IVECO gaat 1200 banen scheppen in Spanje

Iveco gaat de komende vier jaar 500 miljoen euro investeren in samenspraak met de Spaanse overheid voor een verdubbeling van de productie van zware vrachtwagens. De uitbreiding van de productiecapaciteit in Madrid en Valladolid is uiteindelijk goed voor 1200 extra banen. Iveco produceert momenteel al lichtere bedrijfswagens in het noordelijk Valladolid en zware trucks in hoofdstad Madrid (het voormalige Pegaso). Marchionne had in Spanje dus ook een productieve missie, in plaats van dat het enkel over het snijden in de Europese overcapaciteit zou gaan. Vijfhonderdmiljoen euro was namelijk ook het bedrag dat Fiat het komende jaar liever elders investeert, dan het te investeren in de opvolging van de Fiat Punto voor begin 2013. De opstart van een nieuwe productie in de fabriek van Melfi is dus uitgesteld tot 2014, omdat Fiat de kosten nu wil gaan drukken door ook voor een ander merk te gaan bouwen.

Iveco fabriek in het Spaanse Valladolid

Iveco is een heel ander verhaal en dat was de premier van Spanje, die ook heel veel andere zaken aan zijn hoofd heeft, een ware verademing. Fiat Industrial kan dan ook op de steun van de overheid in Madrid rekenen. Tegen 2016 moet dit plan zijn voltooid. Iveco zal in Spanje in deze periode ook enkele nieuwe modellen produceren en een ontwikkelingscentrum realiseren. Voor het einde van het jaar kan men in het door werkeloosheid geteisterde Spanje al rekenen op 600 extra banen bij de Italiaanse vrachtwagenfabrikant. De productie zal voor 80% uit exportproducten bestaan. Iveco heeft momenteel wereldwijd al 25.000 werknemers in dienst en beschikt over een netwerk van 5000 verkooppunten in 160 verschillende landen. Marchionne wil met Iveco ook de Amerikaanse markt op, de enige markt waar het momenteel niet aanwezig is. Fiat Industrial overweegt om dit te bespoedigen de aankoop van het Amerikaanse Navistar.

9 gedachten over “IVECO gaat 1200 banen scheppen in Spanje

  • 15 juni 2012 om 16:06
    Permalink

    Fiat kan ook op steun van de Spaanse overheid rekenen… oh? met een Junkstatus op spaanse obligaties betekent dus dat Duitsland en Nederland Fiat via Spanje kunnen steunen. Ik dacht dat M tegen staatssteun was. Daarnaast is het Fabbrica Italia concept nu wel echt volledig verlaten. Fabbrica Espagna, of Fabbrica Servia, maar zeker geen Fabbrica Italiana meer. Man houdt zich niet aan zijn woord. Ook al zijn de marktomstandigheden verslechterd, het opvoeren van de capaciteit in de periferie van Europa staat haaks op zijn pleidooi om diezelfde capaciteit in meer centraal gelegen landen in Europa te beperken. Wordt hier allemaal niet zo blij van..

    Beantwoorden
  • 15 juni 2012 om 16:45
    Permalink

    Het woord van Marchionne is inderdaad maar bar weinig waard, toch word ik heel blij van dit nieuws. Wij hebben in Europa export nodig om van te leven. De achterliggende problemen van de huidige economische crisis zijn deïndustralisatie naar Azië en Oost-Europa gecombineerd met slechtere beschikbaarheid van grondstoffen.

    Meer industriële activiteit in de kern van Europa, de eurozone, is altijd goed nieuws en of dat nu in Spanje of Italië gebeurd, voor de Europese economie is het effect grofweg gelijk. Fabrica Spagna of fabrica Servia maakt wat dat betreft heel veel uit.

