Laatste update Lancia Ypsilon slotakkoord of nieuw begin?

Lancia Ypsilon MY2021.

Bij dit hek in Turijn, worden vaak FCA’s recente modellen in testfase gespot. Ze zijn nu nóg iets moeilijker zichtbaar zoals je ziet, vanwege een nieuwe laadpaal ervoor. Deze komen ineens overal tevoorschijn in de Italiaanse steden, vooral rond de fabrieken van FCA, vliegvelden en de grotere treinstations. Dit heeft alles met FCA’s elektrificatieprogramma te maken uiteraard. Hier zien we de Ypsilon met een milde update voor volgend jaar. De kleine vijfdeurs Lancia, waar het lot van het hele merk vanaf hangt, is volgend jaar alweer 10 jaar oud. De dagen van dit model zijn dus geteld. De Ypsilon is al als milde hybride verkrijgbaar, dus de update voor 2021 (introductie eind dit jaar, alleen in Italië) is voornamelijk esthetisch van aard. Een nieuwe grille met verticale spijlen, is het meest opvallende wat we zien. Lancia liet dit designkenmerk uitgerekend los, toen de Ypsilon werd geïntroduceerd.

Einde of nieuw begin.

De prangende vraag waarop FCA al jaren geen direct antwoord geeft, wordt nu dus steeds nijpender. Blijft Lancia bestaan als merk? Nu de vijfdeurs Ypsilon z’n laatste levensfase ingaat, zien we dat de tijd nog meer begint te dringen voor het luxe merk uit Turijn. In Polen, waar de Ypsilon geassembleerd wordt, weet men inmiddels dat er een B-segment Fiat aan zit te komen. De vraag is nu of er een Lancia op hetzelfde platform zal komen, als straks de oude 500 en de Ypsilon uit productie zijn. Insiders melden al enkele jaren dat FCA een B-segment SUV van Lancia op de tekentafel zou hebben liggen. Maar of dit ook echt waar is, is nooit officieel bevestigd of ontkend. De vorming van Stellantis moet dit in ieder geval op heel rendabele wijze mogelijk kunnen maken. Een nieuw model zou dan gebruik maken van het volop gedeelde CMP platform, dat tevens in een geheel elektrische configuratie geproduceerd kan worden.

De grille als indicatie?

De terugkeer van de verticale spijlen kunnen een teken zijn van een nieuwe designkoers. Fabrikanten gebruiken bestaande modellen vaak, om nieuwe stijlelementen van toekomstige modellen alvast te introduceren. Het is een laatste hypothese van ons in jaren van vurige hoop. De nieuwe grille kan immers ook gewoon een laatste poging zijn, om een toch al ouder model weer een fris uiterlijk mee te geven (FCA’s modellencyclus is de traagste van alle grote autoproducenten met een gemiddelde van 6,5 jaar). De fusie moet nu uitkomst bieden.

4 gedachten over “Laatste update Lancia Ypsilon slotakkoord of nieuw begin?

  • 24 september 2020 om 15:00
    Permalink

    Lancia is denk ik heel geschikt als merk om een EV neer te zetten op het cmp platform. Een alfa bev op dit platform is ook wel wenselijk maar dan wel met andere motor (Krachtiger of duo) Een niet gelimiteerd tot 150km/h

    Beantwoorden
  • 26 september 2020 om 10:41
    Permalink

    Probleem is meer het gunfactor bij de beleidsmakers6

    Beantwoorden
  • 7 oktober 2020 om 15:46
    Permalink

    Gewoon meenemen met nieuwe Punto op zelfde platform, ook nieuwe MiTo graag.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.