Live verslag van FCA’s toekomstplannen 2014-2018

FCA investors day

UPDATE 18:40 Lees hier in korte uiteenzettingen het LIVE verslag van FCA’s investeringsplan dat momenteel gaande is in Detroit onder leiding van CEO Sergio Marchionne. Dit verslag wordt om de enkele minuten ge-update. Klik op de links voor het op de presentatie getoonde beeldmateriaal. We plaatsen alvast die van Alfa Romeo waarin bijvoorbeeld te zien is dat een middensegment sedan (‘Giulia’) eind volgend jaar zal worden gepresenteerd.

14:30: -Sergio Marchionne heet iedereen welkom (o.a. investeerders, analisten, vakbondsafgevaardigden en journalisten) en noemt het een historische dag voor het concern dat sinds kort als een mondiale eenheid onder de naam FCA door het leven gaat. De CEO noemt het meer nog dan een nieuw hoofdstuk ook een nieuw boek. De meeting duurt tot circa 19:30 lokale tijd (1:30 EU tijd). Mike Manley zal als eerste het woord nemen over Jeep. Daarna volgen Al Gardner en Tim Kuniskis voor respectievelijk de merken Chrysler en Dodge. Dan Olivier François voor Fiat en Harald Wester met commentaar bij het ambitieuze plan Alfa Romeo.

FCA investors day2

15:15 -Jeep kan wat de afgelopen maand april betreft terugkijken op de beste verkoop maand in 73 jaar geschiedenis. Een grote prestatie dat hoop geeft voor de ambitie voor de komende jaren waarin de mondiale verkoop zelfs meer dan verdubbeld moet worden. Jeep introduceert de nieuwe Renegade uit Italië, die in 2017 een facelift zal ontvangen. De Compass en Patriot zullen halverwege 2016 uit productie gaan. In 2017 volgt de introductie van een nieuwe Wrangler. De onlangs geïntroduceerde Cherokee krijgt begin 2017 een update. De Grand Cherokee krijgt dat eind volgend jaar al en wordt in 2017 vervangen door een nieuw model. Halverwege 2018 volgt een bijzondere variant op het topmodel, in de vorm van een nieuw ontworpen Grand Wagoneer. Tegen 2018 wil het merk 1,9 miljoen Jeep’s wereldwijd kunnen afzetten (160%). Een belangrijke pijler in FCA’s einddoel om nummer vijf of vier van de wereld te worden als autoconcern. Het merendeel van 1 miljoen is uiteraard voor de Amerikaanse markt bestemd, terwijl een half miljoen op jaarbasis in China verkocht zal moeten worden. Verder 200.000 in Europa en Zuid-Amerika.

jeep

15: 30 Chrysler zal 2 jaar na de introductie van de innoverende en nu al succesvolle 200 een compactere 100 introduceren in 2016. Een kleinere sedan van het formaat Dart. Intussen krijgt de nieuwe 200 in 2017 een update. De 300 krijgt dat dit jaar nog en zal pas in 2018 worden vervangen. De nieuwe Voyager zal in 2016 het levenslicht zien en komt ook als hybride. Dat geldt eveneens voor een totaal nieuwe Crossover die in 2017 zal worden geïntroduceerd. Het Amerikaanse merk mikt op een verdubbeling van het marktaandeel in de VS. Over Europese ambities met Lancia-logo wordt niet meer gesproken. Lancia zal beperkt blijven tot een zeer klein aandeel in het geheel en zal naast de Amerikaanse labels binnen de EU verkrijgbaar zijn. In 2018 rekent men op circa 80.000 auto’s met Lancia, Chrysler, Dodge en Ram logo op jaarbasis. Al wordt dit besluit niet nader genoemd. Daarmee lijkt het erop dat alles nog open wordt gehouden wat dit betreft.

