Imparato over Alfa Romeo’s toekomst

Zeer concreet en met details.

Waar Sergio Marchionne altijd een slag om de arm moest houden als het om volgende stappen en marktdebuten ging, is Jean-Philippe Imparato eigenlijk behoorlijk concreet. In een interview vandaag valt er bijna niks wolligs in zijn uitspraken te horen, wat natuurlijk alles met de nieuwe mogelijkheden te maken heeft dankzij Stellantis. Concrete ideeën met een duidelijk stappenplan zijn er voor Alfa Romeo uitgedacht. Het Milanese merk blijkt bovendien een van de topprioriteiten te zijn binnen Stellantis. Nu is Imparato sowieso niet een man die zijn uitspraken mystificeert.

Over begin dit jaar.

Ik weet nog goed dat Carlos Tavares me belde in januari en zei; Hé Jean-Philippe, ben je na 5 jaar Peugeot niet in voor een Italiaans avontuur? Ik zei direct ja natuurlijk, want hierover maak je nu eenmaal geen grapjes en hoor je niet te twijfelen. Ik had 2 minuten nodig om in te stemmen en 3 dagen om de sleutels van Peugeot aan Linda Jackson over te dragen, die ik al jaren ken. Vervolgens vloog ik van Parijs naar Milaan, want Alfa Romeo wordt uiteraard vanuit Italië aangestuurd en niet Parijs. En Peugeot inruilen voor Alfa Romeo doe je niet bepaald voor het geld maar des te meer vanwege de persoonlijke passie voor het merk.” Zo begon Imparato zijn interview ten overstaan van de Italiaans pers vandaag. We weten dat hij sinds januari het museum in Arese bezocht heeft en de fabrieken van Cassino en Pomigliano d’Arco.

Tonale in juni 2022 bij de dealer.

Imparato beantwoordde vervolgens de nodige vragen, zoals over de onduidelijkheid over de lanceerdatum van de Tonale. Dat blijkt in juni 2022 te zijn. De redenen zijn inderdaad –zoals we hier bij AutoEdizione al schreven– van technische aard; “De Tonale wordt de eerste PHEV en uiteindelijk ook ‘Full-electric’ van Alfa Romeo. Dat is een flinke hoogwaardige klus. De PHEV zal dankzij de oplossingen die er beschikbaar zijn binnen Stellantis, de nodige aanpassingen krijgen ten opzichte van het oorspronkelijke plan.” Dat laatste is een bevestiging, dat de hybride die er nu gaat komen mogelijk krachtiger is dan wat FCA oorspronkelijk op de tekentafel had liggen. Imparato bezoekt met enige regelmaat Pomigliano om het proces te volgen. Volgens Imparato loopt alles precies zoals het moet, in en rond de fabriek (de toelevering). In maart 2022 start de reguliere productie.

Elektrische toekomst en geen Giorgio meer.

Alle nieuwe Alfa Romeo’s zullen geëlektrificeerd worden, ook de kleine B-SUV uit Tychy; “Ik bevestig dat er een nieuw klein platform in ontwikkeling is en dat de kleine Alfa Romeo op die basis uit Tychy zal komen. Elk nieuw model zal geëlektrificeerd worden en als Full-electric worden uitgevoerd, te beginnen bij de Tonale. Zonder dergelijke varianten ben je ten dode opgeschreven tegenwoordig. De CO2 moet in 2030 met 60% zijn afgenomen in Europa, dus je moet wel. De toekomst is 100% elektrisch en daarvoor gebruiken we de grote versie van een nieuw platform. Giorgio past niet langer in dat plaatje.

Hoogwaardige Italiaanse techniek.

De karakteristieken zullen altijd typisch Alfa Romeo zijn, dankzij een specifieke sound en handling. Het DNA moet overeind blijven. Dit is ook gegarandeerd omdat de ontwikkeling van Alfa Romeo in Italië begint en in Cassino/Pomigliano. Ik ben maandelijks in Cassino en Pomigliano en was de afgelopen maanden zwaar onder de indruk van het technologisch hoge niveau waarop men werkt. Deze fabrieken vormen een benchmark in de wereld.

10 jaren plan.

Wat indruk op me maakt is de mate van mondiale awareness rond Alfa Romeo. In potentie is het internationaal hét premiummerk van Stellantis. In Europa, Amerika en China is het een bekend merk. Het belangrijkste is nu dat er niet telkens van strategie wordt veranderd. Stabiliteit is nu het belangrijkste. We proberen een 10 jaren plan op poten te zetten met de producten van de eerste vijf jaar, die geheel zijn geprogrammeerd, gepland, gevalideerd en gefinancierd. Als dat eenmaal is gedaan, veranderen we niet meer. Drie pijlers zijn van belang; Stabiliteit, product plan, technische en innovatieve ondersteuning vanuit de groep. Na de Tonale presenteren we een jaarlijks continueringsplan van producten, inclusief de volledige elektrificatie van het hele gamma. Ik geef jullie nu echter geen vijfjaren plan, want ik wil geen dingen beloven die eventueel niet uit gaan komen. Eind dit jaar presenteren we het vooruitzicht na de Tonale.”

