Gerucht over prioriteit aan Alfa Romeo C-segment SUV

Let op, ook dit is op niets anders gebaseerd dan op ‘praatjes’ die rondom de industriële wandelgangen van FCA zijn ontstaan de laatste tijd. Net als het recente gerucht (dat niet klopte) over een officiële aankondiging betreffende het derde te produceren Alfa Romeo-model, gaat het opnieuw over dit onderwerp. Dit keer over welk model het precies zal zijn. In januari konden we dankzij zeer betrouwbare bronnen nog stellig zeggen dat de grote SUV prioriteit heeft en dat deze volgend jaar productierijp zou zijn. Met het oog op de Amerikaanse en Chinese markt, een strategisch belangrijk model voor uitbreiding van verkoopaantallen die inmiddels gestaag stijgen. Dit jaar al moet Alfa Romeo gecombineerd met Maserati, voor een aantal van rond de 175.000 zorgen.

Nu komt (waarschijnlijk vanuit Napolitaanse hoek) het gerucht naar buiten dat deze E-segment SUV op verlengd Giorgio-platform in de wacht is gezet, om een model dat compacter is voorrang te geven. Deze zou uit Pomigliano d’Arco moeten komen. Nu is het wel zo dat niemand minder dan Marchionne zelf gezegd heeft, dat uit de Giambattista Vico Plant nog weleens het volgende model zou kunnen komen. Dat zei hij rond de lancering van de Giulia vorig jaar. Het laatste gerucht beweert nu dat vanwege het gunstige klimaat op de Europese markt, de C-segment SUV voorrang krijgt. Bovendien zou er een nogal omvangrijke logistieke klus aan verbonden zijn, waar eveneens haast mee gemaakt moet worden. De volgende Fiat Panda komt namelijk al in 2019 uit en zal voortaan gewoon weer in Polen van de band rollen. De kleine succesvolle Fiat werd puur uit nood (lees omdat anders te veel mensen thuis zouden zitten) vanaf 2012 in de fabriek in de Campania-regio gebouwd. Inmiddels zijn vanwege de drukte al enkele honderden werknemers van deze fabriek, in zowel Melfi als Cassino aan het werk gegaan. Men denkt dat de mensen die nu nog aan de Panda werken, alvast bijgeschoold worden om aan de compacte SUV van Alfa Romeo te kunnen werken straks.

Wat het te gebruiken platform betreft is het al helemaal koffiedik kijken, want er zijn stemmen die beweren dat FCA het compacte (B/C segment) platform wil gebruiken terwijl anderen weer spreken over een ingekort Giorgio-platform. Dat laatste lijkt ons waarschijnlijker, gezien het onderscheidende karakter van Alfa Romeo op dit moment. Met een 500L/X/Renegade/Tipo platform plaatst Alfa Romeo zich immers weer lager op de ladder van de prestige. Precies wat het merk nu niet kan gebruiken. Bovendien is Lancia officieel nog niet uit het portfolio verdwenen, dat veel eerder in aanmerking zou kunnen komen voor een luxe alternatief op deze basis, die bovendien niet perse in Pomigliano gebouwd zou hoeven worden, aangezien in Melfi ook plek vrijkomt na het verdwijnen van de Punto volgend jaar.

11 gedachten over “Gerucht over prioriteit aan Alfa Romeo C-segment SUV

  • 2 mei 2017 om 13:58
    Permalink

    Zolang de SUV gekte nog aanhoudt is dit waarschijnlijk een logische beslissing. Een grote SUV of Berlina (boven de Stelvio of Giulia) zou denk ik ook teveel ten koste van Maserati gaan.
    Persoonlijk zou ik liever een mooie sport coupe op basis van de Giulia zien. Een nieuwe GTV bijvoorbeeld.

