Lancia Ypsilon in 2018 verder met compleet gamma

Lancia heeft als merk geen toekomst zoals het nu lijkt en sommige bronnen beweren nu ook dat er voor de Ypsilon geen vervanger zal worden bedacht. Inmiddels is het merk al bijna vijf jaar officieel op een zijspoor gezet. Het eventueel verdwijnen van het legendarische Italiaanse automerk zou een erg bitter gegeven zijn en in onze ogen bovendien een groot gemis in het portfolio van FCA, dat zo vooral in Italië een groot stuk marktaandeel zal blijven mislopen. Tussen het hoogwaardige segment van Alfa Romeo en de meer betaalbare van Fiat zit immers een groot gat. Jeep vult die leegte enigszins op met SUV’s en Crossovers. Maar Jeep is en zal nooit een merk zijn voor een heel grote doelgroep al was het vanwege het gemis van bijvoorbeeld hatchbacks, sedans, stationwagens, en MPV’s.

Anderhalf jaar geleden werd ons door een van de eindverantwoordelijken van FCA’s designafdeling nog meegedeeld dat Lingotto louter het juiste moment afwacht, wat Lancia betreft. Zolang de Ypsilon nog uit een rijk pallet aan varianten bestaat en de nodige updates blijft krijgen, houden we ons bij AutoEdizione als liefhebbers van Lancia nog wat aan die uitspraak vast. Op de site van Lancia (die nog altijd in het Engels geüpdatet wordt) wordt de merknaam gelukkig nog altijd volop gebruikt en lijkt er zelfs een accentverschuiving naar het zo typerende luxe merkaspect, in plaats van de benadering van modeaccessoire met bijpassende nagellak zoals de afgelopen jaren het geval was. Uiteraard blijft het vrouwelijke geslacht nog wel de primaire doelgroep. Mogelijk worden meer modieuze varianten in een later stadium opnieuw toegevoegd.

Zoals gezegd wordt op de uiterst succesvolle Ypsilon voorlopig nog niet bespaard. De kleine Lancia loopt alweer een kleine zeven jaar mee en blijft verkooptechnisch hoog scoren. Het gamma wordt het komende jaar zelfs opnieuw uitgebreid naar een derde basispakket. Naast het standaard uitrustingsniveau Gold (Silver vervalt), is er nu ook weer de sportieve Blu Elefantino basiseditie en een meer chique en rijke Platino, met accenten in chroom en prachtige geruite Alcantara bekleding op de stoelen, zoals we dat ooit ook zagen in de middenklasser Lybra. De speciale edities Mya en Unyca komen weer te vervalen. De Ypsilon zal met nieuwe details, velgen en kleuren verkrijgbaar worden en binnenin is het Uconnect systeem nu ook geschikt gemaakt voor Apple of Android Smartphone. Twee nieuwe tinten zie je alvast op de foto’s in dit bericht. Een statig flessengroen dat we ook al op de Stelvio zagen debuteren vorig jaar, en een stijlvolle goudkleur die de Ypsilon zelfs wat stoer doet ogen. Hij is uiteraard alleen in Italië verkrijgbaar en is daar leverbaar vanaf 13.500 euro. Motorisch gaat het nog altijd om de 0.9 TwinAir Turbo, de 1.3 MultiJet en de 1.2 Fire gecombineerd met CNG.

15 gedachten over “Lancia Ypsilon in 2018 verder met compleet gamma

  • 6 februari 2018 om 15:34
    Permalink

    Het wordt spannend als de Panda naar Polen verhuist: Dan komt de vraag of de productielijn van de Ypsilon (waar de Ford Ka ook op werd gemaakt) moet blijven staan en zo nee, of er op de nieuwe productielijn van de Panda ook weer een Ypsilon gebouwd moet gaan worden. Tot die tijd verkoopt de Ypsilon meer dan genoeg om de machines ingeschakeld te laten.

    Verder is er iets van hoop in het B-segment, maar weinig concrete geruchten, dus ik verwacht er niet teveel van.

    Beantwoorden
  • 6 februari 2018 om 17:31
    Permalink

    Het 500 gamma van Fiat sluit het gat tussen de betaalbare Fiats en het hoogwaardige segment van Alfa. Er zit (zeker op termijn) dus geen groot gat.

    Beantwoorden
  • 6 februari 2018 om 17:33
    Permalink

    Afwachten op het juiste moment voor Lancia, helemaal correct, maar 1 probleempje, dat moment lijkt er niet te komen.

