Geen plek voor Lancia in Genève

Ypsilon

Een nieuw dieptepunt in het 110 jarige bestaan van het prachtige Italiaanse automerk Lancia. In Genève heeft FCA een best indrukwekkend vers gamma weten te presenteren, maar Lancia is in geen velden of wegen te bekennen. Dat ondanks een zeer recente en geslaagde facelift van de Ypsilon (foto), die gewoon ook in ons land te bestellen is. Dat geldt voor heel de Eu trouwens. Wat dat betreft was er geen reden om het niet te doen. Een zorgwekkend signaal en hopelijk liggen er vooral praktische redenen aan ten grondslag. De Fiat-stand neemt dit keer namelijk ook de ruimte in beslag, waar normaal gesproken Lancia te vinden is. Dit vanwege de nieuwe Tipo.

Lancia mocht de Ypsilon reeds tonen op de IAA, dus dat kan als belangrijkste argument worden aangedragen. Marchionne heeft samen met alle aanwezige journalisten tijdens de persconferentie waarschijnlijk geen seconde aan het roemrijke merk uit Chivasso gedacht. Een bijtende de stilte in onze optiek, waar hopelijk ooit verandering in komt. Die hoop blijft omdat we rusteloze fans van dit fantastische merk zijn. Forza Lancia!

20 gedachten over “Geen plek voor Lancia in Genève

  • 2 maart 2016 om 13:14
    Permalink

    Snel een invulling van Lancia met bijvoorbeeld de Mazda mx3 als donor-auto. De Fiat 124 (en de Abarth-variant) is zeer geslaagd en biedt dus een goeie oefening voor een nog mooiere Lancia Fulvia of een Beta coupe. Voorzichtig weer dit mooie merk opbouwen met iconen. Zo graag!

    Beantwoorden
  • 2 maart 2016 om 13:37
    Permalink

    Zou het graag zien gebeuren, maar laten we reëel zijn. SM heeft duidelijk laten weten nu voor Alfa Romeo en Maserati te kiezen. Logisch, want Lancia is ook na de overname door Fiat nooit uitgegroeid tot meer dan een Europees merk, en nog met een dubieuze reputatie ook.
    Pas als Alfa en Maserati (plus Fiat en Chrysler) weer op de rails staan, mag je enige hoop koesteren op investeringen in Lancia. Meest waarschijnlijk gaat dat echter niet meer gebeuren, helaas!

    Beantwoorden
  • 2 maart 2016 om 13:47
    Permalink

    Als FCA meent te kunnen overleven op de langere termijn is het totaal niet nuttig om een merk als Lancia op slot te gooien i.p.v. het op de Italiaanse markt weer groot te maken en een graantje mee te pikken elders in Europa. Waarom zou je tevreden zijn met 5% marktaandeel als het ook 15% kan zijn bijvoorbeeld. Hybride techniek heeft nu ook nog geen prioriteit zoals Lancia dat ook nog niet heeft. Zelfs het merk Chrysler staat relatief gezien op een lager pitje in de VS. Met gedeelde techniek zal Lancia perfect rendabel kunnen worden. Daarom steken ze nu al hun reserves in het ontwikkelen van nieuwe techniek. Stap 2 wordt het verkopen van Alfa’s naast Jeeps.

    Beantwoorden
  • 2 maart 2016 om 16:24
    Permalink

    Het gaat bij Fiat alleen nog maar om de centen. Ze moesten zich schamen.
    Een van de mooiste merken met een geschiedenis om van te watertanden.

    Beantwoorden
  • 2 maart 2016 om 16:48
    Permalink

    Wanneer worden sommigen hier eens wakker? Lancia is meer dan een jaar geleden officieel dood verklaard door FCA. Kijk liever naar wat er wel is , er is voldoende toekomst voor andere FCA merken.

    Beantwoorden
  • 2 maart 2016 om 20:52
    Permalink

    Jammer. Aan de andere kant is een stand voor één model ook weinig flatteus. Ik hoop van harte dat Alfa nu een groot succes wordt en dat snel daarna ook weer nieuwe Lancia’s komen. En dat die over drie jaar schitteren in Genève.

