Great Wall Peri loopt zich opnieuw stuk op de Fiat Panda

Great Wall Peri

De aanhouder wint zullen de Chinezen denken. Maar gelukkig is dat niet altijd waar. Al jaren probeert de grote autobouwer Great Wall uit het Chinese Baoding een kloon van de Fiat Panda op de Europese markt te lanceren, maar tot dusver zonder succes. Inmiddels duurt de strijd tussen de Chinezen en de Italianen al 3 jaar voort en heeft de Great Wall Peri (foto boven) nog altijd geen voet aan de grond gekregen in Europa. Voor de tweede keer stelt het gerechtshof van Turijn Fiat in het gelijk en mag de huidige Fiat Panda (foto onder) met een gerust hart richting een welverdiend pensioen, tot eind dit jaar de nieuwe Panda gepresenteerd zal worden. De Peri modellen die door de stoute Chinezen toch al per schip naar ons continent zijn gebracht, mogen niet verder komen dan de haven. Gaat men verder, dan volgt er een strafrechtelijke sanctie. Bij overtreding zal Great Wall 15.000 euro boete moeten betalen per auto.

Great Wall wil de komende jaren uitgroeien tot een van de grootste autobouwers ter wereld maar heeft nog een lange weg te gaan met maar 400.000 verkopen in 2010 waarvan slechts 80.000 buiten China. CEO Wang Fengying heeft aangekondigd vanaf 2015 de Amerikaanse markt te willen betreden met een SUV.

Fiat Panda


3 gedachten over “Great Wall Peri loopt zich opnieuw stuk op de Fiat Panda

  • 12 mei 2011 om 07:50
    Permalink

    Wat een geluk. Het zou voor Fiat een kleine ramp zijn als die goedkope klonen mochten verkocht worden.

    Zijn die chinezen nu echt zo dom en fantasieloos?

    Beantwoorden
  • 12 mei 2011 om 11:23
    Permalink

    ben bang dat die Chinezen heel goed in de gaten hebben wat ze moeten doen: aantrekkelijke Europese vormgeving kopieren en leren, en vervolgens de auto’s tegen een fractie van Europese kosten produceren en agressief vermarkten… Ik hoop dat de boetes per auto niet naar de Italiaanse staat gaan, of nog erger naar de Europese overheid, maar naar Fiat – zij zijn immers gedupeerde in deze!

    Beantwoorden
  • 13 mei 2011 om 00:35
    Permalink

    Great Wall denkt er echt iets te gemakkelijk over en gaat het niet redden als exportmerk. Andere Chinese bedrijven doen het slimmer, die kopen gewoon Europese merken in geheel op, zoals Volvo. Saab gaat nu even niet door maar straks waarschijnlijk wel en als Fiat niet uitkijkt overkomt hen hetzelfde op het moment dat ze hun balans niet snel versterken. Chinezen bulken van de cash dus elk bedrijf met een ongezonde balans en wel een goed product is een overname-kandidaat.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.