Kleinere Maserati SUV van de baan

We riepen al een paar keer dat we het contradictie zouden vinden, als FCA enerzijds roept dat het met Maserati weer verder van Alfa Romeo af wil gaan staan in het kader van exclusiviteit, terwijl men ergens in 2021 doodleuk aan de productie zou beginnen van een SUV formaatje Stelvio.

Dat laatste gaat dus ook niet door. Harald Wester meldde dit aan AutoCar. De compacte Maserati SUV is mogelijk de kop van Jut in het hele emissieverhaal, dat de investering van 5 miljard voor de komende jaren in Italiaanse fabrieken, op de helling heeft gezet. Manley zei dit plan in bepaalde aspecten te zullen moeten herzien.

Goed nieuws voor merkpuristen van het embleem met de drietand. Tegelijkertijd niet zulk goed nieuws voor wie de hele Italiaanse auto-industrie en de daaraan gekoppelde Italiaanse merken een warm hart toedragen (zoals wij), want wat komt ervoor in de plaats?

Cassino dat een paar jaar geleden symbool voor de export van Italiaans vernuft op automobielgebied werd, staat ineens met lege handen. Het snakt namelijk naar dat langverwachte derde model (zonder de verouderde Giulietta mee te rekenen) dat voor gezonde productieaantallen kan zorgen. De Stelvio en helemaal de Giulia, zijn niet toereikend. Vooral als er geen toevoegingen komen in de vorm van extra modelvarianten, zoals een Coupé, Sportwagon of een grotere SUV. Ook één hybride maakt nog geen zomer…

4 gedachten over “Kleinere Maserati SUV van de baan

  • 12 juni 2019 om 22:03
    Permalink

    FCA is simpelweg gewoon compleet gestopt met het ontwikkelen van nieuwe modellen. De paar modellen die steeds werden aangekondigd worden geschrapt of op de lange baan geschoven, zeker als het Alfa Romeo en Maserati betreft. Hoe kun je nu met droge ogen beweren dat Alfa Romeo een nieuwe start maakt en Maserati een volumemerk moet worden, terwijl je in 7 jaar met welgeteld 4 nieuwe modellen komt? Dat hadden er 10 of 12 moeten zijn. Een totaal mismanagement. Ik blijf hopen op een spoedige ointmanteling van het gedrocht dat FCA heet, zodat een bewezen kundige onderneming beide merken de aandacht kan geven die het verdient.

    Beantwoorden
  • 13 juni 2019 om 00:04
    Permalink

    Ja, het is jammer dat het “goede nieuws” op deze site alleen nog maar gaat over bestuurlijke zaken of om verkoopcijfers van Jeep.
    Een kleinere Maserati zou prima kunnen, maar dan veel luxer en comfortabeler dan de Stelvio en met vooruitstrevende techniek. Zo kan die de concurrentie aangaan met de I-Pace. Zeker zou dit een beter idee zijn dan een Alfa van het formaat Levante waar ook ooit sprake van was.
    Maar om dat te kunnen zou FCA moeten samenwerken met Tesla, niet om CO2-rechten op te kopen wat feitelijk geld in de put gooien is, maar om de techniek te gebruiken.
    De trieste waarheid is dat FCA blijkbaar financieel gezond is maar qua technologie en modellen op de rand van de afgrond lijkt te staan.

    Beantwoorden
  • 13 juni 2019 om 09:34
    Permalink

    Wijs besluit denk ik, Maserati moet weer de wat exclusievere auto worden, daar zijn ze altijd sterk in geweest. Herald Wester is een topman hiervoor, hij had de afgelopen jaren gewoon bij Maserati moeten blijven. Maar Mike Manley laat zien hier goed inzicht in te hebben.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.