    Beantwoorden
  • 6 februari 2018 om 20:23
    Permalink

    “”Motorisch gaat het nog altijd om de 0.9 TwinAir Turbo, de 1.3 MultiJet en de 1.2 Fire gecombineerd met CNG.””
    Volgens dat ik gelezen heb (van een Italiaanse Duitser of Duitse Italiaan op viva-lancia.com) wordt de 0.9 enkel op benzine/CNG (Methano) aangeboden. Niet meer op enkel en alleen benzine.
    M.a.w. : een eerste, kleine beperking in het aanbod.
    Volgens mij is de 1.2 niet geschikt voor CNG, wel voor LPG ?
    In België (en Nederland) werd de1.2 (een tijdje) aangeboden op LPG, niet op CNG.
    Dan had ik die wel gekocht ipv de 0.9 op CNG…

    Beantwoorden
  • 6 februari 2018 om 20:29
    Permalink

    “” nu ook weer de sportieve Blu Elefantino basiseditie “”
    Wat is / was er sportief aan de Elefantino Blu ?
    In de oer-Ypsilon (’96 – ’02) had die een 1.1 motor. De andere versies hadden de 1.2 8v of 1.2 16v (en een tijd de 1.4 12v).
    Enkel de Elefantino Rosso kan je als sportief bestempelen : 1.2 16v, kortere versnellingsbakverhoudngen, iets lagere grondspeling, etc.
    De Ypsilon (’02 – ’12) en de huidige Ypsilon hebben niet echt “sport”versies gehad. Enkel bij naam, maar de verschillen op “sportief” gebied t.o.v. de reguliere versies waren onbestaande.
    Een badge en een naamplaatje maken er geen “sport” of “sportief” model van…

    Beantwoorden
  • 6 februari 2018 om 20:31
    Permalink

    “””Het blijft jammer .
    Lancia verdient het”””

    Nog minder dan 9 maanden geduld…en “hij” is weg…
    Ander en beter !

    Beantwoorden
  • 6 februari 2018 om 20:43
    Permalink

    Mischien verkeerd begrepen ?
    Maar ik bedoel dat lancia beter verdient.
    Imdat het een geweldig merk is .

    Beantwoorden
  • 6 februari 2018 om 21:06
    Permalink

    En ik bedoel dat er maar 1 is geweest die besliste om Lancia tot 1 model te herleiden en in 1 land nog te koop aan te bieden.
    Nadat Chrysler bij de Fiat groep was ingelijfd, heeft diezelfde persoon nochtans beloofd dat Lancia en Chrysler elkaar zouden versterken – best of two worlds als het ware.
    Het heeft geduurd totdat de laatste procenten van Chrysler waren binnengehaald.
    Een jaar of 3 à 4 ?
    Dàn heeft die bepaalde persoon Lancia gewoonweg de nek omgewrongen.

    Nog minder dan 9 maanden… ander en beter.

    Beantwoorden
  • 7 februari 2018 om 10:30
    Permalink

    De kans dat er in Lancia binnen de FCA groep nog een euro wordt geïnvesteerd is echt nul komma nul. Als de investeringen in Alfa Romeo hun doelstelling (350.000-400.000 eenheden in 2018 en winstgevend) had gehaald hadden ze het misschien nog aangedurfd, maar nu ze in 2018 blijven steken op 150.000 en Marchionne vorige week al heeft gezegd dat Alfa ook in 2018 verlieslatend zal zijn, is er voor Lancia geen hoop meer. Bovendien is van Lancia heel moeilijk een mondiaal merk te maken is: in de meeste werelddelen hebben ze nog nooit van Lancia gehoord. Als de laatste Ypsilon van de band is gerold kunnen ze de merknaam misschien verkopen aan een derde partij die er iets leuks mee doet.

    Beantwoorden
  • 7 februari 2018 om 12:05
    Permalink

    De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat de doelen voor Alfa uitgingen van het introduceren van 8 modelen, terwijl Alfa het nu met 2 nieuwe en 2 oude doen. Je kunt dus niet stellen dat de Giulia en Stelvio niet aan de verwachtingen voldoen: 150.000 auto’s is redelijk gegeven het aanbod.

    Wel ben ik het er mee eens dat 150.000 voor een merk als geheel aan de lage kant is en dat het FCA huiverig zal maken om investeringen in Lancia te doen. Als er geld is voor investeringen ligt het voor de hand het geld in Alfa te stoppen.

    Beantwoorden
  • 7 februari 2018 om 12:35
    Permalink

    @Koen

    Oh, je bedoeld “hij” die er voor gezorgd heeft:
    – dat Fiat sowieso nog bestaat,
    – dat met winsten uit de USA er een nieuwe toekomst opgebouwd wordt voor Alfa,
    – dat Ferrari glanzender is dan ooit,
    – dat Alfa nu in de formule 1 zit,
    – dat de truck en tractor divisie (CNH) er beter voor staat dan ooit, ondanks hele moeilijke tijden,
    – dat de USA divisie zodanig sterk en winstgevend is dat het HELE FCA er op drijft,
    – dat Ferrari in de formule 1 eindelijk weer een woordje mee gaat spreken ondanks het enorm sterke Mercedes
    – dat Fiat sowieso nog bestaat
    – dat dat dat en zo is er nog wel meer….

    Beantwoorden
  • 7 februari 2018 om 19:30
    Permalink

    Dank je henk jij snapt het.
    De winst heb ik trouwens ook verdubbeld ivm 2016 .

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.