Hoe zit het met Fabbrica Italia?

Volgens de Italiaanse krant, La Repubblica, heeft Sergio Marchionne zich nooit uitgesproken over het eventueel sluiten van fabrieken. Deze misvatting is veroorzaakt door uitspraken van Marchionne wat betreft de investeringen in Italie die als gevolg van de crisis moeten worden herzien. De intentie was om 20 miljard euro over een periode van 2010 tot 2014 te investeren. Lingotto wilde de productie aanvankelijk met 50% verhogen en tevens de plant in Pomigliano flink moderniseren. Echter was er in dit plan geen rekening gehouden met de zware crisis die Europa momenteel treft. Als reactie op de recente speculaties gaf Marchionne aan dat het gezien de huidige economische omstandigheden niet realistisch is om uit te gaan van een plan dat circa 30 maanden geleden samen is gesteld.

Marchionne zou zich nooit officieel hebben uitgelaten over eventuele ontslagen, het sluiten van fabrieken of zelfs het verplaatsen van Fiat in het geheel. Echter gaf hij wel aan dat de voor Fiat ontzettend belangrijke thuismarkt momenteel in zwaar weer verkeerd. De situatie zou zich in potentie zelfs laten vergelijken met de situatie in de jaren ’60. Het zou ook een uiterst verkeerd teken zijn als Fiat de situatie niet serieus zou nemen. Momenteel is het primaire doel om de crisis te overleven. Dit kan alleen gerealiseerd worden als we uitgaan van een mondiaal Fiat. Terwijl de Amerikaanse tak kan blijven groeien en zelfs winst weet te boeken, verliest Fiat in Europa bijna 700 miljoen.

Italiaanse politici buigen zich momenteel over de situatie bij Fiat en zetten Marchionne onder druk om meer openheid in het plan te geven. Gezien Fiat de grootste private werkgever in Italië is maken politici zich zorgen over het banenverlies dat zou ontstaan als Fiat noodgedwongen Italië zou moeten verlaten. Marchionne gaf in een reactie aan welwillend te zijn en het absoluut niet bij woorden te willen laten. Ook was hij duidelijk in zijn statement dit niet alleen aan te kunnen, in de zin dat heel Italië bereid moet zijn om concessies te doen. Er zou hem in de VS al diverse malen geadviseerd zijn om 2 fabrieken te sluiten om overcapaciteit tegen te gaan. Marchionne zegt er zeker voor open te staan om met politici in gesprek te gaan, maar dan moet men volgens Marchionne zeker voor constructieve oplossingen openstaan.

9 gedachten over “Hoe zit het met Fabbrica Italia?

  • 19 september 2012 om 22:22
    Permalink

    Elkann en Marchionne zijn zaterdag bij Monti. Vandaag weer een stukje in La Stampa; die blijven het niet snappen, echt ongelofelijk wat een plaat voor de kop.

    Beantwoorden
  • 20 september 2012 om 08:24
    Permalink

    Ik begrijp nu wel waarom marchionne geen investeringen meer wil doen. De nieuwe panda verkoopt maar matig omwille van de slabbakende markt en zal als het zo doorgaat een financiële kater worden. Op die manier wordt het moeilijk voor een fabrikant om toch maar nieuwe dingen uit te brengen.

    Of het verstandig is om helemaal niets te doen, is natuurlijk een andere zaak.

    Beantwoorden
  • 20 september 2012 om 10:06
    Permalink

    Ik denk dat het zogenaamde ‘misverstand’ niet zelden expres wordt opgeroepen door Marchionne, om vastgeroeste denkbeelden in Italië te prikkelen en los te weken. Er moet veel veranderen in Italië (gebeurt al onder Monti) en elke keer zie je hetzelfde patroon, prikkelende opmerking van Marchionne, enorm veel heibel in de kranten en vervolgens belangrijk overleg met de overheid waardoor veranderingen versneld worden. Elkann (en de Agnelli familie) en Marchionne snappen het heel erg goed en weten precies waar ze mee bezig zijn. Een sterke toekomst voor Fiat – Chrysler is waar ze mee bezig zijn.