Compacte modellen.

Het “premium cluster” van Stellantis is een feit. Imparato werkt nauw samen met Béatrice Foucher van DS en Luca Napolitano van Lancia; “Elke week hebben we overleg over het productplan dat we hebben opgesteld en analyseren welke technieken en innovaties van Stellantis, kunnen worden ingezet om deze merken te laten groeien. Alfa Romeo moet als eerste rendabel worden zodat we de economische voorwaarden kunnen creëren om de volgende 20 jaar succesvol door te kunnen komen. Voor een duurzame economische performance, moet je in segmenten actief zijn waar je de juiste volumes kunt halen en inkomsten. Zo is de terugkeer naar meer compacte segmenten de komende jaren van belang om de juiste volumes te halen qua verkoop.

Quadrifoglio gamma compleet.

Wat de extra sportieve modellen betreft was Imparato helder en eenduidig. Het plan dat op tafel ligt bevat een volledig Quadrifoglio gamma: “De voorstellen zullen tegen het licht worden gehouden en we zullen het belang van il Quadrifoglio niet uit het oog verliezen. Als we vinden dat er van een bepaald model geen sportieve variant gemaakt kan worden, dan maken we ‘m gewoon niet, dat is absoluut geen probleem. Hoe is een elektrische sportieve Alfa Romeo? Ik zie Amerikaanse, Chinese en Duitse oplossingen… Is de toekomst een berg zware batterijen en 1500 pk? Ik weet het niet. Is de toekomst van Alfa Romeo een elektrische auto van 6 meter? Ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik ongeveer ben geboren in een Giulia 1300 en dat m’n vader een Alfetta had en dat de eerste auto van ‘m vrouw een Alfasud was. Dus we moeten ook beseffen dat de échte Alfista graag toegang wil tot een sensationele auto waar een menselijk prijskaartje aan hangt. Dus niet alleen topmodellen met extreme prestaties.

VS en China.

Alfa Romeo blijft op de Amerikaanse markt. Er moet een beter businessmodel komen voor deze markt om de inkomsten te kunnen garanderen, maar deze markt blijft hoe dan ook van belang. Het is heel moeilijk en kostbaar om op deze markt te geraken. Dus als je er eenmaal bent, ga je er niet meer weg. In China moeten we zorgen dat we enkel met het beste verschijnen. Daarom is het goed om eerst in Europa en de VS alles op een rij te krijgen alvorens dit grote potentieel volledig te gaan benutten.”

4 gedachten over “Imparato over Alfa Romeo’s toekomst

  • 22 april 2021 om 23:27
    Permalink

    Wake-up call voor allen die dromen van een C-segment met achterwielaandrijving en ronkende motoren. Wellicht grote luidsprekers aan de buitenzijde. Sweet dreams!

    Beantwoorden
  • 23 april 2021 om 09:38
    Permalink

    Wat ik ook weer in dit plan mis is een zekere innovativiteit. Het is weer oude techniek (elektrisch) waar op wordt teruggegrepen. Alfa was altijd het merk van de innovaties. Kijk naar Toyota waar ze nu inzetten op waterstof in combinatie met een normale verbrandingsmotor zonder co2 uitstoot. Kijk naar Porsche met haar samenwerking met Total om synthetische brandstoffen te ontwikkelen. Een fantastisch concept(!).
    Het is gewoon volgen wat Alfa doet. Waar is de eigenwijsheid? Waar het is technisch vernuft?
    Ach, zoals Imparato al zegt: “Is de toekomst een berg zware batterijen en 1500 pk? Ik weet het niet. Is de toekomst van Alfa Romeo een elektrische auto van 6 meter? Ik weet het niet.” Hij weet het ook al niet. Daarom maar volgen, in plaats van leiden.

    Beantwoorden
  • 23 april 2021 om 10:52
    Permalink

    Alfa is op sterven na dood. Hothatches koop je bij Hyundai,Honda,Renault, BMW,Mercedes , Skoda,Seat , Toyota etc. Italiaans design/ ranke open tweezitter bij het japanse Alfa. Of nog een Giulia bemachtigen cq overstappen naar BMW. Vernieuwing vindt elders plaats,of je het nou leuk vindt of niet!

    Beantwoorden
  • 23 april 2021 om 13:21
    Permalink

    Nog even geduld helaas. Deze week heeft Stellantis ook aangekondigd met een nieuw EV platfom te komen voor diverse segmenten en met een range tot wel 800km.

    Er gebeurt wel wat achter de schermen. De fusie met PSA was niet alleen bittere noodzaak voor FCA maar biedt eindelijk perspectieven gelet op de nieuwe modellen die het PSA-deel van Stellantis nu op de markt brengt.

    Hou je wagen nog tussen de lijntjes en volgend jaar of in 2023 wat leuks bestellen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.