Kredietbeoordelaar Moody’s verlaagt wederom de kredietwaardigheid van Fiat

Fiat Moody

De economische onzekerheid lijkt in Europa en Amerika met de dag groter te worden, en is de sfeer op de beursvloer wereldwijd om te snijden. Ook Fiat kan hier op termijn helaas niet uit de wind blijven. Koopkrachtdaling en een sobere stemming over de economie komen de autoverkopen nooit ten goede. Kredietbeoordelaar, Moody’s, heeft de kredietwaardigheid van Fiat met voornamelijk deze reden naar beneden bijgesteld. Fiat ligt al sinds begin dit jaar onder de loep bij Moody’s door verdenking van te hoge schulden. Ook beoordelaars JP Morgan en Standard & Poor’s stelden eerder dit jaar de kredietwaardigheid van de Fiat/Chrysler naar beneden bij.

Het ontbreken en uitstellen van nieuwe modellen zou de concurrentiepositie van Fiat niet ten goede komen. Ook de toename van concurrentie op de voor Fiat belangrijke Zuid Amerikaanse markt en de matige positie op groeimarkten als China zorgden voor de lagere status voor Fiat. Dit hoeft uiteindelijk geen grote gevolgen voor Fiat te hebben en Marchionne heeft al een aantal keer aangegeven dat het bedrijf meer dan gezond is. Ook waren we op Frankfurt getuige van de presentatie van het grote offensief dat de komende jaren gaat plaatsvinden. Ook gezien de recente financiële ontwikkelingen lijkt dit plan alles behalve een kamikaze actie.

17 gedachten over “Kredietbeoordelaar Moody’s verlaagt wederom de kredietwaardigheid van Fiat

  • 23 september 2011 om 07:51
    Permalink

    Die voorstelling van de toekomstplannen zal wel de bedoeling hebben gehad om instellingen zoals Moody’s van antwoord te dienen. Of die plannen realiseerbaar zijn is nog een andere vraag (bvb concentratie nieuwe modellen van alfa in 2013-2014).

    Niettemin krijg ik de kriebels van die kredietbeoordelingsfirma’s. Wat ze doen is iedereen de stuipen op het lijf jagen door met slecht nieuws af te komen. Die kuddedieren op de beurs schieten dan massaal in paniek met een neergaande beurs en tenslotte een algehele crisis als gevolg. Het toont aan hoe artificieel een crisis wel kan zijn. Voor mijn part mogen ze die boel afschaffen.

    Hetzelfde met Fiat: als gevolg van die aankondiging zal Fiat slechtere rentevoeten krijgen als ze een lening willen aangaan. Dat drukt op het resultaat met als gevolg dat Fiat slechtere cijfers heeft en dus minder kredietwaardig wordt. Moest Moody’s zijn bek hebben gehouden was er niks aan de hand.

    Beantwoorden
  • 23 september 2011 om 23:33
    Permalink

    Iedereen weet toch dat heel de Fiat-group gezond is. Ik denk ook dat zulke firma’s die bepalen hoe ‘kredietwaaridg’ een bedrijf is enkel en alleen maar mensen paniek op het lijf willen sturen. Ze zouden al die bureau’s moeten sluiten vind ik.

    Beantwoorden
  • 25 september 2011 om 14:02
    Permalink

    Volledig terechte conclusie van Moody’s. Van uitstel komt afstel en je weegt de presetaties van het bedrijf af tegen de benchmark in die sector. Qua modellenbeleid steekt FGA erg af tegen de beruchte benchmarks als vag. Spijtig, maar waar. Voor beloftes wat voor moois in de pijplijn zit koop je niks, zeker niet als belegger of financier. Negatieve instelling? Wel als het op Alfa Romeo’s huidige positie aankomt. Je kop in het zand steken en doen alsof er niets aan de hand is, is zeker niet goed. Ik wil bewijs van enige activiteit zien. En dan doel ik niet op het zoveelste artisieke plaatje van de 166 opvolger…

    Beantwoorden
  • 26 september 2011 om 11:21
    Permalink

    Kredietbeoordelaars doen wel een beetje aan stemmingmakerij, die al heel wat ellende heeft veroorzaakt in de huidige crisis. Toch kan niemand ontkennen dat de huidige positie van Fiat/Chrysler er weinig rooskleurig uitziet, met een afbrokkelend marktaandeel in Europa, volledige afwezigheid in alle groeimarkten (op Brazilië na) en een productplan dat aan alle kanten rammelt. Chrysler doet het in de V.S. ook niet al te best, de nieuwe 300C slaat nauwelijks aan.

