Franse eisen ging ten koste van FCA

John Elkann nam een moedige stap toen hij van de onderhandelingstafel wegliep. De mogelijkheden tot een nieuw te vormen industrie leken groot, totdat de Franse overheid op ramkoers ging liggen en steeds onredelijker werd in z’n eis (van positief naar negatief). In plaats een 50/50 deal, trok men de regie naar zich toe, ondanks dat vanuit het management van Renault die behoefte helemaal niet bestond.

Juist vanwege dat contrast, kwam FCa van de koude kermis thuis. Daarom stuurde John Elkann gisteren direct een brief naar alle werknemers van FCA, met een verklaring over hoe dit zo heeft kunnen lopen. Intussen hoopte de regering in Parijs op een nieuwe toenadering en leek het van geen kwaad bewust. In Italië is er intussen veel kritiek en bestaan er zorgen over de passieve en weinig slagkrachtige houding van de Italiaanse overheid, tijdens deze voor de nationale industrie toch wel cruciale en spannende 10 dagen.

Elkann zegt dat er sowieso veel moed nodig was, om de dialoog aan te gaan, zoals Lingotto dat de afgelopen dagen heeft gedaan. Gaandeweg werd duidelijker dat de gesprekken steeds vaker uitliepen op onredelijkheid, waardoor een vervolg steeds zinlozer werd. Daarom verklaart FCA nu weer de weg van de zelfstandigheid in te slaan. Elkann noemt het in dat kader zelfs verlies van kostbare tijd voor de firma uit Turijn en Detroit.

John Elkann heeft ervaren, wat zijn betovergrootvader in de jaren ’30 reeds meemaakte, toen hij met Simca Renault wilde overnemen. Maar ook zijn beroemde opa Gianni Agnelli (foto boven), kreeg ondanks de beste onderhandelingsstrategieën de deksel op z’n neus, toen hij als kersverse voorman van Fiat, eind jaren ’60 Citroën poogde over te nemen.

Kortom deze stijl van ondernemen, is een traditie op het Elysée die de Agnelli’s allang niet meer vreemd was. Het valt daarbij op hoe diezelfde Franse overheid, meestal via Brusselse kanalen, vaak kritiek heeft op inmenging door andere regeringen in bedrijfsvoering op nationale bodem. Een geval van ‘Franse bedrijfsblindheid’ onder regenten? Of claimt men simpelweg het alleenrecht op protectionisme?

13 gedachten over “Franse eisen ging ten koste van FCA

  • 7 juni 2019 om 11:32
    Permalink

    Inderdaad jammer van de tijd. Misschien staat Nissan nu open voor een gesprek? 😉

    Beantwoorden
  • 7 juni 2019 om 12:14
    Permalink

    Nooit eerder van een Renault overnamepoging in de jaren ’30 door Fiat/Simca gehoord… De figuren Louis Renault en Giovanni Agnelli (betovergrootvader van John) kennende, lijkt mij dat zeer onwaarschijnlijk. Tevens is Gianni niet de grootoom maar wel de grootvader van John Elkann. De moeder van John is immers de dochter van Gianni, bijgenaamd l’avvocato, die op zijn beurt kleinzoon was van Giovanni Agnelli, bijgenaamd ‘il senatore’ en een van de stichters van Fiat. – Mvg, Vincent Arpons.

    Beantwoorden
  • 7 juni 2019 om 17:29
    Permalink

    Breed en internationaal in de gezaghebbende media zwelt de kritiek aan op de politieke bemoeienis, op het Elysée, en de bewondering voor John Elkann. Het resultaat op dit moment lijkt zero maar vergis je niet, John Elkann heeft hierdoor veel krediet en vertrouwen opgebouwd en dit zal in komende onderhandelingen een zeer positief effect hebben voor FCA. Het is mogelijk dat het Elysée weer toenadering zoekt of een andere mogelijke partner.

    Beantwoorden
  • 8 juni 2019 om 09:42
    Permalink

    Ik zou pas weer instappen als de Franse overheid zijn aandeel afstoot. En Nissan zit gewoon positief in de wedstrijd alleen zitten die met nog niet afgeronde zaken met Renault.

    Beantwoorden
  • 8 juni 2019 om 17:50
    Permalink

    Dus dit was de fout van de Franse overheid?

    FCA had niet van te voren moeten weten dat de overheid aandeelhouder is en niet snel zal beslissen?
    Ze hadden niet kunnen aanvoelen dat ook de relatie met Nissan van belang was?
    FCA heeft geen ellenlange geschiedenis met mislukte fusie pogingen?

