Hoopvolle boodschap van Tavares vanuit Turijn

Vanuit de bakermat.

Online en geheel Covid-proof was Carlos Tavares (evenals Elkann) gisteren vanuit Mirafiori getuige van de beursgang in New York. Via een Live Stream gaf hij vervolgens een persconferentie. Mirafiori was een bewuste keuze voor zijn redevoering.

Positivisme overheerst.

Tegen 2025 moet van elk model een geëlektrificeerde variant verkrijgbaar zijn. Eind dit jaar zullen dat er al 39 zijn. Tien meer dan nu. De groep is sterk en zal veel slagkracht hebben dankzij schaalvoordelen waar Marchionne al naar streefde. Vooral in Europa, Noord- en Zuid-Amerika zullen binnen afzienbare al grote stappen gezet worden. Alle fabrieken krijgen nu meer perspectief en hebben hun aandeel in de plannen van de komende jaren. Dit waren een paar belangrijke dingen die de altijd montere Tavares aan de wereldpers kon melden gisteren. Tavares ziet de ontmoeting met de Italiaanse vakbonden in vertrouwen tegemoet, aangezien er juist meer mogelijk is voor de autofabrieken dan voorheen. De bonden op hun beurt vrezen voor een Europese overcapaciteit bij Stellantis.

Fiat weer vers plus groeiplan voor Alfa Romeo en Maserati.

Fiat profiteert al snel volgens Tavares en kan in rap tempo haar gamma verjongen als belangrijke massamerk in de groep. Alfa Romeo en Maserati zullen in de hoek van luxere producten een uitermate belangrijke rol krijgen binnen Stellantis. Een unieke rol zelfs. De Portugese CEO preekt zelfs over een herlancering van deze merken. In het premium hoekje zal dankzij de schaalvergroting bovendien ook weer plek zijn voor Lancia. DS valt ook onder dit luxesegment. Tavares spreekt over ‘zustermodellen’ die makkelijk tot stand kunnen komen zonder een gebrek aan eigen identiteit te hebben. Lancia kan dan bijvoorbeeld veel delen met DS. In de VS zijn het merken als Chrysler en Dodge die weer meer input zullen krijgen. Ook dankzij de schaalvergroting. Modellen waar al jaren naar uitgekeken wordt, maar die financieel niet rendabel waren te krijgen, zijn nu weer realiseerbaar. Tavares wil elk merk zo goed mogelijk positioneren en volledig rendabel te krijgen. Daarom heeft bijvoorbeeld elk merk een eigen eindverantwoordelijke.

Nu alleen China nog.

Over China was de CEO realistisch; De resultaten zijn teleurstellend voor beide kampen (wat voorheen FCA en PSA was). Er volgt nu als eerste stap een uitvoerige analyse om te kunnen bepalen wat de beste winstgevende strategie zal zijn; “We sluiten vooraf niets uit. We moeten op deze markt meer doen en het vooral ook beter doen.” Aldus Tavares. China blijft een zeer belangrijk doel en een van de grootste uitdagingen.

14 gedachten over “Hoopvolle boodschap van Tavares vanuit Turijn

  • 20 januari 2021 om 13:23
    Permalink

    Nu snel ook de giulia voorzien van Hybride vormen. Zodat dat model beter gaat verkopen. De Q is een leuk ding maar ik zie er daar van meer te koop en rondrijden. Ik weer maar 1 gewone te vinde in de omgeving 2 straten verder en verder zijn er in naast gelegen gemeenten diverse Q’s en de Italië speciaal list heeft is zijn online showroom 6 Q staan meeste recent verkocht en slechts 1 gewone en dan ook nog een incourante diesel waar de markt voor verziekt is.

    Ik hoop dat ze Giorgio platform onder meer merken gaan zetten. En dat er snel een mito/Punto en Giulietta opvolger mag komen. De c4 is net nieuw en de 308 en Astra volgen dus daarop een Giulietta bouwen met giulia Based wiel ophanging of Giorgio inkorten voor Giulietta.

    Lancia delta op c4 basis en alleen als EV verlengen als Lybra EV nieuwe ypsilon op 500e basis en dan nog een crossover op de 2008e basis en Lancia is back als EV luxe merk.

    Beantwoorden
  • 20 januari 2021 om 16:22
    Permalink

    @AR 159, een Giulia SW is ook wenselijk. Sowieso van een hoop modellen kan een versie gemaakt worden voor verschillende merken, dat benadrukte Tavares duidelijk. Ik koop niet graag gauw anders dan AR, net zoals Hilbert graag een Lancia heeft. Voor een ieder moet er wat wils komen.

