Het verschil tussen een handgeschakelde MiTo een eentje met TCT

Het verschil in de nieuwe techniek die we straks in Parijs in de kijker zien staan en een normale handgeschakelde Alfa Romeo MiTo, is natuurlijk vooral de manier van rijden.

Maar als we even inzoomen op deze verfijnde nieuwe automaat dat uitgerekend Alfa Romeo mag presenteren, zien we meer verschillen op een rijtje staan. Het ene verschil is iets groter dan de ander. Vooral bij de hervatting van 40 tot 60 km per uur, trekt de TCT stukken vloeiender door zodra je het gas intrapt. In een sprint naar de honderd is het verschil maar klein. Op papier is de handbak iets sneller, al voelt de TCT in de praktijk vlotter aan omdat het consequent en optimaal presteert. De dubbele ‘dry clutch’ automaat met 6 versnellingen is qua verbruik wat vriendelijker voor je portemonnee dan de MiTo met 5 versnellingen. De TCT is ook een leukere ervaring qua sound bij het optrekken en dankzij het ‘plofje’ dat je hoort bij het terugschakelen… De kleine Alfa met TCT is dus toch duidelijk familie van de 8C Competizione waarvan de ‘plof’ mooier klinkt dan bij welke auto dan ook. In Italië is de MiTo TCT vanaf deze week leverbaar op de 1.4 TB 135 MultiAir en kost deze 1600 euro meer dan een handgeschakelde.

Even de cijfers op een rijtje:

MiTo 1.4TB TCT

topsnelheid: 200,6 km p/u

0-100 km p/ u : 8″89 sec.

0-400 m: 16″43 sec.

0-1000 m: 30″12 sec.

hervatting van 40-60 km p/u in 5 en Dynamic: 1″52 sec.

hervatting van 80-120 km p/u in 5 en Dynamic: 6″14 sec.

Verbruik buiten de stad: 13,950 km per liter

Verbruik bij 90 km p/u: 15,902 km per liter

Verbruik bij 130 km p/u: 11,109 km per liter

Verbruik in de stad: 11,012 km per liter

Minst zuinig verbruik: 4,064 km per liter

Gewicht: 1279 kg

MiTo 1.4 TB handgeschakeld

topsnelheid: 202,1 km p/u

0-100 km p/ u : 8″48 sec.

0-400 m: 16″02 sec.

0-1000 m: 29″59 sec.

hervatting van 40-60 km p/u in 5 en Dynamic: 7″69 sec.

hervatting van 80-120 km p/u in 5 en Dynamic: 9″97 sec.

Verbruik buiten de stad: 13,802 km per liter

Verbruik bij 90 km p/u: 18,402 km per liter

Verbruik bij 130 km p/u: 12,503 km per liter

Verbruik in de stad: 10,201 km per liter

Minst zuinig verbruik: 4,241 km per liter

Gewicht: 1239 kg

9 gedachten over “Het verschil tussen een handgeschakelde MiTo een eentje met TCT

  • 20 september 2010 om 21:48
    Permalink

    Hmm grappig, alfa geeft zelf steeds aan dat de tct bak 0,2 seconden sneller zou zijn dan de handbak.

    Beantwoorden
  • 20 september 2010 om 23:35
    Permalink

    Beste mensen op deze site, (OFF Topic)

    Misschien leuk maar autointernationaal heeft een mening over Alfa Romeo misschien hebben sommige deze mening al gelezen. Het gaat over het modellen programma van Alfa Romeo.

    Ik ben het met deze mening niet helemaal eens, Alfa Romeo krijgt zoals hierboven is beschreven juist mooie technieken weer mee en we krijgen iets van 6 a 7 nieuwe modellen in 3 a 4 jaar tijd.

    Deze meneer vind dat Alfa Romeo zijn klanten te veel in de kou heeft laten staan met te veel verschillende modellen die dan weer geen opvolging kregen ik ben het hier niet mee eens want Alfa Romeo heeft het maximale gedaan wat zij konden in de financiele situatie waar zij inzaten.

    Veel mensen roepen dat Alfa Romeo verkocht moet worden en naar een ander merk moet gaan dit is pas kolder waarom nou kijk bijvoorbeeld naar Ford. ford heeft de laatste jaren zo´n beetje alles verkocht Jaguar en Landrover zijn van Tata. Volvo word Chinees, Aston Martin is van Prodrive geworden met een groep uit Dubai geld voor echt grote dingen is er niet meer.

    GM heeft bijna alles verkocht of stopt ermee bijvoorbeeld Saab dat met dank aan het Nederlandse Spycker toch door kan. Alleen VW gaat stug door met het kopen van merken die ze dan verandern in een en de zelfde worst.

    BMW heeft ook nou niet echt veel liefde gehad voor Rover en Mini is niet echt meer Mini.

    Wat ik wil zeggen is dat de toekomst nu begint voor Alfa Romeo en dat het merk er nu echt komt na 100 jaar en dat met dank aan FIAT.

    Thanks Sergio.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 21 september 2010 om 08:19
    Permalink

    AI is gek van Opel en heeft een chronische hekel aan Alfa Romeo, weet ik uit betrouwbare bron. Wat hij dus doet is onrust stoken om leuke headlines te halen. Maar hij is niet de enige die AR alleen daar maar voor gebruikt..

    Laat hem maar over GM schrijven..die schijnen hun schuld niet af te kunnen lossen en worden straks voer voor de Chinezen… Over klanten in de kou laten staan gesproken.

