Imparato concreter over Alfa’s B-UV, E-UV en GTV

Steeds concreter.

Jean-Philippe Imparato treed steeds meer in detail over wat er precies in de pijplijn zit bij Alfa Romeo. Zo heeft hij over de volgende strategisch belangrijke auto, de elektrische compacte B-UV uit het Poolse Tychy (waar ook de kleine Jeep hieronder geproduceerd wordt vanaf 2023) ook iets meer losgelaten. De auto zal (precies zoals wij al dachten) geen Brennero heten. Momenteel is men de namenstrategie tegen het licht aan het houden liet Imparato weten. De naam die men zal kiezen voor de B-UV zal Alfa’s historie eer aan doen zegt de CEO. Mogelijk ziet men af van het verder vernoemen van Italiaanse bergpassen voor de SUV’s van Alfa Romeo. De lanceerdatum is volgens Imparato nog niet helemaal zeker, maar hij gaat uit van het eerste kwartaal van 2024.

Topsegment.

Over het hogere segment wil de grote Franse baas met Alfa-hart ook alvast wat meer kwijt. De ontwikkeling van de grote SUV boven de Stelvio, zal in Amerika tot stand worden gebracht, wat tevens de belangrijkste markt zal worden van het model. De uiteindelijke productie zal echter in Italië plaats gaan vinden. Wat dat laatste betreft verwachten we Mirafiori aangezien de grote Maserati Levante daar ook geproduceerd wordt. Een ander topmodel waar Imparato steeds duidelijker over is, is de ‘GTV’, wat een elektrische vierdeurs coupé zal worden, met een hoog prestatieniveau (minimaal 800 pk) en stevige autonomie (rond 800 km). Beide topmodellen die hier genoemd worden komen tussen 2026 en 2027 tot stand als het goed is.

Nieuwe ‘Halo car’

Zoals de Alfa 8C Competizione in een recent verleden een vaandeldrager was van het sportieve merk, zo zal een (eveneens) op de 33 Stradale geïnspireerd nieuw model dat ook zijn. Deze zal op de techniek van de Maserati MC20 gebaseerd worden… Dat gezegd hebbende beseffen we dat een dergelijke auto al oorspronkelijk door Marchionne vlak voor zijn dood aan de wereld was beloofd. Veel Alfisten betreuren nog altijd dat Maserati plots voorrang kreeg. Het is dus heel goed mogelijk dat de ontwerpen voor deze gelimiteerde Alfa al lang en breed klaar zijn. Daarom beweren sommigen ook dat de eerste nieuwe sportwagen sinds de 4C, eerder zal arriveren dan we denken. Imparato heeft hier echter wellicht bewust nog weinig over gezegd.

4 gedachten over “Imparato concreter over Alfa’s B-UV, E-UV en GTV

  • 31 juli 2022 om 11:26
    Permalink

    Ik ken geen -succesvol- merk dat een dergelijk topmodel GTV lanceert, ver boven de rest van het gamma beprijsd. Alleen Alfa Romeo doet dit (8C, 4C, SZ, Montreal). Het was geen succesvolle aanpak. Na de 8C en 4C was er helemaal geen opleving bij AR.
    NB Waarom geen Brennero? Klinkt in mijn Nederlandse oren heel goed. Ben benieuwd of de nieuwe naam beter is. Binnen Stellantis is men niet erg creatief (MC20, DS4, 408 of Mokka…Brrr).

    Beantwoorden
    • 1 augustus 2022 om 21:12
      Permalink

      Zie net de DS E-Tense Performance. Zou best wel eens dè basis van de grote GTV kunnen vormen. I.p.v. de MC20. Zou toch niet dat Alfa heel veel tijd en geld gaat stoppen in een kleine oplage (te) dure auto’s? Bijna alle exoten van Alfa zijn immers gebaseerd op eerdere modellen.

      Beantwoorden
  • 7 augustus 2022 om 22:34
    Permalink

    Van mij mogen ze Imperato terug sturen naar Peugeot. Ik zie totaal niet waarom deze gast Alfa er weer bovenop gaat krijgen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.