Herschikking Fiat ten koste van aantal modellen

Marchionne was al erg duidelijk de afgelopen tijd als het om de toekomst van Fiat in Europa gaat. De nadruk komt volledig op het 500-gamma te liggen en de plannen met een rationele tak van Fiat wordt op de Panda na vrijwel volledig aan banden gelegd. Dat terwijl sinds de komst van de Tipo het juist lange tijd de bedoeling leek om ook dit deel van het gamma verder te ontwikkelen. Bijvoorbeeld met de toevoeging van een reuze-Panda (‘Pandone’) in de vorm van een extra economische Crossover. Ook leek de nieuwe Argo uit Brazilië even een Europese equivalent te krijgen als vervanger van de onmisbare Punto, die deze zomer dan toch echt met pensioen gaat.

Hoewel minder rationeel, klinkt nu ook door dat de smaakvolle 124 Spider niet langer als Fiat verkocht gaat worden op ons continent, maar enkel als Abarth. Best jammer aangezien ook in ons land juist de Fiat nog weleens de showroom uitrolt. Men zegt bovendien ook dat de Tipo van sommige markten weer afgehaald zal worden. Het zal ons niet verbazen als Nederland daarbij hoort, aangezien de door ons zo gewaardeerde Tipo hier nauwelijks een rol van betekenis heeft. Alleen de Panda doet ons straks nog herinneren aan dat tijdperk dat Fiat vooral ook zeer praktische auto’s wist te realiseren en daar bovendien heel goed in was ook.

6 gedachten over “Herschikking Fiat ten koste van aantal modellen

  • 19 mei 2018 om 01:22
    Permalink

    Tuurlijk, 41 stuks van de 124 Spider in de afgelopen 10 maanden, die zal niemand missen bij in de verkoopcijfers. Maar zo ontstaat wel een schril contrast tussen de liefhebbers en de mensen aan het roer bij FCA: liefhebbers mijmeren over de terugkeer van Lancia en Alfa Romeo, over het grote Fiat van weleer. Het management heeft 100% focus op het kas succes van Jeep. Laat er geen misverstand over bestaan: niemand bij FCA denkt aan Lancia. Maserati en Alfa halen nog niet de helft van de doelstellingen, het is echt de vraag of en wanneer deze managers hier de stekker uit trekken. Laten we hopen dat deze wijze mannen inzien dat kleine liefhebbersmerken niets te zoeken hebben in een concern dat op wereldwijde massaproductie gericht is, en dat ze snel een koper zoeken voor onze mooie Italiaanse merken.

    Beantwoorden
  • 19 mei 2018 om 06:50
    Permalink

    Dat krijg je dus als er te lang een boekhouder aan het hoofd staat die geen ruimte laat voor echte autoliefhebbers. Nu gaat die net voor zijn pensioen nog extra de boel verzieken.

    Beantwoorden
  • 19 mei 2018 om 22:22
    Permalink

    Ik had heel graag een opvolger van de Punto gezien, die gewoon Punto mag heten. En ook zsm de firefly motoren in de Tipo. Dat zou in NL de prijs kunnen drukken en daarmee de verkoop verhogen. Voor mij, om weer een Italiaanse auto te kopen, zijn een hybride Punto of Tipo de enige opties. Stelvio e.d. Te groot, te zwaar en 500X te zwaar en te weinig binnenruimte en comfort. En 500 of Panda te klein. Ik voel me als klant niet gewaardeerd, niet serieus genomen.
    Mijn huidige auto’s houden het nog even uit. Dan misschien uitwijken naar iets Frans.

    Beantwoorden
  • 20 mei 2018 om 22:49
    Permalink

    Heel triest om Fiat zo weg te zien kwijnen; eens een geweldig merk,en ik ben het vooral met LUSSO eens; wat een beleid ! Blij dat ik al de mooie types als 500,600,850,124,125,16,127,128,130,131,132 en noem maar op gekend heb en blij dat die “OET…” met pensioen gaat, een man die totaal geen autoliefhebber is; nogmaals, jammer het was eens een mooi merk

    Beantwoorden
  • 21 mei 2018 om 17:04
    Permalink

    Dit laat maar weer eens zien dat Marchionne nul komma nu verstand heeft van auto’s (verkopen). Hij herziet zijn strategie steeds nog voordat de oude in werking heeft kunnen treden. Eerst zou de roadster een Alfa worden, toen moesten ineens alle Alfa’s uit Italië komen, dus toen ‘moest’ die roadster vervolgens een Fiat/Abarth worden. Amper twee jaar later wordt die Fiat-versie alweer gestapt. Iemand een idee waar deze man in Godsnaam mee bezig is? Volgens mij weet-ie het zelf in ieder geval niet.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.