Fiat SpA investeert komende tijd 1 miljard in Alfa Romeo

alfa romeo toekomst

Nu de leiding van Fiat deze dagen om de tafel zit met aandeelhouders in New York, zien we ook wat meer over de toekomst van Alfa Romeo in beeld verschijnen. Het gaat om ruim een miljard euro, waarbij de fabriek van Mirafiori in Turijn duidelijk een hoofdrol zal spelen. Het is het tweede belangrijkste plan op het gebied van de productie van luxe auto’s, naast dat van Maserati, waar we al veel over weten en waar eveneens meer dan 1 miljard euro is gemoeid (2012-2014).

Nieuwe modellen in alle segmenten, waarbij het D-segment de belangrijkste basis vormt met drie versies. Omdat de sheet spreekt over een merk van sedans en GT’s, dus rekenen we wat het D-segment betreft toch op een GT (6C?) i.p.v. een Giulia Sportwagon (al zal die uiteraard ook overwogen worden). Daarnaast is er ook een SUV dat het platform zal delen met de Maserati Levante. Maserati vormt bij de herlancering van Alfa Romeo de bron van alle ervaringen die op dit gebied zullen worden opgedaan. Marchionne sprak over een degelijk project waarbij geen fouten gemaakt zullen worden dit keer en waarbij de Duitsers kunnen lachen wat ze willen. Jeep helpt Alfa Romeo straks om overal ter wereld de klanten te kunnen bereiken.

Het programma spreekt over een sportief luxe merk, dat technisch alles in huis heeft om te kunnen concurreren met de beste tegenstanders in het premiumsegment. Het doel staat op 300.000 stuks wereldwijd tegen 2016. De MiTo en Giulietta krijgen ook een opvolgers, wat de verkoop in Europa met nam ook zal kunnen aanzwengelen. Naast een topmodel in het E-segment, verschijnen ook drie zogenaamde ‘specialties’, wat duidt op lichte sportwagens zoals de 4C (en 4C Targa) en de Duetto. Op deze laatste na, worden alle Alfa Romeo’s in Italië gebouwd. Er is ook een specialty dat veel duurder is dan het E-segment topmodel. Dit kan duiden op een opvolger van de exotische 8C.

[nggallery id=904]

12 gedachten over “Fiat SpA investeert komende tijd 1 miljard in Alfa Romeo

  • 8 februari 2013 om 13:32
    Permalink

    prachtig nieuws! wat kan de derde D-segmenter zijn? Naast een Berlina en de Sportwagon een coupe?

    Beantwoorden
  • 8 februari 2013 om 17:51
    Permalink

    1 miljard Euro lijkt me eigenlijk een bijzonder laag bedrag te zijn voor zo’n grote portfolio aan nieuwe modellen. Zeker in combinatie met Marchionne’s claim dat het een ‘degelijk project is (lees: Alfa Romeo waardig) waarbij dit keer geen fouten zullen worden gemaakt’.
    Een te laag budget lijkt me al een eerste cruciale fout.
    Nu maar hopen dat dit budget van 1 miljard louter kan worden aangewend voor de ontwikkeling van de auto’s en dat dit bedrag niet ook nog gebruikt moet worden voor de productievoorbereiding (opzetten productielijnen e.d.)

    Ik hoop dat de Duitsers dit keer inderdaad enkel groen zullen kunnen lachen.

    Beantwoorden
  • 8 februari 2013 om 18:21
    Permalink

    1 miljard is idd veel te weinig voor zoveel modellen, daar is 2 tot 3x zoveel voor nodig.

    De combinatie Jeep / Alfa zal wereldwijd aan het publiek moeilijk uit te leggen zijn. Vanuit de traditie en imago hebben ze werkelijk niets gemeen.

    De grootste uitdaging in Europa (excl Italie) zal zijn om dealers te vinden die tot 2016 willen wachten op een (vaker aangekondigd) compleet gamma en er dan ook nog Jeep bij moeten verkopen.

    Vooralsnog zal hier geen Duitser van wakker liggen ben ik bang.

    Beantwoorden
  • 8 februari 2013 om 20:20
    Permalink

    Toch typisch,

    dat er weer die duitsers erbij gehaald moeten worden…
    Deze site gaat toch over italiaanse auto’s, nog even en ik zie afbeeldingen van een golf voorbij komen(de eerste is dan wel een beetje italiaans)

    Beantwoorden
  • 8 februari 2013 om 21:10
    Permalink

    Duitsers liggen hier niet wakker van misschien wel als Silvio B weer aan de macht komt 😯 en Koreaanse auto’s.

    VAG schijnt nog steeds een merk erbij te willen in hun wedloop met GM en Toyota de grootste fabrikant te zijn.

    Beantwoorden
  • 8 februari 2013 om 21:50
    Permalink

    De reden dat er steeds Duitsers bij worden gehaald is dat Marchionne van die kinderachtige uitspraken doet. “Ik oefen elke dag maar kan het woord Volkswagen niet goed uit mijn mond krijgen” en “de Duitsers kunnen lachen wat ze willen”. Hij trekt zelf continu de vergelijking, andersom gebeurt dat niet. Rara hoe zou dat toch komen?

    Beantwoorden
  • 9 februari 2013 om 09:45
    Permalink

    De 1 miljard investering loopt tot eind 2014 en heeft vooral met de veranderingen in Mirafiori te maken. 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.