    Beantwoorden
  • 26 september 2011 om 13:31
    Permalink

    Meneer Müller zou een een gat in de lucht springen en zeer goed slapen als zijn bedrijf er zo voor zou staan.er zullen altijd mensen in de schaduw blijven staan wanneer de zon schijnt.

    Beantwoorden
  • 26 september 2011 om 14:06
    Permalink

    @alfaspeed: Beetje onzin, die vergelijking met een nagenoeg failliet automerk. De zon schijnt niet bij Fiat, zeker niet als je de positie van Fiat vergelijkt met de autoconcerns die er toe doen – VW, PSA, Hyundai-Kia, Ford en dergelijke. Dat zijn de bedrijven waar Fiat zich mee moet meten en niet Saab.

    Beantwoorden
  • 26 september 2011 om 17:05
    Permalink

    @Alfa156: Daar ga je nu echt een denkfout maken.Je moet de positie van het merk 8 jaar terug bekijken en dan nu.appels met meloenen vergelijken dat ga je altijd verliezen.
    Fiat zal nooit het grote VW kunnen evenaren in deze periode van de geschiedenis.bekijk het merk 10 jaar verder en dan nog.De positie van VW is op dit moment zo dat ze 10 modellen erbij kunnen ontwikkelen zonder met de ogen te hoeven knipperen.Fiat wat dat betreft moet elke euro die men besteedt 3 x omdraaien en goed overleggen wat ze ermee doen.op=op en dat betekend dat elk model dat op de markt komt gewoon niet 100% maar 200% beter moet zijn dan de concurentie.Fiat krijgt geen 2e kans meer.

    Beantwoorden
  • 26 september 2011 om 17:37
    Permalink

    @alfaspeed: VW is inderdaad op dit moment een stapje te groot in Europa, maar dat geldt voor alle autoconcerns. Dat Fiat echter in zo’n benauwde positie zit heeft het concern aan zichzelf te danken, het komt door jarenlang wanbeleid. Daarom kunnen PSA/Kia/Ford/Opel etc wel allerlei nieuwe modellen op de markt brengen en Fiat niet. Dus niks appels met meloenen. Een paar jaar geleden verkocht Fiat als merk in Europa net zo veel auto’s als Opel en Peugeot, nu is zelfs Audi groter en dat heeft maar een oorzaak: een gebrek aan een volledig productaanbod met moderne modellen.

    Beantwoorden
  • 28 september 2011 om 18:54
    Permalink

    @Alfa156

    Hmmm ja Opel, de tijd van Jan met de Kadett is allang voorbij en ook in de grotere klasse was men vroeger erg aanwezig. Tegenwoordig meer VAG land hier, ook bv Mazda en Mitsubishi die in jaren 80/90 veel verkochten hebben moeten inleveren. Dus Fiat is niet de enige, schijnbaar is de markt toch wel wat verandert.

    Beantwoorden
  • 29 september 2011 om 11:21
    Permalink

    @San: Het klopt, de markt is veranderd maar juist Fiat zou hiervan moeten kunnen profiteren met kleine modellen. De Japanse merken die je noemt hebben het om dezelfde reden als Fiat laten liggen in Europa. Die kunnen echter terugvallen op hun thuismarkt en andere grote markten waar ze actief zijn. Europa is voor Fiat de core business (hoewel Brazilië een steeds grotere rol opeist), dat geldt voor de Japanners niet.

    De markt verandert omdat fabrikanten die markt bepalen. De sterke profilering met deugdelijke modellen van bijvoorbeeld VW en Ford zorgt ervoor dat consumenten ook die auto’s kopen – en blijven kopen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.