    De Franse overheid is zeker te bemoeizuchtig, maar hier zijn de Italianen hun straatje aan het schoonvegen na de zoveelste mislukte poging tot samengaan met een andere autobouwer.
    De Franse overheid kan best een stapje terugdoen en heeft ook aangekondigd daar best bereid toe te zijn om de alliantie met Nissan te redden.

    Conclusie: alle schuld bij Frankrijk leggen is fout en ook gevaarlijk want FCA heeft gewoon een sterke partner nodig.

    Beantwoorden
  • 8 juni 2019 om 23:37
    Permalink

    @Meint

    Inderdaad, zo simpel kan het zijn: De franse staat heeft zijn hand overspeeld en is verantwoordelijk voor dit débâcle.

    Neen, ik was niet bij de onderhandelingen, maar jij vast ook niet.

    Bronnen: Frankfurter Algemeine Zeitung, NewYork Times, Sueddeutsche Zeitung, Handelsblatt, Autohaus.

    Klopt, geen franse of italiaanse media om elke schijn van partijdigheid te voorkomen. Automotive News kopt: “French throw wrench into Renault-FCA tie-up” en ondanks de amerikaanse roots verwoordt dit toch wel de grootste gemene deler in de internationale pers.

    Beantwoorden
  • 9 juni 2019 om 00:52
    Permalink

    @niccolo

    Ik weet dat dit de algemene teneur is.. maar dat allerlei media iets claimen maakt het niet automatisch waar.
    Niet zo lang geleden claimden nog veel meer internationale en nationale media dat Mr Trump’s onschuld bewezen was door Mueller.
    We weten inmiddels dat dat gewoon niet waar is.

    Als je maar hard genoeg roept lijkt iets al snel waar en dat doet FCA en de Italiaanse minister. Ze praten elkaar ook gewoon na.

    Ik heb een aantal artikelen gelezen die beweren dat FCA deze fusie de tijd niet gunde omdat ze in tijdnood zitten… ik ga hier ook niet beweren dat dat waar is omdat ik het in een serieuze krant las.

    Het zou leuk zijn als je eens zelf ging nadenken en eens uitlegt waarom FCA niet van te voren kon snappen dat de Franse overheid tijd nodig had… of dat Nissan een factor was?
    Dat is gewoon niet logisch..

    Leg ook eens uit waarom de Franse overheid wel bereid is om een stapje terug te doen vanwege Nissan en dat niet uiteindelijk na de gebruikelijke onderhandelingen ook had kunnen doen voor FCA. Degelijke onderhandelingen over zo’n grote fusie kosten gewoon veel tijd… ook dat had FCA van te voren moeten weten…

    https://www.ft.com/content/30e7c010-89d4-11e9-a24d-b42f641eca37

    Beantwoorden
  • 9 juni 2019 om 15:13
    Permalink

    @Meint

    Ja Meint, ja Meint ja Meint, zoals alle internationale analisten ook vertellen en zoals ook de Franse overheid nu heel voorzichtig indirect laat blijken: het is de schuld van de Franse overheid, het is de schuld van de Franse overheid, het is de schuld van de Franse overheid.

    Beantwoorden
  • 10 juni 2019 om 21:07
    Permalink

    @Henk..

    Ok.. best, loop jij maar gewoon de grote massa achterna, zonder zelf na te denken.. of inhoudelijk te reageren.
    Als dat jou beter past, moet je het vooral doen.

    Ondertussen gaat het gerucht dat FCA en Renault gewoon weer praten… als dat klopt dan bewijst het wel weer dat de Franse opstelling helemaal niet onoverkomelijk was..

    Beantwoorden
  • 14 juni 2019 om 16:19
    Permalink

    @Meint nogal aanmatigend mij op te roepen tot nadenken, maar dit terzijde. Ik had het niet over de krantenkoppen, maar over de duiding die de verschillende kranten gaven. Ook ik ben mijn gedachten laten gaan over de haast van FCA, in de overtuiging dat Elkann en Senard dit in de aanloop van het voorstel van FCA beslist met elkaar besproken hebben. Onder druk wordt alles vloeibaar was misschien de gedachte. Hoe dan ook, partijen praten nog/weer met elkaar en er zit beweging in de verschillende posities. Het zou zomaar vooropgezet kunnen zijn, wij zullen het nooit met zekerheid weten. Dat een degelijke fusie tijd kost is bij FCA en Renault zonder twijfel eveneens bekend, ook dat zou een reden kunnen zijn met korte termijnen te werken.
    Overigens deel ik het gevoel voor urgentie dat FCA wordt toegeschreven. Maar dat geldt net zo zeer voor Renault. Als de intentie er van beide partijen is, dan is haast deze keer een goede raadgever.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.