Lancia Stratos en Ferrari 412 reïncarneren in Italië

Het gaat dan toch gebeuren. In Genève (8-18 maart) zal de productieversie van de eenentwintigste-eeuwse Stratos gepresenteerd worden. Een project dat alweer 8 jaar geleden dankzij de nodige toewijding van initiator Michael Stoschek vorm kreeg. Pininfarina tekende zelfs het koetswerk. Lancia is allang niet meer wat het ooit was en daarom kan een dergelijke mythe enkel dankzij een dergelijk initiatief vorm krijgen. Toch wordt dit fantastische verhaal weer iets mooier omdat Turijn de locatie wordt waar 25 exemplaren van de nieuwe Stratos geproduceerd gaan worden. Maar liefst drie versies zijn er straks in Zwitserland te zien; de ‘normale’ straatversie, een circuitvariant genaamd GT en een woestijnversie met de titel Safari. Die laatste is natuurlijk een eerbetoon aan de legendarische Stratos die tijdens de rally-kampioenschappen tussen 1974 en 1976 drievoudig kampioen wist te worden. Soms werd er onder nog extremere omstandigheden gepresteerd zoals tijdens de rally in oost Afrika. Liefhebbers kennen wel die markante Lancia Stratos in Alitalia kleuren, met koeienvanger en reservewiel op het dak.

Manifattura Automobili Torino (MAT) is de firma die de 25 moderne Stratos-exemplaren gaat maken. Zij hebben al jarenlang ervaring met het produceren op maat. De samenwerking is bovendien geen toeval, want Stochek liet de leiding over het project in 2010 al over aan Paolo Garella, oprichter van MAT. Onderhuids gaat het nog altijd om de Ferrari 430 als het goed is, ook al is dit nog niet officieel gecommuniceerd. Er is al wel aangegeven dat de nieuwe Stratos 550 pk (519 Nm) zal hebben, wat 40 pk meer is dan de oorspronkelijke V8 van de 430 Scuderia. Het gewicht komt op 1.247 kg (2,3 kg/pk) en 0 a 100 km/h kan in 3,3 seconden. De auto heeft carbon keramische remmen rondom van 398×36 mm voor en 350×34 mm achter. De naam Stratos was 8 jaar geleden al onbeschermd en in bezit gekomen van de Duitse initiatiefnemer.

Maar er is meer op het gebied van de realisatie van dromen, want in Modena werkt de firma Ares aan het weer tot leven brengen van de door ons zo geliefde Ferrari 412 uit 1985. Ze stortten zich ook al op een moderne versie van de De Tomaso Pantera (door een Huracán om te bouwen), wat een zeer geslaagd model is geworden. De Pantera werd al jaren door vele ontwerpers gezien als een ideale icoon om te laten reïncarneren. Dat kan ook gezegd worden van de 412 en dus is ‘Project Pony’ eveneens een feit. Het tastbare product is voorlopig nog geen realiteit. De ontwerpers van Ares Design weten echter alvast een goede indruk te geven, getuige de eerste ontwerptekeningen. De basis voor deze herinterpretatie is de grote GTC4Lusso. De Shooting-brake wordt dus een coupé met behoorlijke kofferklep.

[nggallery id=1200]

4 gedachten over “Lancia Stratos en Ferrari 412 reïncarneren in Italië

  • 10 februari 2018 om 22:56
    Permalink

    Waanzinnig mooie projecten in Italië. Ook filmpje van de nieuwe Ferrari Portofino zitten kijken bizar mooie auto’s

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 11 februari 2018 om 09:19
    Permalink

    Goed om te zien dat aandacht voor design nog altijd bestaat in Italië. Jammer dat het vanuit privé-initiatief moet komen. Dikke flater van FCA om destijds niet op de kar van Stoschek te hebben gesprongen. Die aandacht en het halo-model had Lancia kunnen helpen.

    Beantwoorden
  • 11 februari 2018 om 13:33
    Permalink

    Ik ben vooral benieuwd wat ze in het hoofdkantoor van FCA hiervan vinden: groen van jaloezie of dankbaar om een springplank om het merk terug wat meer bekendheid te geven.

    Beantwoorden
  • 11 februari 2018 om 15:08
    Permalink

    Dit is echt geweldig ,wat een gruwelijk goed idee . Briljant design .
    Dit ontwerp zou bentley een beste knauw kunnen geven een gt met ballen .
    Jammer dat t niet van lancia en ferrari afkomt .
    Gemiste kans

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.