdelijke stop en grondige aanpassingen aan de assemblagelijn, is de Punto Classic (foto onder), als ideale betrouwbare ‘lowcost’ voor de Balkan, weer in productie gegaan. Dit ontwerp uit 1999 vormt een ideaal product voor de lokale markt, wat van de 500L helemaal niet gezegd kan worden. Van de jongste Fiat zal maar een heel klein deel de landsgrens niet passeren, aangezien een compacte auto van 15.000 euro, maar voor weinig Serven is weggelegd.

8 gedachten over “Fiat productie in Servië raakt flink op stoom

  • 13 november 2012 om 08:19
    Permalink

    Dat de productie op stoom is, is leuk, maar volgens mij is het belangrijker dat de verkoop op stoom komt. Ik heb er mijn twijfels bij want het is gewoon geen mooie auto.

    Beantwoorden
  • 13 november 2012 om 10:39
    Permalink

    De 500L is verreweg het mooiste ontwerp wat er van dit type auto te krijgen is op aarde.

    Beantwoorden
  • 13 november 2012 om 10:59
    Permalink

    @Lancia4Ever
    Nou, nou….. “het mooiste ontwerp wat er van dit type auto is op aarde” Is dat niet een beeeeeeeetje overdreven?

    Beantwoorden
  • 13 november 2012 om 11:19
    Permalink

    nee, want er zijn maar weinig van. Ik vind de Citroën C3 Picasso na de 500L nog het aardigste. De Mini Crossman (en Paceman helemaal) is butt ugly en verder ken ik geen trendy modellen van dit type, of het moet een Koreaan zijn, maar die scoren bij mij toch nul punten.

    Beantwoorden
  • 13 november 2012 om 11:34
    Permalink

    Je moet de 500L in het echt zien. Heb er verschillende keren in gereden, foto´s van gemaakt, maar het ontwerp is moeilijk te vangen, zeker in wit of een lichte kleur. En het dak moet absoluut een contrasterend wit of zwart zijn.

    De 500L is vooral gróóót.

    Wagenkleur op het dashboard komt bij de kleine 500 goed aan, bij de 500L ziet het er (zeker in wit) snel als een bedrijfswagen uit. De rode, grijze of cappuccino gekleurde stof, maken de auto een stuk behaaglijker.

    Volgens de lokale Fiat-verkoper (hier in Duitsland is ie al te koop), is er veel interesse (heb ik ook zelf vast kunnen stellen), maar verkoopt ie moeilijk, omdat op het moment alleen de te lichte motoren geleverd worden. De TwinAir zou zelfs nog niet geleverd kunnen worden. De klanten wachten dus op sterkere motoren.

    Beantwoorden
  • 13 november 2012 om 12:17
    Permalink

    @lancia4ever,

    Straks ga je ook nog zeggen dat de Multipla in de jaren 90 en de stilo station ook de beste ontwerpen waren in hun klasse…
    Voorliefde voor italiaans design is een “common good” hier, maar, je kunt ook met oogkleppen kijken, lees je nu wat je schrijft: “verder ken ik geen trendy modellen, of het moet een koreaan zijn, maar die scoren nul punten”… Dus als het koreaans is scoort het per definitie nul punten?

    Beantwoorden
  • 13 november 2012 om 12:26
    Permalink

    Yep 8) (Stilo station is trouwens best een toffe bak om te zien, vooral als zeldzame Uproad editie.)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.