Italiaanse auto-industrie volledig afgeknepen door chipcrisis

Erger dan pandemie.

Het nieuw gevormde Stellantis ondergaat al bij z’n geboorte een erg moeilijke fase. Na een crisis als gevolg van de Corona pandemie, is er nu al maanden een volgende impasse met de nodige dramatische gevolgen. Alleen Mirafiori waar de elektrische Fiat 500 wordt gemaakt draait enigszins naar behoren. Alle andere fabrieken lijden onder de aanhoudende crisis van het internationale gebrek aan halfgeleiders in chips. Stellantis lijkt niet op het probleem te hebben geanticipeerd en komt nu zwaar te kort.

Uitstel Grecale.

Bonden maken zich grote zorgen omdat de ernstige vertraging van de huidige productie en erger nog, de aanstaande productie, de industrie met heel haar toelevering in gevaar kan brengen. In Cassino voelt men dat nu het hardst. De Giulia en Stelvio zijn al laagvliegers qua aantallen en men was juist bezig met voorbereidingen op de productie van de nieuwe Maserati Grecale. De fabriek in de regio Lazio heeft dit jaar al 73 dagen stilgelegen. Hoewel Stellantis zich hier nog niet officieel over heeft uitgesproken, klinkt in de wandelgangen nu door dat de presentatie van de Grecale deze herfst, met enkele maanden is uitgesteld. De D-segment SUV is af, maar kan niet worden geproduceerd.

Banenverlies lijkt onvermijdelijk.

Deze situatie en het gebrek aan garanties maakt bonden nu zeer ongerust. Zo’n 1000 werknemers uit Cassino van de in totaal 4300 komen nu al anderhalf jaar nauwelijks aan werken toe. Dat terwijl ten tijde van Marchionne’s revitalisering Cassino nog het boegbeeld vormde van Lingotto’s hernieuwde en meer op export gerichte industrie. In Pomigliano d’Arco bevindt men zich op een vergelijkbaar punt en verzacht de belangrijke en immer succesvolle Fiat Panda enkel de pijn. De langverwachte Alfa Romeo Tonale kan mogelijk opnieuw vertraging oplopen door deze crisis. De sluiting van Grugliasco, dat voornamelijk in het teken staat van overplaatsing van de productie naar Mirafiori komt eveneens onder druk te staan. In Melfi en bij Sevel in Atessa voelt men intussen eveneens dat de productie afneemt door het tekort. En dan hebben we het nog niet gehad over de geplande productiestart van de nieuwe GranTurismo en GranCabrio in Turijn. Zelfs het vijfjarenplan van Stellantis voor de Italiaanse merken komt zo in het geding.

Een gedachte over “Italiaanse auto-industrie volledig afgeknepen door chipcrisis

  • 24 oktober 2021 om 13:09
    Permalink

    Het artikel vertelt niet het hele verhaal. De verkoop van PHEV’s en BEV’s stijgt fors, en merken als Dacia (met de nieuwe Spring meteen in de top 10) en Tesla zien hun verkoop in Italie dan ook fors stijgen. Stellantis te weinig en te laat geanticipeerd op deze verandering, en moet dit nu overal in Europa bezuren. De Tonale en Grecale zijn al bij voorbaat kansloos, want hadden BEV’s moeten zijn. Zelfs in Frankrijk en Duitsland is inmiddels 25% van de nieuw verkoop elektrisch, in Italie doen PHEV en BEV samen ook al 13%. In 2024 zal het al 50% zijn. Het gaat heel hard nu, en het is nog maar de vraag of Stellantis op tijd is.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.