Investeringsplan Maserati start bij hybride Ghibli

Om twijfels over FCA’s slagkracht als toekomstbestendig bedrijf weg te nemen, benadrukte Lingotto vandaag dat bijvoorbeeld het investeringsplan rond Maserati heel erg concreet is. Terwijl in de lagere segmenten Fiat (elektrische 500) en Alfa Romeo (Tonale) als eerste van zich zullen laten horen, is het hogere vooral voor het merk met de drietand bestemd tot 2022. FCA doet de aankondigingen ook om de steeds toenemende onrust bij vakbonden wat te sussen. Vooral rond de fabrieken in Cassino en die in Turijn, ontstonden steeds meer vraagtekens over de toekomst van de industrie. In de toeleveringsindustrie vreest men voor een onhoudbare situatie. FCA verklaarde daarom dat alle nieuwe Maserati’s volledig in Italië tot stand zullen worden gebracht en dus voor veel werkgelegenheid en productiviteit zal zorgen.

Het plan voor Maserati start bij de Ghibli, die dus nog lang niet is afgeschreven. Het Italiaanse E-segment topmodel, waar meer dan 100.000 van zijn gemaakt, zal volgend jaar als hybride model gepresenteerd worden, na een volgende update. Maar Grugliasco en Mirafiori mogen ook uitzien naar een volledig nieuwe generatie GranTurismo en GranCabrio. Deze komen eerst als normale en hybride versie tot stand, en in een tweede instantie ook als volledig elektrische variant.

In Modena zijn reeds de voorbereidingen in volle gang voor de productie van wat men in de wandelgangen een ‘super-sportiva’ noemen, oftewel een volbloed sportwagen voor het merk met de drietand. Een soort auto dat volledig in de traditie van het Modenese merk ligt, maar dat al jaren geen realiteit meer was (op de MC12 na), vooral omdat Maserati onder de vleugels van Ferrari opereerde. Het nieuwe model (waarschijnlijk met middenmotor) zal na de presentatie van een hybride variant, ook als elektrische sportwagen tot ontwikkeling worden gebracht. In Modena is een nieuwe hypermoderne en minder milieubelastende lakstraat al in aanbouw, met het oog op dit nieuwe model.

UCassino mag uitzien naar een investering van 800 miljoen euro, dankzij de ontwikkeling van een D-segment SUV van Maserati. Volgens critici is dit echter een te kleine maatregel voor een fabriek als die in Cassino.

FCA zal voor zowel Alfa Romeo als Maserati, vanaf dit plan consequent level 2 en zelfs level 3 van het autonoom rijden introduceren. Level 2 bijvoorbeeld op een update van de Giulia en de Stelvio, plus de bestaande Maserati-modellen als de Ghibli, Quattroporte en de Levante. Level 3 zal op nieuwe modellen van toepassing zijn. Het voertuig is dan bijvoorbeeld in staat om veilig tot stilstand te komen aan de zijkant van de rijbaan, wanneer de bestuurder hier zelf niet meer toe in staat is.

7 gedachten over “Investeringsplan Maserati start bij hybride Ghibli

  • 26 september 2019 om 22:38
    Permalink

    “Cassino mag uitzien naar een investering van 80 miljoen euro” dat zou inderdaad niet veel zijn. Maar de genoemde 800 miljoen in de Italiaanse pers is aanzienlijk substantiëler 😉

    Beantwoorden
  • 28 september 2019 om 18:14
    Permalink

    FCA werkt niet klantgericht, auto’s waar vraag naar is wordt niet gemaakt en auto’s wat gemaakt wordt is geen vraag naar.

    Beantwoorden
  • 30 september 2019 om 16:41
    Permalink

    ePT MHEV BSG 48V GME HO
    mag 2019 – presente
    ePT MHEV Maserati D-UV (M182) & Ghibli (M157.)

    ePT AWD system for BEV 800V Maserati M189 GranTurismo/ GranCabrio
    mag 2019 – presente
    ePT All wheel drive Maserati M189 Gran Turismo/Gran Cabrio BEV 800V.

    Transmission for M240 Maserati Sport DCT electrified 8 speeds
    mag 2019 – presente
    New Transmission DCT electrify 8 speed for New M240 BEV Sport.

    Transmission ZF gen IV 8P80PH (MHEV)
    mag 2019 – presente
    Transmission ZF Gen IV 8HP80HP for Maserati M189 Gran Turismo Gran Cabrio, Alfa Romeo Stelvio, Alfa Romeo Giulia.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.