    Het grappigste is nog wel dat hij het heeft over afgeven op de duitse concurrent van de Alfist en dat je het moet zoeken aan het mankeren van een coherent beleid van de Italiaanse fabrikant.. Als Alfisten iets niet doen dan is het dat wel. Afgeven doet een Alfist enkel op de megalomane eenheidsworst van de Duitse bak aan auto’s en verder niet. Iedere liefhebber van de Italiaanse auto weet dat het om continuïteit en vooral commercie gaat wat betreft het falen en het belangrijkste doel voor de toekomst. Dat is geen Einstein vinding waardoor ik het artikel eigenlijk heel zwak vind. Alfa Romeo (net als ieder ander merk uit Italië) komt nu juist wel met meer continuïteit. Er komt (itt wat AI wil beweren) wél een tweede model op basis van de Giulietta. En de SUV’s? Die helpen daar alleen maar aan mee. Wat ook kul is, is dat je volgens deze bron Europees kampioen moet zijn om te kunnen overleven. Grote onzin. Andere continenten vormen juist de belangrijkste bron op overleving.

    Als je echt inzicht wilt in wat er staat te gebeuren en in welke verhouding het staat. Lees dan de berichten op onze site dagelijks eens goed door.

    Beantwoorden
  • 21 september 2010 om 09:21
    Permalink

    Op basis van de cijfers zou ik cker niet voor de tct kiezen! Op de snelweg (130 km) verbruikt hij meer en hij is in bijna alle gevallen langzamer!

    Beantwoorden
  • 21 september 2010 om 10:40
    Permalink

    Maar in de stad en op smallere wegen is ie dus sneller zodra je moet afremmen e.d. Het verschil in hervatting is groot zelfs.

    Ik denk dat een MiTo ook vooral op dat soort wegen wordt gebruikt. Op de snelweg heb ik het liefst een QV. De 135 vond ik niet slecht toen ik er op 1 dag een km of 700 mee reed, maar echt bijzonder aangenaam en kwiek was hij op hoge snelheid niet (wat logisch is omdat het een standaard B segment auto is). Vooral het verbruik in D viel me tegen.

    Beantwoorden
  • 21 september 2010 om 23:28
    Permalink

    Het leuke is eigenlijk dat Alfa Romeo juist heel veel modellen al heel lang heeft. Het D/segment is zeg maar uitgevonden door Alfa Romeo met de Giulia en de Alfetta en daarna Giulietta toen kwam de Alfa 75 en de 155 daarna de 156 en nu dus de 159. Het enige verschil is dat de Duitsers deze auto´s bijna altijd het zelfde noemde 3 serie Audi 80 daarna Audi A4, Alfa Romeo kwam eigenlijk steeds met een nieuwe naam.

    En vaak ook een nieuw Design en nieuwe tijden geven ook nieuwe technieken kijk maar toen de 155 uitkwam de wereld was niet echt blij een Fiat tempra met voorwiel aandrijving, Maarja de 155 beet van zich af en bleek een prima auto tegen een hele goede prijs. En toen die dag eind 1992 op de hockenheim ring 2 rode Alfa 155´s GTA´s bij de ITR test voor het nieuwe seizoen van de DTM.

    De rest is geschiedenis de Alfa Romeo 156 auto van het jaar 1998 wint heel veel design prijzen en is de eerste auto met een commenrail diesel. Hoe bedoelt u van Autointernationaal dat Alfa Romeo zijn klanten in de kou laat staan, ja het klopt dat Alfa Romeo het de laatste tijd erg zwaar heeft gehad maar komt dat ook niet een beetje door de autopers.

    Kwam een test tegen in Autobild over een 5 jaar oude 147 het wordt omschreven als je vriend moet een monteur zijn anders moet je deze auto niet kopen Schrott. Ik heb hem nog thuis liggen het leuke is dat de 147 gewoon een prima auto is die op bepaalde plekken wat zwakke punten heeft. Maar volgens mij heeft de Golf die ook kan me de raamgeleiders nog voor de geest halen die massaal kapot gaan valt je zijraam in je deur nee das lekker!!

    Kortom de autopers moet eens echt gaan schrijven waar het bij Alfa Romeo over gaat het rijden het gevoel de smile on your face.

    Was in Italie en daar heb je Nuvolari TV misschien leuk om op deze site van hun filmpjes te laten zien daar werd de Alfa Spider 1750 TBI getest en dan praten de Italianen niet over afwerking ook niet bij de Duitsers maar testen de auto echt op het rijden.

    En daar scoorde deze Spider dus heel erg hoog en goed.

    Is trouwens een leuk auto programma waren de Spider aan het testen op Balocco.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 22 september 2010 om 22:03
    Permalink

    Bij 130 km/h 1 op 11 of 1 op 12,5. Dat is toch verre van zuinig? Mijn 147 Veloce verbruikt ook ongeveer 1 op 1,5 bij 130 KM/h Hoe kan zo’n MITO dan 1 op 22 rijden buiten de bebouwde kom???
    Want dat geven ze op bij de handbak buiten de bebouwde kom. Ik hoef dus geen MITO benzine te kopen om zuiniger te rijden

    Beantwoorden
  • 23 september 2010 om 12:51
    Permalink

    Dat verbruik klopt toch gewoon niet? met een QV rijden er blijkbaar altisten 700 kilometer en die rijden echt geen 90km/h…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.