Fiat Tipo Sport eyecatcher van gamma update

Afgelopen voorjaar toonde Fiat in Genève al een sportief ogende versie van de Tipo (S-Design), maar de reeds aangekondigde Sport zat daar nog niet bij. Dankzij de inspanningen van Mopar is deze er nu wel. Fiat start dit jaar met de introductie van een update van deze fijne gezinswagen die als sedan, hatchback en stationwagen te koop is. Bij deze update van het gamma springt de versie Sport vooral in het oog. De Tipo was in 2018 opnieuw vooral in Italië erg populair met meer dan 40.000 verkochte exemplaren en een plaats in de top 10 van populairste auto’s van het land. Met de Tipo bereikt Fiat een brede vooral jongere doelgroep.

Toch is deze Sport met speciaal ontworpen spoilerpakket geen terugkeer van een pittige Fiat hatchback met extra sterke turbomotor zoals we die vroeger wel kenden. Onder de kap gaat men niet verder dan de reeds bekende 120 pk T-Jet (en MultiJet diesel). Het is om economische redenen dus louter een kwestie van looks voor de Fiat uit Bursa. Alleen de hatchback is in deze uitvoering te krijgen. Tot het gamma behoren ook de extra connectieve Mirror en de vlotte instapper Street (foto onder). Uiteraard is er ook de redelijk sportief ogende S-Design die net als de Sport met zwart dak valt te combineren. Fiat heeft besloten om buiten Italië niet te veel moeite te doen voor de Tipo. Deze Sport zul je dus niet snel op onze markt zien verschijnen.

25 gedachten over “Fiat Tipo Sport eyecatcher van gamma update

  • 19 januari 2019 om 08:36
    Permalink

    Ik hoop dat deze uitvoering ook op de SW komt. Was met de S-line niet het geval. Benieuwd of de Tipo er over 3 jaar nog is, als mijn huidige Tipo SW weer vervangen moet worden; erg blij met deze auto.

    Beantwoorden
  • 19 januari 2019 om 09:02
    Permalink

    Vind de tipo zo mooi .
    Snap niet waarom je deze zo weinig ziet.

    Beantwoorden
  • 19 januari 2019 om 10:35
    Permalink

    Ja, Hoekree, ik snap ook echt totaal niet dat je deze Tipo zo weinig ziet. Het zal toch zeker niets te maken hebben met de kaalslag van Fiat dealers? Of met de hoge BPM door de 139gr/km CO2 uitstoot van de zeer betrouwbare maar helaas nu toch echt qua verbruik verouderde T-jet? Je weet het niet. Je weet het niet….

    Er komt geen opvolger, want zoals FCA straks zal zeggen: zie je wel, ook in het C-segment valt geen droog brood meer te verdienen.
    Prettig weekend

    Beantwoorden
  • 19 januari 2019 om 11:25
    Permalink

    Fiat laat het nu echt helemaal lopen in Europa. Een update voor de Tipo, maar geen Firefly motoren, en “niet veel moeite buiten Italië”. Stop er dan meteen helemaal mee zou ik zeggen. Die fabriek in Bursa sluiten en je terugtrekken en dat nare land zou ze bovendien ook nog eens sieren. Alleen vanwege Erdogan zou je deze auto al niet moeten willen kopen.

    Beantwoorden
  • 19 januari 2019 om 17:26
    Permalink

    Orso wat klink jij boos .
    Alleen in nederland zie je ze weinig.
    Met de nieuwe mensen aan het roer is alles weer anders.
    Gaat veel veranderen in autowereld.
    Orso dealernetwerk? ??
    Who need a dealer 😃
    Fiat is gewoon goed bezig masr je ziet alleen de negatieve dingen
    En ik juist de positive.
    De verkoop viel niet tegen en er komt veel aan dus in 2020 gasn we knallen

    Beantwoorden
  • 20 januari 2019 om 00:36
    Permalink

    @Orso
    Inderdaad uitermate merkwaardig….

    @Hoekree
    Een Trabant knalt ook.
    En voor wat de cijfers betreft: Marktaandeel van FIAT in Europa daalt sinds 1990 gestaag. Van bijna 10% naar nog geen 5%. Ter vergelijking Het marktaandeel van BMW in Europa is met meer dan 5% hoger dan dat van FIAT.

    Kijken we naar de zgn. volume merken zien we in het franse kamp ook een daling, maar die is niet zo dramatisch als bij FIAT. Daarnaast schrijven de fransen betere cijfers (en zit daar de “redding” van Opel bij in).

    Het boek over nieuwe mensen zullen we maar dicht laten.

    Beantwoorden
  • 20 januari 2019 om 11:46
    Permalink

    Wim .moet je beter kijken want daar rijden er veel rond.