    Beantwoorden
  • 20 januari 2021 om 17:40
    Permalink

    @Rene1964 de SW is zeker een gemiste kans dat scheelt ze in de EU 80% van de aantallen. De Stelvio is leuk voor wie een SUV wil maar is geen alternatief voor een Giulia SW.

    Beantwoorden
  • 20 januari 2021 om 19:06
    Permalink

    Korte voorstelling van al de merken (en nog enkele diensten), met foto van enkele huidige modellen maar ook een foto uit hun respectievelijke geschiedenis.
    In alfabetische volgorde (klik telkens op “next” bovenaan rechts in de foto) :
    https://www.stellantis.com/en/brands/abarth

    Beantwoorden
  • 20 januari 2021 om 19:07
    Permalink

    Iemand bij Stellantis die zich geamuseerd heeft om een blitse webpagina te maken, met een link (helemaal onderaan rechts) naar de “archieven” van PSA en FCA.
    Waarbij je dan terecht komt op de officiële website van bijvoorbeeld Fiat, maar ook financiële rapporten en bepaalde Events van beide merken (toen ze nog apart waren).
    Eigenlijk is dit de Home pagina (?) van Stellantis, waar je (via de 3 bolletjes rechts) uitkomt op een pagina met alle merken.
    Waarop je dan weer kan klikken per merk.
    En dan kom je uit op de 2e link die ik postte…
    https://www.stellantis.com/en

    Beantwoorden
  • 20 januari 2021 om 19:20
    Permalink

    @AR 159, nu we het over SW’s hebben. De AR 33 SW heeft nooit een opvolger gekregen, de 147 kwam en de MiTo kwam zonder SW. De AR 156/159 waren ooit goed verkopende SW, vooral 156 SW, op elke hoek van de straat stond er toen wel een. Opvolger Giulietta heefft nooit een SW gekregen. Ik heb twee vrienden met een BMW 3 Toering, en zo zijn er wel meer mensen die een AR SW willen hebben als ze er zijn!

    Beantwoorden
  • 20 januari 2021 om 19:33
    Permalink

    En Alfa Romeo mondkapjes, 2 stuks, heb ik op marktplaats besteld bij iemand uit Ulestraten besteld, zie foto. Kan je rustig daar bestellen.

    Beantwoorden
  • 20 januari 2021 om 22:44
    Permalink

    Er gaan fabrieken sluiten omdat er gesneden moet worden, maar precies zoals ik verwachtte valt het muntje voor de FCA-fabrieken momenteel goed uit: De meeste fabrieken hebben nog koerante modellen, dus is het is niet logisch om in de FCA-fabrieken te snijden.

    Het was mijn verwachting dat Ellesmere Port zou sneuvelen en het lijkt inderdaad die kant op te gaan: De fabriek produceert de uitlopende Astra. De fabriek zou de nieuwe Astra mogen bouwen als de vraag hoog genoeg was (primair Rüsselsheim), maar dankzij corona lijkt me dat nu uitgesloten. Ellesmere Port heeft dus geen nieuw model, het oude droogt op. Tel daarbij op Brexit waarbij de oorsprong van componenten opeens een grote rol speelt om tariefvrij te mogelijk handelen met het VK en je weet dat Ellesmere Port nooit geen nieuw model meer toegewezen zal krijgen.

    Als het snijden in fabrieken bij Ellesmere Port stopt, is dat heel goed nieuws voor de Italiaanse fabrieken. Moet er nog meer gesneden worden, dan wordt het oppassen.

    Beantwoorden
  • 21 januari 2021 om 12:41
    Permalink

    Elk bedrijf weet dat het op de dag van de beursintroductie moet uitpakken met ‘peptalk’ en ambitieuze toekomstplannen om toch vooral maar de aandeelhouders niet te ontgoochelen. Het feit dat de nieuwe DS 9 berline (in China geproduceerd, ook die voor de Franse markt !) duidelijk Chinese trekjes heeft (zie ook de alsmaar breder wordende BMW-nieren…) geeft wel aan in welke richting het zal gaan.

    Beantwoorden
  • 22 januari 2021 om 08:15
    Permalink

    Tavaras is naast de nieuwe CEO ook een autoliefhebber, zijn allereerste auto ooit was ……. een Alfasud Sprint 😀

    Beantwoorden
  • 31 januari 2021 om 19:31
    Permalink

    Dat Italianen alles pikken. Jeep wordt geproduceerd in Lancia fabrieken en Lancia wordt geproduceerd in Polen

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.