    Beantwoorden
  • 20 september 2012 om 15:18
    Permalink

    Een aspect wordt in deze discussie wel redelijk structureel overgeslagen, namelijk het economisch principe dat investeringen ook een economie op gang kunnen helpen. Het genereert inkomen voor direct betrokken medewerkers en aanleverende bedrijven en daarmee breng je een sneeuwbal op gang.
    Door te roepen dat Italie je belangrijkste (of in ieder geval een belangrijke) markt is, en vervolgens in Servie, Polen en Rusland je auto’s gaan bouwen is daarmee niet congruent. Je kan zitten slachtofferen, maar dan doe je je status als grootste private werkgever van Italia wel ernstig te kort.
    Fiat opereert in een mondiale economie en zal, net als zijn concurrenten, daar moeten produceren waar de lonen laag zijn en de kennis op een goed peil is: nu Polen, binnenkort de BRIC-landen. Dat zijn de wetten van de macro-economie. Maar ga dan niet meer zitten hopen op steun vanuit Europa en verbaasd doen dat de wel goed renderende Duitse auto-industrieën niet willen steunen in je “noodkreet”. Zij produceren op de locatie waar de afzetmarkt is: Duitsland en de VS, met daaromheen perifere productielocaties om kostenvoordelen te behalen (Tsechie en Spanje). Maar zelfs die perifere locaties zijn mede gericht op de locale automarkt.

    Ik vind het jammer als Italofiel dat Fiat (en met name Alfa Romeo en Lancia) in toenemende mate internationaal worden. Het is naief om te veronderstellen dat alles bij het oude kan blijven, dat realiseer ik me heel goed. Daarom zijn de stappen van Sergio voor het FIAT-concern waardevol, maar ze schaden wel de belangen van Italie. Dat moeten we toch ook onder ogen durven zien. In dat licht zijn de buitengewoon slechte acties van FIOM zelfs ook nog wel een beetje begrijpelijk. De wereld is minder zwart wit dan hier wel eens wordt aangegeven. Ik hoop dat het overleg van zaterdag voor FGA èn voor Italie een goed resultaat op levert. In dat geval winnen mijn beide favorieten…

    Beantwoorden
  • 20 september 2012 om 15:43
    Permalink

    Ik denk dat dit juist het punt van Marchionne is. Gezien de huidige omstandigheden kunnen deze investeringen je de kop kosten.

    Overigens zouden er vandaag 4 fabrieken door Duitse engineers bezocht zijn. 🙄

    Beantwoorden
  • 20 september 2012 om 16:44
    Permalink

    Er wordt in Servie en Polen gebouwd om economische reden. Zou Fiat alles in Italië bouwen dan zou de concurrentie positie sterk verslechteren. Dat is precies het punt waar het de laatste tijd over gaat in Italië. Het produceren in Italië is de afgelopen 10 jaar simpelweg veel te duur geworden omdat teveel vastgehouden wordt (linkse politiek, ex communistische rode bonden) aan ‘verworven rechten’. Exact het punt waar Marchionne (en nu ook Monti) al heel lang keihard op hamert. Exact de reden van alle heibel in de media. Eigelijk mogen de italianen blij zijn met iemand die keihard de economische waarheid durft te uiten.
    Dat in Rusland wordt geproduceerd heeft een heel andere reden. Dat doen alle autofabrikanten omdat import door een enormm hoge toeslag onbetaalbaar is.

    Beantwoorden
  • 20 september 2012 om 19:27
    Permalink

    @Raaf

    Ik ben het met Henk eens.

    Die Italianen moeten niet zuren maar werken. En niet amas die VAG producten kopen maar Italiaanszeker nu in deze tijd zou juist het markt aandeel FGA moeten stijgen en dat van de buitenlandse producenten dalen. Op deze manier zouden ze investeren in hun eigen economie. Willen de Italianen sterker uit de crisis willen komen moet er een hoop veranderen en de snelste manier is zorgen dat er veel geld binnen Italië blijft en veel export is (concurrerende prijzen en goed kwaliteit). Maar ja de Italiaan laat de Delta, Bravo en gek genoeg de best verkopende C segment FGA in Italië de Giulietta staan voor andere merken.

    Er is daar wel een verweid richting FGA te plaatsen en dat is het gebrek aan combinaties. Bij VAG kun je in heel veel combinaties DSG en 4×4 krijgen en FGA beperkt dat te veel tot 1 uitvoering terwijl ze de techniek wel hebben.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.