    Beantwoorden
  • 3 maart 2016 om 10:52
    Permalink

    Wordt het niet tijd dat we wakker worden? Er is geen toekomst voor Lancia, jammer maar waar.

    Beantwoorden
  • 3 maart 2016 om 11:49
    Permalink

    @ mareblu Inderdaad, je zegt het goed. Waarom een stand neerzetten voor een merk waarin niet meer geïnvesteerd wordt? Dat zou pas zonde van het geld zijn. Hoe jammer ook (het blijft een prachtig merk) maar FCA doet hier het juiste. Een merk uitfaseren betekent ook: weghouden bij de autoshows.

    Beantwoorden
  • 3 maart 2016 om 11:50
    Permalink

    Beste mensen,

    Hierbij wat simpele feiten:
    1 Lancia stopt niet maar trekt zich terug. Alles blijft dus gewoon leverbaar
    2 De Ypsilon is al gepresenteerd en zal daarom ook niet op Geneve staan, je laat hier namelijk je NIEUWE modellen zien en niet wat al gepresteerd is.

    De Ypsilon staat voor elegantie, luxe, comfort en plezier. er worden jaarlijks nog zo’n 40.000 van deze auto’s verkocht in Europa. Als je dus opzoek bent naar een A segment auto met 5 deuren en je wil onderscheiden en verwennen dan gun je aan jezelf een Ypsilon.

    Beantwoorden
  • 3 maart 2016 om 17:30
    Permalink

    Ik zal me niets verbazen als SM nog 1 of meer verassingen heeft (in positieve zin) in de laatste jaren van zijn ambtstermijn. 1 van die verassingen zou zomaar Lancia kunnen zijn, immers er is nooit enig concrete uitspraak gedaan over het voortbestaan van Lancia. Ik denk dat eerst Fiat en AR zich stevig zullen moeten herpositioneren. Daarnaast “geld” en ruimte binnen de Fiat / AR concepten. Ik sluit het niet uit.

    Beantwoorden
  • 3 maart 2016 om 20:30
    Permalink

    Haha, grappig van Autoedizione om maar te proberen goed praten ivm Lancia (“”Lancia mocht de Ypsilon reeds tonen op de IAA, dus dat kan als belangrijkste argument worden aangedragen.””).

    Is er iemand naar het Autosalon in Brussel geweest ?
    Géén stand van Lancia, wel 1 Ypsilon op de Aardgas stand. Op die stand stonden enkele Fiats en enkele VAG modellen (VW, Auwdi) met aardgas tank.
    Bij beide merken lagen geen folders van de wagens, wel van de aardgasfederatie en de CNG / aardgas aanbieders / tankstations.
    Op de ’toog’ / balie had zowel VAG als FCA enkele folders liggen met de modellen op aardgas.
    That’s all Folks.
    De stand van FCA (Fiat, Abarth, AR, Jeep) was groot genoeg om 2 of 3 Ypsilons te zetten. Maar ja : dan moet je er ook personeel bijzetten en folders / tablets / infoborden. Die “kosten” wilden ze blijkbaar echt niet doen.

    Wat was dan het ‘argument’ om niet in Brussel aanwezig te zijn ?
    Bovenstaande (kostprijs) of simpelweg géén interesse meer in Lancia ?
    Hoe zou dat komen ?

    Ik begrijp ‘Lancia’ als hij schrijft :
    “”De Ypsilon is al gepresenteerd en zal daarom ook niet op Geneve staan, je laat hier namelijk je NIEUWE modellen zien en niet wat al gepresteerd is. “”
    Zit wat in voor een autoshow als Genève, die van een heel ander kaliber is dan die in Brussel.
    Ik lach me wel te pletter als hij schrijft :
    “”Lancia stopt niet maar trekt zich terug. Alles blijft dus gewoon leverbaar””
    Hoe heet dat ? ‘Eufemistisch’ uitgedrukt ?

