Lancia’s nieuwe gezicht debuteert op de Ypsilon 2016

ypsilon 2016

Kunnen we concluderen dat Lancia toch een toekomst heeft afgaande op de facelift van de Ypsilon? Een totaal nieuwe grille en smaakvol aangepaste koplampen lekten gisteren vroegtijdig uit, dankzij iemand die het niet kon laten, om even snel een kiekje te maken van (denken wij) een screenshot. We zien ook een bordje staan voor de nieuwe kleine Lancia, wat kan duiden op een dealerpresentatie die onlangs heeft plaatsgevonden. De Ypsilon editie 2016 debuteert volgende week in de pers en zal tevens op de IAA te zien zijn. Insiders zeggen ook dat de achterlichten zijn aangepast en dat het interieur flink is ge-update, maar ook dat er nieuwe kleuren en zelfs motorisaties beschikbaar zullen worden.

De nieuwe meer horizontale en in de Lancia-traditie uit de jaren ’80 en ’90 passende honingraadgrille, valt bij ons alvast zeer in de smaak. En dan opnieuw de vraag en speculatieve opmerking die ons inmiddels al een paar jaar bezig houdt; Zal Lancia na dit model op houden te bestaan? Als we naar deze stilistische ontwikkeling kijken, verwachten we eigenlijk dat het merk geleidelijk weer nieuw leven wordt ingeblazen. Bovendien is er geen reden om een rijk merk als Lancia, met een groot potentieel op vooral de lokale markt, via de Ypsilon uit te faseren. Pure aangename luxe met een vleugje sportief DNA, mist dan bovendien in het Italiaanse portfolio van FCA. Daarom zien we de nieuwe Ypsilon als een eerste indicatie voor wat komen gaat.

10 gedachten over “Lancia’s nieuwe gezicht debuteert op de Ypsilon 2016

  • 8 september 2015 om 09:11
    Permalink

    Hoe jammer ook, dit is meer een laatste stuiptrekking dan een serieuze poging tot het ontwikkelen van een nieuw familiegezicht.

    Beantwoorden
  • 8 september 2015 om 09:25
    Permalink

    Ook dat is speculatief 😉 Het zou uitermate dom zijn gezien het marktaandeel dat ze met Lancia met het juiste gamma in Italië zouden kunnen bewerkstelligen. Minstens tussen de 10 en 15%.

    Beantwoorden
  • 8 september 2015 om 09:51
    Permalink

    De Ypsilon gaat zoals gehoopt en verwacht met deze update zeer richting Chrysler 200C, wat m.i. stylistisch gezien meer een Lancia als een Chrysler is. Enkele jaren terug verschenen hier op de site design-schetsen van mogelijke toekomstige Lancia’s, met dezelfde neus als de 200C en nu dus de Ypsilon (kan het artikel zo snel niet meer vinden…).

    FCA heeft schaalvergroting nodig, het liefst in het hogere segment (= meer te verdienen). Ik ben ervan overtuigd dat er voor Lancia een mooie toekomst is weggelegd, zodra er genoeg geld is om het merk nieuw op de kaart te zetten. Eerst Alfa Romeo, dan Lancia.

    Oude Chrysler (en ex Mercedes) modellen als Lancia = italiaans design willen verkopen was geen gelukkige move en bij voorbaat gedoemd te mislukken.

    Het wachten is op de Chrysler 100. Dat moet een volledig Fiat-produkt zijn, gebouwd in Europa. En dan kan deze als europese Lancia verkocht worden.

    Beantwoorden
  • 8 september 2015 om 10:11
    Permalink

    The Boys are Back in Town! Lancia kan als merk makkelijk naast Alfa Romeo en Fiat bestaan ietsje sportiever met een sjieke twist zoals het eigenlijk altijd was! Nieuwe Delta als tegenhanger van de V40 maar dan met retro klassiek design van het jaren 80 oer model. Maar ze spelen dit zo slim Lancia is helemaal niet weg zal ook niet gebeuren. Komt strak keihard terug je maakt op basis van de nieuwe MX5 FIAT Spider een Coupe welke dan? nou voor Lancia een Fulvia en dan komt het merk zo hard terug! dat alleen al geeft al heel veel aandacht voor het merk. Je noemt een Delta die je in je line-up hebt HF Intergrale kijken wat er dan gebeurt.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 8 september 2015 om 13:38
    Permalink

    Geen reden tot speculatie. FCA zegt wat ze doet en doet wat ze zegt. Voorlopig de Y voor Italië, en daarna zien wij verder. Eerst AR. Daar past deze facelift prima in en voorlopig zie ik geen line-up van nieuwe modellen in de coulissen staan.

    Beantwoorden
  • 8 september 2015 om 18:19
    Permalink

    Alle speculaties ten spijt, een merk kan anno 2015 niet overleven als het in slechts 1 markt wordt verkocht. Lancia was/is veel te klein, het mist wereldwijde faam (het was nooit een sterke merknaam in Brazilie, VS, Turkije, Noord-Europa, UK), en mist bovendien een duidelijk imago zoals Alfa dat wel heeft. Voor sommigen is Lancia het merk van de snoezige Ypsilon, voor een ander het rallyemerk uit de jaren ’80, voor weer anderen het merk van de comfortabele D-segmenters uit de jaren ’60/70/80. Geen van de 3 keuzes zou een kansrijke zijn. Wat rest is helaas niets meer dan prachtige historie.

    Beantwoorden
  • 9 september 2015 om 23:19
    Permalink

    Speculeren is makkelijk, positief of negatief. Persoonlijk hoop ik natuurlijk dat het knappe merk blijft! Het merk is, niettegenstaande andere meningen, wel goed bekend in de rest van de wereld. Onderschat het niet. In Australië bijvoorbeeld weten ze heus wat Lancia wat betekent, daar is het heel bekend in de oldtimerwereld. Ook in Amerika en Engeland. Maserati is nu terug een succes en had tot voor kort zeker niet meer merkbekendheid… Vreemd (maar tegelijk heel hoopgevend!) dat een merk dat enkel nog voor de Italaanse markt bedoeld is (!) uitgerekend in Frankfurt een stand heeft en daar bovenop zijn nieuw model toont… Forza Lancia!

    Beantwoorden
  • 10 september 2015 om 06:28
    Permalink

    Kleine correctie: bedoeld was ‘vernieuwd model’ (facelift)

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.