Lancia Delta debuteert in Engeland als Chrysler

Chrysler Delta

In Groot Brittannië maakt men deze dagen kennis met de vrij unieke Chrysler Delta. Het betreft namelijk eigenlijk de langverwachte terugkeer van Lancia op de Britse eilanden, alleen mag het roemruchte blauwe Torinese logo zelf, de reis naar de andere kant van het kanaal niet meer maken. De Britse Chrysler-dealers ontvangen dus een elegante, luxe en zeer riante Italiaanse C-segment hatchback met Amerikaans logo. Het is opmerkelijk dat Lancia voor de meeste persfoto’s voor de Engelse brochure, een Photoshop-artiest al het werk heeft laten doen. Er is voor deze gelegenheid dus geen enkele nieuwe foto gemaakt. Je ziet op sommige foto’s zelfs het stuur nog aan de linkerzijde zitten. Badge-engineering in optima forma zullen we maar zeggen!

Chrysler Delta front

De in Cassino gebouwde Delta debuteert in Engeland onder de titel ‘Luxury Liberated’. Ook het motorengamma komt overeen met wat wij kennen; Op bezine gebied de 1.4 T-Jet met 120 pk en 1.4 MultiAir met 140 CV.  Wat diesels betreft de 1.6 MultiJet 120 pk en 2.0 MultiJet 165 pk. De toppers die wij al flink uit hebben mogen testen bij AutoEdizione moeten de Britten en Ieren voorlopig nog even missen, namelijk de 200 pk DiJet en de 190 pk MultiJet. Ook de 120 pk EcoChic versie met LPG-installatie, gaat nog even niet bij de koningin op bezoek.

Chrysler Delta interior

6 gedachten over “Lancia Delta debuteert in Engeland als Chrysler

  • 26 augustus 2011 om 14:24
    Permalink

    Ow, gruwel… Dit doet gewoon pijn. Alsjeblieft Fiat, STOP dan gewoon in Groot Brittanië met Lancia/Chrysler maar doe niet dit. Hoe denkt men in Turijn ooit nog serieus genomen te worden op de Britse markt?

    Beantwoorden
  • 26 augustus 2011 om 14:39
    Permalink

    Tsja wordt op zo’n beetje alle autosites al neergehaald, vreemde is als VAG het doet is het prima.

    @Alfa156

    Lancia werd op de Britse markt al lang niet meer serieus genomen wegens een matige kwaliteit wat jaartjes terug dit i.c.m. de rechtse besturing zal de reden zijn dat het merk daar niet meer gevoerd werd.

    Beantwoorden
  • 26 augustus 2011 om 15:22
    Permalink

    Hey: “Who dares wins”, zeggen ze dan in Edinburgh.

    En voor voorlopig is dit de goedkoopste manier om een chrysler te maken met WEL een mooi uiterlijk.

    Beantwoorden
  • 26 augustus 2011 om 16:13
    Permalink

    Men maakt zichzelf dan zo mogelijk nog belachelijker door in de photoshops te vergeten het stuur aan de goeie kant te plaatsen.

    Een typisch voorbeeld van Italiaanse nonchalance.
    Als het aan mij lag, mocht de verantwoordelijke van deze blunder onmiddellijk z’n koffers pakken.

    Beantwoorden
  • 26 augustus 2011 om 17:10
    Permalink

    @San: de geschiedenis van Lancia in de UK is mij bekend maar zo helpen ze ook nog het merk Chrysler naar de knoppen (hoe mooi de de Delta ook is, het is gewoon geen Chrysler).

    En VAG doet niet zo’n schaamteloze rebadging van modellen. VW ontwikkelt een model dat vervolgens door meerdere merken wordt gebruikt, maar dan wel met enigszins aangepaste neuzen (Touareg, Sharan). Maar vergeet niet dat die merken allemaal veel op elkaar lijken. Lancia en Chrysler hebben he-le-maal niets gemeen, hoe graag Fiat ons dat ook wil doen geloven. Pas als we in de toekomst gezamenlijk ontwikkelde modellen krijgen zie het wat worden – als Lancia dan nog leeft. Deze overgangsperiode moet maar zo snel mogelijk voorbij zijn.

    Beantwoorden
  • 27 augustus 2011 om 09:36
    Permalink

    Ach wat maakt het toch uit, de Freemont is toch ook een succes. En bovendien zitten aardig wat Britse Lancia fans met smart op de Delta te wachten. En waarom zou je alleen de neus aanpassen? Deze neus staat toch gewoon goed? Als je kijkt naar bijvoorbeeld de neus van de Seat Exeo of Alhambra dan wordt het aanpassen van de neus alleen maar minder aantrekkelijk.
    @Alfa 156: moeten ze dan de Chrysler 200 gaan verkopen in de UK? Lijkt me de Delta toch een betere optie!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.