Italiaanse verkoopcijfers FCA maart 2018

Italië noteerde opnieuw een afname in de verkoop, dit keer iets sterker dan vorig maand (-5,75%). Het eerste kwartaal wordt in Italië afgesloten met een afname van -1,55% ten opzichte van Q1 in 2017. FCA gaat daar nog eens dunnetjes overheen met een afname die sterker is (-12,94% in maart en 59.779 eenheden) dan het marktgemiddelde. Het marktaandeel staat na drie maanden op 27,72% ten opzichte van een ruimere 29,74 na Q1 in 2017. Enkel Alfa Romeo en Jeep plusten de afgelopen maand. Wel heeft FCA de populairste auto’s van het land in handen met landelijke top 6 die bijna geheel in handen is van de groep uit Lingotto (zie de landelijk notering voor de modellen hieronder). Fiat noteerde met 40.228 eenheden een afname van -20,32%, Lancia met 5.265 eenheden een afname van -32,62%, Alfa Romeo met 5.372 eenheden een toename van +17,04%, Jeep met 8.609 eenheden een toename van +76,74%, Maserati met 278 eenheden een afname van -23,84 en Ferrari met 27 eenheden een afname van 40%. We tonen hieronder zoveel mogelijk cijfers van de modellen afzonderlijk:

1 FIAT PANDA 13.484 eenheden

2 FIAT 500X 6.226 eenheden (recordmaand voor de 500X)

3 FIAT TIPO 5.772 eenheden

4 FIAT 500 5.596 eenheden

—-

6 LANCIA YPSILON 5.265 eenheden

—-

10 JEEP RENEGADE 4.448 eenheden

—-

12 FIAT 500L 4.207 eenheden

—-

14 JEEP COMPASS 3.879 eenheden

—-

20 FIAT PUNTO 3.072 eenheden

—-

30 ALFA ROMEO STELVIO 1.890 eenheden

—-

35 ALFA ROMEO GIULIETTA 1.653 eenheden


-ALFA ROMEO GIULIA 858 eenheden

-FIAT QUBO 763 eenheden

-FIAT DOBLÒ 351 eenheden

-FIAT/ABARTH 124 SPIDER 307 eenheden

-MASERATI LEVANTE 158 eenheden

-JEEP GRAND CHEROKEE 144 eenheden

-MASERATI GHIBLI 94 eenheden

13 gedachten over “Italiaanse verkoopcijfers FCA maart 2018

  • 4 april 2018 om 21:35
    Permalink

    Goed lezen alfa 5372
    En geloof me die lancia van 10000 euro is heel wat anders dan alfa.s van 50000 tot 100000 euro .niet te vergelijkenb

    Beantwoorden
  • 4 april 2018 om 21:42
    Permalink

    Afromen en doodbloeden. Maar, het is niet automatisch zo dat een succesvolle Ypsilon garant staat voor een succesvol merk. Helaas. Ook opmerkelijk is de voorsprong die de Stelvio neemt op de Giulia. De markt vraagt, in tegenstelling tot de alfa-purist, dus toch om iets op pootjes. Dat bewijzen verder ook de cijfers van de 500X, en de verschillende Jeep modellen. Had de boekhouder tóch gelijk.

    Beantwoorden
  • 4 april 2018 om 21:43
    Permalink

    FCA zal dik tevreden zijn want dit is precies wat het merk wil. Maar de liefhebber worden de verkoopcijfers de komende 5 jaar iedere maand weer een teleurstelling.
    Zoveel mensen die graag willen maar simpelweg geen keuze meer krijgen. De Yps verkoopt nog steeds terwijl bijna alle klassegenoten inmiddels beter zijn. Kan je nagaan wat ie zou verkopen als er een auto met alle recente opties zou zijn op basis van Argo platform.
    Om winst te kunnen maken moeten ze zo veel mogelijk gebruik maken van een zelfde platform. FCA wil dat doen met Alfa variant van Levante maar het lijkt toch echt slimmer om dat te doen met Punto/ypsilon/Mito op basis van Argo. Desnoods, maal liever niet, in SUV-vorm.

    Beantwoorden
  • 4 april 2018 om 23:31
    Permalink

    @niccolo

    De boekhouder heeft ten dele gelijk. Hoeveel van de Stelvio rijders komen uit een 156/159? En het is de Italiaanse markt waar veel bij gebrek aan een SW dan toch kiezen voor de Stelvio. De SUV’s zijn ook nodig voor groei maar de sedans, coupes en SW’s zijn nodig voor de Alfist hoe goed de Stelvio ook is een ik denk dat de SW mooier zou zijn dan de Giulia sedan die zou ook een iets uitgesprokener uiterlijk kunnen krijgen omdat hij voor de Europese markt zou zijn. De Giulia sedan en Stelvio zijn in het mondiale verkoop belang toch wat ingetogener / behoudend ontworpen dan eerdere alfa’s. Ik mis de flair van de 156 en de boze look en dike schouders van de 159 of de sterke wig form van de 155 / 75. Of de elegantie van een 33 stradalle / 8C competitione.

    Maar wel technische perfectie mooi filmpje:
    https://www.youtube.com/watch?v=kd0S-P4z8sw
    Making of:

    Beantwoorden
  • 5 april 2018 om 10:41
    Permalink

    De Alfa verkopen zullen alleen maar verder stijgen. Mamma mia, volgens Autocar werkt Alfa aan een sensationele coupe op basis van de Giulia, met ruim 640 pk en F1 techniek !

    Beantwoorden
  • 5 april 2018 om 16:11
    Permalink

    Zijn er geen Mito’s verkocht in Italie in het eerste kwartaal 2018?

    Beantwoorden
  • 5 april 2018 om 18:17
    Permalink

    Steef, zij zijn aan een nieuwe giulietta bezig, ze zijn bezig met een grote suv, met een kleine suv, MAAR alleen WANNEER???????

    Beantwoorden
  • 6 april 2018 om 21:07
    Permalink

    Er wordt her en de ook volop gesuggereerd dat het niet over deze gegevens kan beschikken en dat het dus niet waar is wat de details betreft en de exacte lancering. Dan had er immers meer tastbaar bewijs moeten zijn. Wij schrijven er nog niet over in elk geval. Laat de rest van de wereld dat maar doen. De jaren van de schimmige geruchten die uiteindelijk niet waar bleken te zijn duren immers al lang genoeg. We wachten ook op gecamoufleerde testexemplaren…van wat dan ook.

    Beantwoorden
  • 13 april 2018 om 12:33
    Permalink

    Ik begrijp niet hoe een merk als Renault, dat ook zelfstandig is en ook een niet al te beste reputatie had qua betrouwbaarheid in het verleden er WEL in slaagt om met een volledig gamma te komen van best sellers. Vooral de Clio, Captur en Megane verkopen als een tierelier. Verder hebben ze een wat grotere SUV die betaalbaar is en een prachtige ruimtelijke wagen zoals de Scenic.

    Dit had Fiat kunnen zijn! Ze hadden met de 500 al een succesnummer op Twingo niveau, er had ook een sexy Punto moeten zijn.

    Beantwoorden
  • 13 april 2018 om 14:53
    Permalink

    Renault vaart enorm wel bij de eenheid met het in andere werelddelen sterke Nissan/Samsung (de grotere modellen in het gamma zijn als Samsung bedacht). Laat je trouwens niet verblinden door het ‘nederlandse succes’. Renault heeft hier gewoon altijd al een sterke vinger in de zakelijke pap. In Dld zie je bijna geen Renault rijden op wat grensgebieden met Frankrijk na.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.