    Beantwoorden
  • 20 januari 2019 om 15:10
    Permalink

    Zeker een mooie auto. Een wat kleinere versie met Argo-techniek had een prima verkopende Punto opvolger kunnen zijn.
    Het niet leveren van nieuwe motoren en hybride is een belediging voor Fiat en de potentiële klanten. De motoren die worden geleverd waren top in 2006 maar nu achterhaald. PSA, Renault en de VAGjes leveren modairnere, zuiniger en spoepeler motoren. Misschien minder betrouwbaar maar daar merk je bij aankoop (proefrit, prijs) niks van.
    Overigens leek op de interieurfoto op alvolante de stoelbekleding vernieuwd.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2019 om 04:25
    Permalink

    Hoekree,, als eens gedacht aan een bril, ik denk dat je die nodig hebt.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2019 om 15:18
    Permalink

    We zijn allemaal liefhebber van Italiaanse auto’s. Dus elkaar afvallen helpt niet. In dit geval denk ik overigens dat alleen een roze bril helpt en volgens mij is één van jullie al voorzien 😉

    Wat serieuzer, knap dat sommigen zo optimistisch blijven. Dat lukt me echt niet meer. Ook omdat, als ik zelf nu een nieuwe auto zou moeten komen, ik het echt niet zou weten. Dat heb ik nooit eerder gehad. Tipo SW met firefly, nieuw Punto in luxe uitvoering, nieuwe Delta of nieuwe Giulietta hadden dat probleem kunnen verhelpen maar op die punten levert FCA geen of uitsluitend slecht nieuws.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2019 om 19:36
    Permalink

    Helemaal eens met cchans. Ook een Guilia sw zou ik hebben overwogen. Ondertussen stappen mijn fca rijdende familie en vrienden over naar andere merken. Laast weer een puntorijder. Steeds is het argument: er is gewoon niets concurrerends bij fca te krijgen.
    Mijn Delta 1.8 is inmiddels bijna 8 jaar. Ik denk niet dat het weer een Italiaan wordt. Helaas. Voorlopig rij ik door want het is een geweldige auto, dus als hoekree gelijk krijgt is er nog een kans.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2019 om 19:47
    Permalink

    Woorden van de fca baas.
    Mike Manley. “Nu moeten we onze mix opnieuw bekijken in termen van elektrificatie,” zei Manley, erop wijzend dat de automaker waarschijnlijk de snelheid zal moeten verhogen waarmee hybrides, plug-ins en zuiver elektrische voertuigen worden gebruikt. In de komende maanden zal er daarom interessant nieuws komen voor de FCA-groep.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2019 om 21:04
    Permalink

    Ik las het Hoekree. Ik denk dat het gewoon om de 500 Bev gaat en de Giulia en Stelvio met stekker

    Beantwoorden
  • 22 januari 2019 om 08:30
    Permalink

    Zo heb je altijd interessant nieuws en zelden wat tastbars.

    Manley zet de oude traditie van het opnieuw bekijken voort,

    In het licht van de elektrificatie
    in het licht van de ontwikkelingen in China
    In het licht van de ontwikkelingen van de wetgeving op milieutechnisch gebied
    In het licht van de gesprekken met de bonden
    In het licht van de marktontwikkelingen in Italië
    In het licht van de koers van Trump
    In het licht van de wereldwijde economische ontwikkeling
    In het licht van het verdienmodel
    In het licht van de aandeelhouders
    in het licht van etc.etc. etc.

    Het licht is inmiddels uit en het vuur van weleer flakkert als een nachtkaars.

    Wat maakten ze toch mooie auto’s daar in Italië………..

    Beantwoorden
  • 22 januari 2019 om 10:07
    Permalink

    We gaan er niet teveel moeite voor doen 🙁 ….. diepe zucht !

    Beantwoorden
  • 22 januari 2019 om 13:22
    Permalink

    VW en Ford gaan samenwerken,evenals BMW en Mercedes. Opel hoort tegenwoordig bij Peugeot. Er is veel gaande in de autowereld en hopelijk besluit FCA o.a. Alfa te verkopen om zodoende het merk nieuw leven te laten inblazen bij een andere fabrikant. A.u.b. geen Calimero reacties !

    Beantwoorden
  • 22 januari 2019 om 16:01
    Permalink

    In autoland worden opeens veel bondjes gesloten om de ontwikkelingskosten te drukken en te overleven.
    Marchione zei het al: er zijn straks maar en stuk of 6 fabriekanten over.
    Ik hoop vurig dat FCA daar bij zal zijn, maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat er op het vlak van bondjes bar weinig vanuit FCA te horen is….

    Beantwoorden
  • 22 januari 2019 om 16:28
    Permalink

    Laat maar ” bondjes ” komen met Mazda of Hyundai.

    Beantwoorden
  • 25 januari 2019 om 15:56
    Permalink

    Dan hoor ik hier altijd maar kritiek op fiat terwijl de 500 wederom weer een verkoop record heeft met 194000stuks daar kan niemand tegenop.
    Ook de 500x een verkooprecord .
    Zo slecht gaat het allemaal niet en de 500de meeste buiten italie voordat ik dat weer aan moet horen.
    Ook een verkooprecord voor jeep hoort ook bij fca .

    Beantwoorden
  • 25 januari 2019 om 16:49
    Permalink

    Je hebt gelijk de 500 is een succes… maar eigenlijk is de 500-lijn een fractie van wat Fiat als merk hoort te zijn. Heel mooi dat het goed loopt begrijp me niet verkeerd. Maar de Italiaanse merken zijn momenteel 1 of hoog uit 2 model merken geworden die samen het merk FCA vormen. Dat was ooit wel anders. De merken zijn verre van volledig en het is maar de vraag of ze dit ooit weer weten om te buigen. Wat mij steekt is dat de Europese markt potdicht lijkt te blijven voor FIAT en soms lijkt daar een sterke Duits-Franse alliantie aan ten grondslag te liggen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.