Komt Italiaanse offroader terug als Jeep?

Vroeger werden er best veel Italiaanse auto’s gebouwd in Spanje. Tegenwoordig zijn dat er een stuk minder en sinds de aankondiging van vorige week over de sluiting van de Santana fabriek, komt daar misschien wel definitief een eind aan. Iveco liet in Linares namelijk sinds een paar jaar twee eigen versies op basis van de Landrover bouwen. We kijken op onze site slechts met een schuin oog naar dit Italiaanse bedrijfswagenmerk, maar als er twee namen van het toneel verdwijnen, zijn we natuurlijk alert. Met de sluiting van de fabriek in de regio Andalusië komt er een eind aan de grote Iveco Massif en de kortere versie met de legendarisch naam Campagnola, net zoals de Fiat van weleer (foto). Als Iveco in de toekomst een vervanger voor deze modellen in gedachten heeft, dan vermoeden wij dat Jeep uiteraard de basis zal zijn.

Het nieuws is natuurlijk een stuk triester voor de Spaanse autoindustrie dan voor de Italiaanse. Maar liefst 791 werknemers komen door deze crisismaatregel op straat te staan. Hiervan kunnen er 300 misschien een nieuwe baan krijgen binnen een ander bedrijf. Na 55 jaar komt er een eind aan het Spaanse Santana Motors.

11 gedachten over “Komt Italiaanse offroader terug als Jeep?

  • 21 februari 2011 om 16:57
    Permalink

    En dan hebben we het nog niet eens over de Spaanse plannen om de autofabrikanten te dwingen niet-verkochte auto’s van de dealers terug te nemen en de kosten daarvan te vergoeden.

    Toch wel jammer van die Massif, ik heb er nooit een gezien. Kunnen de Jappen weer meer van hun mastondonten blijven leveren voor het Italiaanse offroadgebruik.

    Beantwoorden
  • 21 februari 2011 om 18:51
    Permalink

    Ik vindt de iveco massief geweldiog,jammer dat belgie achter loopt,het is stukken beter dan concurenten

    Beantwoorden
  • 21 februari 2011 om 19:27
    Permalink

    Ik vrees dat velen (nu ja, veel ?) het origineel verkiezen : Landrover boven Santana of Iveco.
    Maar ook in Spanje en Italië ?

    Beantwoorden
  • 23 februari 2011 om 09:51
    Permalink

    In België heb ik er nog niet veel gezien.
    Elk jaar worden er hier 1 à 2 Santana’s en een 2 of 3 Iveco’s verkocht, volgens de statistieken van Febiac voor “personenwagens en wagens voor dubbel gebruik” minder dan 3.5 ton.
    Daar horen deze 4×4 bij.
    Reklame : nog nooit gezien.
    Vergelijk dat alles met de Landrover.

    Ik denk dat je er echt achter moet vragen bij een Iveco verkoper. En bij Fiat Professional nog harder 🙂

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 06:24
    Permalink

    Wat is dit voor gebakken lucht? “Als Iveco in de toekomst een vervanger voor deze modellen in gedachten heeft, dan vermoeden wij dat Jeep uiteraard de basis zal zijn.” Iets vermoeden dat uiteraard is.. Ten eerste wordt/werd de Massif NIET op basis van de Land Rover gemaakt. Die hebben niets met elkaar te maken. Het mooie aan de Massif is dat het een bruikbare terreinauto zijn, vergelijkbaar met de Land Rover. Basic maar ook professioneel inzetbaar. Als ze een vervanger zoeken kan dat geen Jeep zijn, wat de Mooiboy Jeep is een heel ander concept.

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 09:37
    Permalink

    @Tom: Gebakken lucht? Wij doen alleen maar aan research beste vriend:

    Ten eerste: de Massif is op basis van een Santana en Santana produceert al jaren op basis van Landrover, dat ziet zelfs een blinde vink (google maar: Santana PS-10)

    Ten Derde: Jeep heeft veel potentie en wil mondiaal groeien als offroad merk. Het is de vraag of Fiat Industrial ook een Italiaanse badge zal plakken op iets wat al binnen de groep wordt geproduceerd als Jeep. Dat is een slimme vraag en geen gebakken lucht! 🙂

    Ten tweede: Jeeps zijn ook echte off-roaders, kijk maar naar The A Team..

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 09:41
    Permalink

    @Tom : mag ik Wikipedia geloven ?
    http://en.wikipedia.org/wiki/Santana_Motor

    Héél kort samengevat :
    Santana Anibal / Santana PS-10, the Santana Anibal or PS-10 is built on the basis of the Land Rover 109.
    Iveco Massif (produced jointly with Iveco,essentially a rebadged and branded PS-10)

    Maw : Santana bouwde eerst in licentie Land Rover’s.
    Een evolutie van de Santana/LandRover is de PS 10.
    En de Iveco Massif is op zijn beurt weer een evolutie van die Santana.

    Ik kan ook meegaan in het idee dat de ‘LandRover’ afkomst overboord wordt gegooid.
    Reden : Jeep is 1 van de weinige die een redelijk ‘rudimentaire’ 4×4 aanbiedt. (je hebt ook nog Mahindra en de Lada Niva, de Toyota is geëvolueerd tot een luxe 4×4).
    Belangrijkste reden : het delen van het platform. Waarom 2 platformen als je met 1 toekomt.
    Dat is de hele bedoeling van het samengaan van Fiat groep en Chrysler groep.
    De ene ontwikkelt de kleine platformen (A-B-C-specials), de andere de grote (D-E en specials (bv.4×4).

    Dat LandRover geen “bruikbare” terreinauto is, vertel je best niet op een LandRover forum….
    Hoe kom je daar bij ?

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 09:44
    Permalink

    Volgens mij bestaat de Massif alleen op verboden Italiaans militair terrein. Zelfs in Italië heb ik dat ding nooit gezien, laat staan hier. De Carabinieri en mensen met een landhuis rijden terecht in een Landrover. Bestaat de Massif/Campagnola wel? 😛

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 09:45
    Permalink

    Blijkbaar zijn de postings elkaar gekruist op de snelweg.
    Of in het terrein, tussen de modderpaden en de bomen.
    🙂

    Beantwoorden
  • 25 februari 2011 om 09:47
    Permalink

    Haha 🙂
    tsja sommige reacties…werkelijk.. Maar misschien is het de enige Massif-eigenaar op deze aardbol dus laat maar zien die foto’s van je bolide! 😀

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.