    Beantwoorden
  • 15 juni 2012 om 17:45
    Permalink

    Dat Fiat in de personenauto sector in Europe de investeringen aanhoudt is heel logisch. De Europese markt is slecht en wordt waarschuijnlijk nog slechter. Toch is er een lichtpuntje. Volgens meldingen in Amerikaanse media is Marchionne serieus in gesprek met een partij (Mazda?) om gezamenlijk het nieuwe Punto platvorm als basis te gebruiken voor niet alleen de nieuwe Punto maar ook het model van betreffende partij. Heel goed mogelijk dus dat de nieuwe Punto en nieuwe Mazda 2 gebaseerd op hetzelfde platvorm in Melfi gebouwd gaan worden.
    Overigens, dat Marchuionne ‘onbetrouwbaar’ zijn (“houdt zich niet aan zijn woord”) is flauwekul. Het is een manager ‘met ballen’ die de moed heeft om bij een sterk slechter wordende situatie passende maatregen te nemen!

    Beantwoorden
  • 15 juni 2012 om 22:23
    Permalink

    De man heeft duizenden mensen laten teken voor aanzienlijk slechtere arbeidsvoorwaarden in ruil voor het mogen produceren van 200.000 auto’s per jaar.

    In plaats daarvan zit met nu thuis op de bank en ontvangen ze slechts 80% van hun salaris. De regeling die het mogelijk maakt mensen voor 80% van hun salaris naar huis te sturen, heeft hij zelf bedongen bij de Italiaanse overheid, in ruil voor een plan “Fabrica Italia” waarbij 70% van de investeringen wereldwijd in de Italiaanse fabrieken zouden worden gestoken, ten einde de nationale autoproduktie flink op te schroeven.

    De Italiaanse overheid heeft woord gehouden, de werknemers hebben hun handtekening gezet, tijd dat Marchionne zijn deel van de deal nakomt?

    Beantwoorden
  • 17 juni 2012 om 11:01
    Permalink

    Nu alleen nog honderdduizende auto’s produceren die ze niet verkocht krijgen en FIAT aan de afgrond brengt.Hij heeft nooit verteld of beloofd in wat voor tijdbestek dat zou gebeuren tot grote woede van de vakbonden.Als die dat wel had gedaan was ie nu al opgehangen.
    maar ik heb nog geen onwaarheid gehoord,sorry.

    Beantwoorden
  • 17 juni 2012 om 11:07
    Permalink

    Waanneer de economie aantrekt en de fabrieken gaan draaien zul je niemand meer horen klagen.
    Zonder MS reden we nu allemaal in een duits produkt en konden we de mooie auto’s in een museum gaan bekijken.
    Nu is er tenminste nog hoop op een ALF,LANCIA,FIAT product.
    Dat is de realiteit!!

    Beantwoorden
  • 17 juni 2012 om 12:20
    Permalink

    Mmmh, plus 1200 banen in Spanje (Madrid en Valladolid.
    Maar min 200 in Comesa (Spanje) in 2011, min 100 in Barcelona (Spanje) in 2011, min 700 in Avelino (Italië) in december 2011, min 700 banen in Ulm (Duitsland) in mei 2012 en min 170 in Chamberly (Frankrijk) in december 2012.

    Dus min 600 à 700 banen op 2 jaar tijd in Europa geschrapt.
    Dit is dus gewoon een reorganisatie zoals Opel ook heeft gedaan en nog zal doen (Antwerpen en binnenkort hoogstwaarschijnlijk Bochum en/of Ellesmere).

    Mogelijkn oodzakelijk om te “overleven’.
    Of de aandeelhouders tevreden te stellen met meer winst…

    http://www.4-traders.com/FIAT-INDUSTRIAL-SPA-7054290/news/Iveco-To-Close-Third-Plant-In-Consolidation-Drive-14335837/

    http://www.euroinvestor.com/news/2012/05/07/iveco-plans-to-shift-truck-production-to-madrid-from-ulm-report/11984517

    http://www.interempresas.net/MetalWorking/Articles/53645-Iveco-announced-the-closure-of-its-plant-in-Barcelona.html

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.