Fiat stapt ook op uit de nationale raad voor autoindustrie (ANFIA)

Marchionne ANFIA

Sergio Marchionne zorgde vanmiddag in Rome voor een kleine schokgolf door tijdens de jaarvergadering van de Italiaanse nationale raad voor autoindustrie (ANFIA), aan te kondigen dat Fiat besloten heeft om ook uit deze structuur te stappen. Iets wat niemand echt zag aankomen na de ondernemingsgeest die Sergio Marchionne gisteren in Turijn bij de jaarlijkse bijeenkomst van de Confindustria heeft geëtaleerd. Ondanks dat Fiat al uit de Confindustria stapte, gaf de CEO hiermee aan dat de firma zeker niet van plan is om Italië langzaam de rug toe te keren. Iedereen leek wat dit laatste betreft eindelijk weer een beetje gerustgesteld, tot vanmiddag rond een uur of vier…

Het vertrek van Fiat heeft alles te maken met de noodklok die nu door het bedrijf uit Turijn wordt geluid. Marchionne maakte vanmiddag nog eens duidelijk dat Europa maar een kleine stap van de afgrond is verwijdert en dat dit vooral ook voor de autoindustrie op ons continent geldt. Er is vanuit de politiek en de industrie nauwelijks een teken van verandering zichtbaar volgens hem en daarom wil Fiat zich ontpoppen als een autoproducent die vanuit het buitenland weliswaar terugkeert naar thuisland Italië, maar dit keer zonder zich onnodig te hoeven binden; “Zonder onze activiteiten in de VS, waar grote veranderingen wél realiseerbaar zijn, was Fiat nu al lang in de geschiedenisboeken verdwenen, gezien de indeling van de industrie hier in Europa.” Dat laatste klinkt overigens opnieuw als een veroordeling van de Europese autolobby waarin alleen Duitsers en Fransen zijn gezeteld. Volgens Marchionne is het geen wonder dat de Duitse fabrieken nog wel weten te groeien.

Marchionne Razelli

ANFIA voorzitter Eugenio Razelli (foto) zag zich in één klap gedwongen om de toekomst van deze raad op de agenda te zetten, nu het een wel heel kale bedoeling zal zijn zonder het grote Fiat. Fiat vertegenwoordigt zo’n 63% van de hele raad. Het overige deel bestaat uit kleine auto-, aanhanger-, camper- en carrosseriebouwers, plus de industrie die aan de autoindustrie levert. Wat na het vertrek van Fiat overblijft, zijn dus slechts kleine en middelgrote ondernemingen. Razelli was als topman van Magneti Marelli indirect ook een beetje getuige van zijn eigen vertrek, aangezien deze grote toeleverancier onder de Fiat-groep valt. Razelli gaf echter aan dat er niet te veel gedramatiseerd dient te worden. De industrie voor toeleveranciers is groeiende in Italië en lijkt immuun voor de crisis dankzij het feit dat autofabrieken vooral elders in de wereld nog altijd goed draaien. Een algemene raad om met name deze industrie te ondersteunen heeft nog wel degelijk zin, al erkent Razelli dat de autoindustrie zelf inderdaad een totaal nieuwe aanpak nodig heeft. Niet alleen in Italië, maar in heel Europa zegt de voorzitter, waarmee hij zijn begrip toonde voor de nationale koerswijziging van Fiat, dat vandaag definitief wil afrekenen met de oude aanpak. Of Marchionne Razelli -net als Emma Marcegaglia- binnenkort ook nog eens komt omhelzen om aan te geven dat niet alle banden verbroken worden, is nog even de vraag.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.