Het toekomstplan van FGA: Compacte Lancia’s en een compleet Alfa Romeo gamma

De datum voor het plan 2010-2014 komt met rasse schreden dichterbij.

En dus komen na een vals alarm nu toch steeds meer feiten naar buiten. Over 7 dagen weten we alles maar lees hier alvast wat inmiddels de pers heeft bereikt.

Het uiteindelijke doel van dit plan is het produceren van 5,5 miljoen tot 6 miljoen auto’s per jaar samen met de Amerikaanse tak vanaf 2014. In 2009 heeft FGA 2,3 miljoen auto’s verkocht en Chrysler 1,3 miljoen. Behalve Europa en de VS zijn de activiteiten in Brazilië, Rusland, Servië en China ook doorslaggevend om dit doel te bereiken. In Brazilië zal de productiecapaciteit ook toenemen. Brazilië is voor FGA de belangrijkste groeimarkt. Dat land is sinds vandaag Duitsland voorbij gegaan en is nu het op vier na grootste auto producerende land. De nieuwe Uno lowcost van Fiat zal ook in India op de markt gebracht worden. Deze B segment auto zal zeer binnenkort geïntroduceerd worden in Brazilië.

Wat nieuwe modellen betreft zal er een soort 5 zitter mini MPV komen die in Turijn van de band zal rollen op basis van Chrysler techniek. Deze auto zal optisch veel weg hebben van de huidige Fiat 500 en is als het ware de moderne herinterpretatie van de beroemde Multipla van weleer. Mogelijk kan Fiat met dit model opnieuw wereldwijd veel aandacht genereren dankzij een uitgebreide configuratie mogelijkheid, waarmee mensen deze ‘ruime 500’ kunnen personaliseren. Dit model zal na de vernieuwde 500 ook de Amerikaanse markt op gaan.

Alfa Romeo krijgt een flinke uitbreiding waardoor het merk een bijna compleet gamma aan kan bieden binnen afzienbare tijd. Nieuwe modellen zullen samen met de Giulietta in de vernieuwde productielocatie van Cassino van de band rollen. Afgezien van een Crossover op basis van de Giulietta zullen er opvolgers komen voor het gamma van de huidige 159. Een sedan en een Sportwagon. Deze hebben het ‘Compact Wide’ platform als basis. Een vlaggenschip als opvolger van de 166 zal uiteindelijk in de VS ontstaan in samenwerking met Chrysler en zal vanuit de VS ook op de Europese markt gezet worden en elders.

Lancia plannen zijn volgens deze indiscreties het meest veranderd ten opzichte van wat we dachten (Al lijkt het wel veel op wat we tot nu toe hebben verwoord). Volgens Automotive News zal Olivier François op de 21e bekend maken dat de grotere modellen van de toekomst vooral een Chrysler label zullen dragen en dat de compactere varianten zoals die nu ook bestaan enkel Lancia logo’s zullen blijven dragen. M.a.w. de situatie blijft de komende jaren zoals deze nu is, al zal de samenwerking tussen de beide luxe merken uitgebreid zijn. Lancia zal hierdoor op alle markten waar het nu te koop is ook blijven bestaan. Het gerucht dat het merk zou moeten inleveren op Chrysler is dus niet waar. Zelfs modellen onder het grotere segment zullen dus exclusief enkel en alleen als Lancia verkrijgbaar zijn bij ons. Ypsilon, Musa en Delta opvolgers zullen de komende jaren op de markt verschijnen. Het D en E segment met opvolgers voor de Sebring en de 300c zullen meestal Chrysler logo’s dragen. Dit geldt ook voor de grote MPV in het toekomstige gamma. De uitzonderingen gelden echter voor Italië en Groot Brittannië. De grote modellen zullen in Italië als Lancia verkocht worden waardoor het hele nieuwe gamma van de toekomst Lancia zal zijn (importeren die hap!). In Engeland zal het hele gamma (dus ook de compacte modellen) echter Chrylser zijn. Op deze markt is Lancia momenteel ook niet aanwezig en Chrysler wel.

Technisch zal het grootste nieuws over de Diesel van de toekomst gaan. Nieuwe MultiAir techniek zal ook zijn weg vinden naar de Diesel motor van FPT. Een ultra schone Euro 6 normering ligt dan op Dieselgebied in het verschiet. Hiermee heeft de BlueTec techniek van Mercedes bijvoorbeeld er een concurrent bij.

Zelf vinden we het nieuws over Lancia het meest in het oog springen. Aan de ene kant iets waar je niet blij van wordt als je bedenkt dat de Delta voor ons Nederlanders de grootste Lancia zal blijven. Al kunnen we ons voorstellen dat het geen al te ingrijpende actie moet zijn, als je als klant een zogenaamde ‘Italiaanse versie’ over wilt laten komen van het grotere model. Aan de andere kant is het mooi om te horen dat een heel aantal modellen ook exclusief voor Lancia zullen blijven. We hopen echter wel dat dit niet een soort wedstrijd is waarbij uiteindelijk een merk het veld zal moeten ruimen. Voor Alfa Romeo trekken we inmiddels een flesje open.


3 gedachten over “Het toekomstplan van FGA: Compacte Lancia’s en een compleet Alfa Romeo gamma

  • 14 april 2010 om 15:49
    Permalink

    “””Earlier this year it appeared as though Lancias would be sold only in Italy while the rest of Europe would get Chrysler-badged Lancias.

    Now company insiders say that the Lancia name will continue to appear throughout most of Europe on the Ypsilon subcompact, Musa small minivan and Delta compact hatchback. “””

    Kan die l*l van een Luca Ciferri zijn ongelijk echt niet toegeven ?
    Nooit maar dan ook nooit is er officieel meegedeeld dat Lancia in zijn geheel zou verdwijnen.
    Niet in november vorig (!) jaar en zeker niet begin dit jaar.
    Nu probeert hij zijn EIGEN kromme redeneringen, duimzuigerij en veronderstellingen recht te praten.

    Ach, zwijg me van die riooljournalist en zijn zogenaamde “company insiders”.

    Beantwoorden
  • 14 april 2010 om 15:55
    Permalink

    Idd. Daarom hebben we nooit aangenomen en toegegeven dat dat de waarheid zou zijn. Deze opzet klinkt echter veel aannemelijker en sluit behoorlijk aan (op wat details na) bij wat wij dachten.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.