    Beantwoorden
  • 2 mei 2017 om 19:07
    Permalink

    Fiat doet de laatste tijd veel in Duo’s: 500X en Renegade, maar ook Giulia en Stelvio. Het andere model wat hopelijk tijdelijk vervangen wordt is de Giulietta en momenteel een verkoopstrekker. Zo’n C-segment SUV (jakkiebah) in combinatie met de opvolger van de Giulletta in Pomigliano bouwen lijkt me een erg logische zet. De ingenieurs die het Giorgio-platform ontworpen hebben zullen geen vliegtuigjes zitten te vouwen en zouden dus prima kunnen werken aan het platform voor die auto’s.

    Zomaar een bestaand platform met nieuwe koets gebruiken zou in strijd zijn met de belofte bij de herintroductie van het merk dat auto’s “Alfa-waardig” moesten worden. In een dergelijk geval zal men dan ook een stuk meer willen doen dan even een nieuwe koets op een andere auto zetten om geloofwaardig te blijven.

    Ik denk dat als de vorige keer de nieuwe Panda en de huidige enige tijd zullen overlappen en wellicht tot na 2020 nog Panda’s uit Pomigliano zullen komen, dus dan wordt het daar de komende tijd erg druk.

    Beantwoorden
  • 2 mei 2017 om 19:32
    Permalink

    Compact crossover will be on SUSW platform. So FWD once again.

    Beantwoorden
  • 2 mei 2017 om 20:22
    Permalink

    @dmantione, de volgende generatie Panda gaat weer in Polen gebouwd worden en niet meer in de Pomigliano fabriek.

    Beantwoorden
  • 2 mei 2017 om 22:54
    Permalink

    Dat is ondertussen wel duidelijk ja, maar het is traditie dat het oude model nog enige tijd als een “classic” wordt doorgeproduceerd.

    Beantwoorden
  • 2 mei 2017 om 23:35
    Permalink

    @Lancia4Ever

    AFAIK it’s called SUSW. IMO, a very bad name. Small US Wide.

    Yes, that’s a platform for 500L, 500X, Toro, Renegade and Compass. It use three different types of rear suspension. Twisted beam for Tipo and 500L. Rear McPherson for 500X, Renegade and Compass. And finally bi-link for Toro.

    We’ll see what will they done. IMO, they should made front McPherson completely of aluminium and go with multi-link at the back, maybe a fully isolated 4-link.

    Weight can go down. Just all aluminium 2.2 JTD has some 30 kilos less than 2.0 JTD. They could apply aluminium for doors, fenders and tailgate. All that combined with engine could save up to 100 kg if not more. And all of that even without updating structure.

    For example measured 500X with 2.0 JTD AWD and AT9 has almost identical weight as Audi Q2 DSG quattro. So weight is from the start no issue for SUSW.

    Beantwoorden
  • 3 mei 2017 om 00:44
    Permalink

    I Hope the new Alfa Romeo Brennero C segment SUV wil have a smal version of the Giorgio platform and not something from Fiat again. RWD is the way to go for Alfa Romeo en it wil be unique in the C-segment with a new Alfa Romeo Giulietta RWD and Q4. I will do it like this Alfa Romeo Giulietta 5DRS RWD Hatch bigger and lighter then the 2017 model. Alfa Romeo Brennero SUV against Audi Q3 en BMW X1 with RWD and Q4. Then a Alfa Romeo Giulietta Sprint Coupe and Spider RWD against ,Audi a3 convertible and BMW 2 serie convertible.

    I lookt in the USA for some Dodge news (roomer) and find some things, There is coming a small new bigger Dodge model to replace the Dart and the Chrysler 200 and it is a RWD car new Giulietta Giorgio platform ???. And there is going to be a New Viper and it wil have the chassis of they new Maserati Alferi and new Alfa Romeo 6C.

    Will just have to wait and see!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 3 mei 2017 om 13:25
    Permalink

    I hope indeed a new duo with shortened Giorgio platform in the C segment, the new Giulietta and SUV.

    Beantwoorden
  • 21 mei 2017 om 06:21
    Permalink

    Is er al iets bekend welk model ze gaan produceren na de stelvio?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.