Heeft Fiat Auto een plan B voor meer productie buiten Italië?

Volgens Automotive News wel.

Zij beweren dat bij het management een dergelijk scenario voor productie-uitbreidingen in Polen, Servië en zelfs de VS al lang in de la ligt. Als het allemaal niet mee zit komen straks zelfs de nieuwe D segment modellen van Lancia en Alfa Romeo uit een fabriek rollen aan de andere zijde van de oceaan. Dat van die Lancia is geen nieuws, maar het gerucht over de Giulia is zeer opmerkelijk. We hebben hier natuurlijk weer met een analistenpraatje te maken maar toch kun je je er wel een voorstelling van maken omdat het slagen van ‘Fabbrica Italia’ voor de Fiat Automobiles Group cruciaal is. Bovendien heeft Sergio Marchionne al meerdere malen met een dergelijk draaiboek geprobeerd de vakbonden te bekeren. Aan de andere kant is het te veel uitdunnen van de nationale productielocaties ook niet bepaald een heilzame optie. Je zou dus kunnen zeggen dat er geen gunstig scenario is, zolang er in Italië geen doorbraak komt op het gebied van afspraken. Het enige ultime doel is daarom nog altijd een productie van 1,4 miljoen per jaar tegen 2014 op het schiereiland (vorig jaar was dat slechts 650.000).

Polen krijgt volgens het eerste noodplan meer te doen. Tychy zal dan 780.000 eenheden produceren per jaar in plaats de 606.000 waar het nu ongeveer op zit. Verder zal er in Servië een verdubbeling plaatsvinden. De verplaatsing van de aanstaande productie van de opvolgers voor de Idea en Multipla naar Servië, zou al een eerste voorzorgsmaatregel zijn. Marchionne zei daarover overigens dat deze aanpassing geen gevolgen heeft voor de geplande aantallen in Italië.

De productie en verkoop van auto’s uit Italië heeft afgelopen maand op de thuismarkt een nieuw dieptepunt bereikt.

6 gedachten over “Heeft Fiat Auto een plan B voor meer productie buiten Italië?

  • 2 november 2010 om 19:31
    Permalink

    Hmm je kan dan wel van je fabrieken eisen dat ze meer auto’s gaan produceren maar als je ze niet verkoopt schiet je daar niets mee op.
    Verder is mijn mening dat een Fiat in Italië gemaakt moet worden, ook Alfa’s en Lancia’s moeten gewoon door echte Italiaanse fabrieksarbeiders inelkaar geschroefd worden.
    Sorry voor de Poolse vaklui -die volgens onze grote vriend Marchionne beter hun best schijnen te doen dat hun Italiaanse collega’s- (lees met minder loon/rechten tevreden moeten zijn).
    Komop een Ferrari gemaakt in België dat pikt toch ook ook niemand?
    Maar goed het is voor een gemiddelde autokoper totaal onmogelijk geworden om te weten waar de zojuist door hem aangeschafte auto nu eigenlijk gemaakt is. (zonder de motorkap te openen dan)
    Jammer want wat is er nu nog Italiaans aan een Fiat?
    ze worden gemaakt in bv. Turkije, ontworpen door een amerikaan in een studio in Brazilië (voorbeeld).
    Nee merkidentiteit verdwijnt steeds meer, je nieuw aangeschafte trots een automobiel waar je zo lang voor gespaard hebt is niet meer dan een stofzuiger of strijkijzer geworden waarvan je ook geen idee hebt waar die nu eigenlijk gemaakt worden ook al staat er Philips op.
    Wat zijn wij automerkenfans toch een stel idioten die alle marketingblabla geloven en vol trots elke keer een Fiat,Lancia of Alfa blijven kopen, en op vragen wat ze nu eigenlijk rijden met een big smile antwoorden een Italiaan!

    Beantwoorden
  • 2 november 2010 om 21:37
    Permalink

    Simpel VW is toch ook Duits?

    Zelfde verhaal toch en een Lamborghini is toch Italiaans de Gallardo word ook bij Quatro GMBH gemaakt.

    Dus ach ik vind dit niet zo belangrijk als een merk wel altijd zijn DNA en geschiedenis blijft behouden en je moet wel alles verandert en steeds sneller.

    De Italianen moeten nu veranderen anders verandert het voor ze!

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 2 november 2010 om 22:07
    Permalink

    Helemaal mee eens. Door de vergaande globalisering is niets meer wat het lijkt tegenwoordig. Daar kun je lang bij blijven stilstaan, maar dan haalt de werkelijkheid je in. Het verleden van Alfa ligt in Italië, dat neemt niemand ze meer af. Voor mij is het van belang dat er een Italiaanse ziel in de auto zit. Dat is marketingpraat en moeilijk te omschrijven, maar bij de Guilietta heb ik dat gevoel nog wel. Laatst zag ik een foto van de nieuwe Chinese MG. Daar hebben ze de plank wat mij betreft volledig misgeslagen. Als je zeker wilt weten of je nog een echte Italiaanse Alfa Romeo in handen hebt, zul je je heil bij een klassieker moeten zoeken. Van de andere kant: er worden tegenwoordig ook Koreaanse en Japanse auto’s in Europe ontworpen / gebouwd. In mijn beleving blijven het rijstkokers (met alle respect overigens).

    Beantwoorden
  • 2 november 2010 om 22:27
    Permalink

    Luigi Rossi,

    Helemaal eens. En zolang ik nog het gevoel heb dat ik in een auto rij waarin hele mooie materialen zijn gebruikt op een typisch italiaanse manier (Lancia Delta) dan maakt het me niet uit of de auto 1000 km noordelijker in elkaar zou worden geschroefd.
    Een klassieker is mooi (voor erbij) maar in het dagelijkse leven kom je als km-vreter verder met moderne techniek.

    Beantwoorden
  • 3 november 2010 om 07:27
    Permalink

    Volledig met jullie eens hoor, maar als merkenfan hou je je eigen steeds meer voor de gek.
    Fiat is net zo Italiaans als de diepvries pizza die ik zojuist bij de Albert gehaald heb. Van origine een Italiaans idee maar verder gaat een echte Italiaan dit nog niet aan zijn varkens voeren.
    Dat mooie Italiaanse design is maar net wat de ontwerper denkt wat Italiaans is, ook al is de designer een Indiër die nog nooit van zijn leven ook maar in de buurt van Italië geweest is.
    Ben maar niet bang, ik blijf Italiaans kopen maar bij al die marketing blabla emotie,ziel, Cuore Sportivo etc. dan krijg ik wel een dubbel gevoel erbij.
    ik ben nog steeds boos om die Alfa/Nissan
    de Arna 🙂

    Beantwoorden
  • 3 november 2010 om 08:43
    Permalink

    Het probleem zit in de overbezetting en te weinig produktie.
    Als Fiat met al z’n produkten die gaan komen naar de VS toe moet kunnen de Italiaanse fabrieken zoals ze nu produceren het aanbod wel aan maar zou het nog geen winst maken.
    Men wilt dus een efficienter productie maar dan moet men eerst investeren en de werkmentaliteit veranderen.
    Maar daar wrikt de schoen enwel vakbonden die dwars gaan liggen.
    Wij gaan gewoon staken en jullie bekijken het maar.
    Deze cultuur is zo star en vastgeroest dat Marchionne er een hard hoofd in heeft dat dit gaat veranderen en zoniet wil hij de produktie verhogen in buitenlandse lokaties.
    Hij heeft een bedrijf te runnen wat moet overleven door aan te passen en geen filantropische instelling met overgeemotioneerde dwarsliggers.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.