    Lancia is dood, dezelfde dood als Autobianchi heeft gehad.

    Welk merk zal het volgende zijn onder “leiding” van SM ?

    Beantwoorden
  • 5 maart 2016 om 08:49
    Permalink

    @koen: als dit jouw argumenten zijn om aan te nemen dat er geen nieuwe Lancia’s komen zeer zwak. Lancia is en blijft nog altijd een groot merk voor de Italianen. In europa is dat nooit geweest. Maar om veel geld in een merk te stoppen dat absoluut geen voordeel opleverd is dom en impulsief en zeer kortzichtig. Wanneer FCA de zaken verder op orde heeft zal Lancia zeker terugkeren maar alleen Italie . Italianen zijn verknocht aan t merk.

    Beantwoorden
  • 5 maart 2016 om 10:27
    Permalink

    Grote aantallen zijn helemaal niet nodig binnen EU, als het maar rendabel is dankzij kostenefficiënte productie. De Thema en Kappa zijn destijds ook goed ontvangen in de EU. Prachtige zakelijke sedans die nooit massaal zijn afgezet buiten Italië maar dus wel goed werden ontvangen. Ik denk dat Lancia in Italië zo groot als Mercedes in Dld kan zijn.. met gemak. Verder zijn de MED landen interessant voor Lancia.

    Beantwoorden
  • 5 maart 2016 om 10:57
    Permalink

    Het zou me niet verwonderen als ze de merknaam Lancia over een tijdje weer uit de motteballen halen om bijvoorbeeld luxe electrische sedans a la Tesla te bouwen.. Alfa en Maserati zijn hier te sportief voor..Fiat te normaal…

    Beantwoorden
  • 8 maart 2016 om 15:03
    Permalink

    @alfaspeed : nee, ik heb geen (andere) argumenten waarom er geen nieuwe Lancia’s zouden komen.
    Maar wat ik wel constateer : de “line-up” die er ooit was (o.a. in 2010 tot 2014) , is nu verschrompeld naar 1 model. Zo “dramatisch” is het nog nooit geweest.
    Een merk van “0” opbouwen is veel duurder en moeilijker dan vanaf een bestaande modellen basis.
    De zichtbaarheid van het merk Lancia was al laag. Nu zo goed als onbestaande.
    Zoals Lancia4ever schreef : mits kostenefficiënte productie zou het kunnen.
    Niet alleen in Italië, maar ook bijvoorbeeld in België. Mits voldoende reklame, dealers, etc ook in verschillende andere landen in Euopa, GB, Japan en zelfs de VS.

    Waarom is de “samenwerking” met Chrysler dan niet voortgezet ?
    De Voyager verkocht in België wèl in voldoende aantallen om die te blijven importeren.
    Waarom zou het importeren voor Lancia / Chrysler te duur zijn en voor BMW met zijn X7’s uit de VS niet ?
    Klanten (in het Antwerpse bijvoorbeeld de Joodse gemeenschap, VIP transport, etc) gaan nu op zoek naar vervangers als de Vito, Sharan e.a.
    Weeral wat klanten kwijt.
    Volgens mij, en dat is wel een argument, was de samenvoeging van Lancia en Chrysler een zoethoudertje voor de Amerikaanse overheid. Van zodra dat bepaald aantal “procenten” was binnengerijfd, hoefde het niet meer.
    Nog een argument : SM is bereid 5 à 10 % marktaandeel te ‘verliezen’ indien zijn winstcijfers verhogen.
    De productie en het in leven houden van Lancia is niet onrendabel, maar vermindert wel de totale winst.
    Daarom ook het schrappen van, in zijn ogen, “niches” van eender welk model die minder dan x-aantal % van de verkopen uitmaken (breaks, 3-deurs, sedan).
    Eigenaardig genoeg geldt dit niet voor de Fiat Tipo. Maar goed ook dat de strategie van FCA eindelijk verandert !

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.