Keert het merk Cisitalia terug?

CisItalia

Een indrukwekkende eendagsvlieg uit de evenzo indrukwekkende geschiedenis van de naoorlogse Italiaanse autoindustrie, is Cisitalia. Voetballer en coureur Piero Dusio uit de Piemontese provincie Asti, begon ooit als textielfabrikant, maar maakte steeds meer werk van zijn grootste hobby; racen. Daarom was nota bene nog in de oorlog in 1944 het merk ‘Consorzio Industriale Sportive Italia’ een feit. Bekende namen als Dant Giacosa (Fiat), Carlo Abarth, Rudolf Hruska (Alfa Romeo) en Ferry Porsche ondersteunden Dusio in de uitvoering. Piero Dusio zag zijn firma bijna binnen een paar jaar bijna weer ten onder gaan, omdat hij deed wat vele andere fabrikanten in die tijd ook vaak ten koste van de winst deden; het bouwen van een eigen F1-auto.

In de oorlog waren dat nog lichte experimentele wagen op basis van de Fiat Topolino van Giacosa in de vorm van de D46 (foto onder) en 360. Maar in de jaren daarna volgde het echte werk met het peperdure project van de 202 Mille Miglia. Dat resulteerde bijvoorbeeld zelfs in een luxueuze en technisch zeer hoogwaardige GT voor op de weg, met een ontwerp van Pininfarina (foto boven). Omdat het korte en te kostbare hoogtepunten betrof, probeerde Dusio een nieuw leven op te bouwen als autobouwer in Argentinië, waar hij in 1975 stierf. Cisitalia verdween als merk onder leiding van zoon Carlo Dusio uit beeld na een korte samenwerking met Porsche.

Cisitalia D46

In dat land is dochter Carolina Dusio nu bezig met de recreatie van wat haar vader ooit bedacht. Het moet om een unieke herinterpretatie gaan van de 202 Coupé Sport bestaande uit lichte hoogwaardige materialen. Of Pininfarina ook weer meewerkt aan deze wedergeboorte is niet bekend. Dit model zal vooral bestemd zijn voor liefhebbers en verzamelaars in Europa. Na De Tomaso is er straks dus nog een terugkeer te vieren van een Italiaans-Argentijnse connectie in de autowereld.

De autoindustrie voor massaproductie verklonterd weliswaar, maar steeds vaker zien we dit soort exotische plannetjes.

2 gedachten over “Keert het merk Cisitalia terug?

  • 24 maart 2011 om 14:20
    Permalink

    Het kan mij niet gek genoeg zijn, laat maar komen die Cisitalia, ode aan die geweldige Italiaanse merken van weleer !

    Beantwoorden
  • 24 maart 2011 om 14:54
    Permalink

    Als Fiat met een ‘ moderne intrepetatie ‘ van de 8V, Alfa met een 1900 CSS, Maserati met een A6GCS en Ferrari met een 250 GTE kan m’n spaarplan wel weer een investering gebruiken.. Oja, Touring Superleggera, een Maser of Alfa door hun aub.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.