chrysler

16:00 Fiat kan uitzien naar behoorlijk wat nieuws en maakt deel uit van een mondiaal plan. Ook Fiat mikt op 1,9 miljoen auto’s wereldwijd tegen 2018. Vooral Zuid-Amerika is een zeer belangrijke pijler uiteraard, maar ook in Azië staat veel te gebeuren. Voor de EU mikt men op 700.000 eenheden en in Latijns Amerika op 800.000. Dit jaar verschijnt al de veelbesproken 500X uit Melfi. Opvallend is ook de komst van een nieuw A-segment model in 2015 op de Braziliaanse markt. Mogelijk gaat het om een kleine lowcost waarvan de ontwikkeling al vergevorderd is. Ook volgt er een zogenaamde compacte pick-up (C-segment vermoedelijk en terug te zien in de plannen van Fiat Proefssional). In 2016 arriveren een nieuwe (economische/lowcost) Punto (ook als Crossover en een jaar later ook in China) en wordt de Grand Siena alweer aangepast. De nieuwe Siena volgt in 2018. Opmerkelijk is ook een D-segment sedan voor China.

De komst van een lichte sportwagen in 2015 is de bevestiging van de wijziging van de oorspronkelijke plannen om samen met Mazda een Duetto te bouwen. Europese Fiat-fans kunnen naast deze mooie imagebuilder, volgend jaar ook uitzien naar een nieuwe compacte sedan. Mogelijk op basis van de Viaggio, zij het aangepast. Maar er is meer; De nieuwe B-segmenter komt in 2016 op de markt, evenals een compacte hatchback en SW. Deze laatste twee waarschijnlijk op basis van de C-segment Fiat’s uit China. In 2017 volgt op dit platform (Compact Wide) ook nog een Crossover. In 2018 zal de huidige Panda vervangen worden. Er zijn geen aanwijzingen voor een extra model naast de Panda.

marchionne

16:51 Alfa Romeo wil back to the roots en wordt een mondiaal merk dat vooral eer aan het verleden van voor de overname door Fiat zal doen. Kortom een nieuwe start. Vanaf een schoon vel zullen kenmerken als sportiviteit, door het bouwen lichte en tegelijkertijd krachtige auto’s, weer naar voren worden gehaald. Ook worden er unieke technische innovaties beloofd, allemaal in een oogverblindende Italiaans verpakking. Het C-segment blijft voorwielaangedreven vormen in eerste instantie geen mondiale modellen. Het QV-logo wordt een hele belangrijke voor alle extra krachtige topmodellen in de verschillende segmenten.

motoren alfa

De viercilinder krachtbronnen zullen tot meer dan 300 pk kunnen produceren in de meest krachtige uitvoering (200 pk voor de diesel). De nieuwe zescilinder gaat zelfs tot 500 pk (350 voor de diesel). Alfa Romeo’s investeringsplan komt neer op 5 miljard euro.

17:50 Fiat Professional en Ram slaan de handen verder ineen en verwelkomen de nieuwe Ducato. De Doblò wordt volgend jaar vervangen en eveneens naar de VS verscheept als Ram. In 2016 is de in Turkije geproduceerde Fiorino aan de beurt en volgt er ook een volledig nieuwe middensegment pick-up. Mogelijk is deze op basis van de Viaggio en zal deze in Brazilië als Fiat door het leven gaan en in de VS als Ram. In Rusland wil men eveneens groeien de komende jaren, evenals in de regio Midden-Oosten en Afrika. In totaal verwacht men aan het einde van deze periode op jaarbasis rond de 600.000 eenheden te kunnen verkopen, in plaats van de huidige 431.000.

fiat pro

18:00 Sergio Marchionne sprak tot slot nog over Ferrari. Het merk is absoluut niet te koop herhaalde de CEO die plaatsvervangend optrad voor Luca Cordero di Montezemolo. Het maximum voor de jaarlijks te produceren auto’s staat op 7000 stuks. Volgens Marchionne zou 10.000 eenheden makkelijk haalbaar zijn gezien de huidige groei in bepaalde opkomende markten.

(lees hier het wat er is gezegd over Maserati)

6 gedachten over “Live verslag van FCA’s toekomstplannen 2014-2018

  • 6 mei 2014 om 15:22
    Permalink

    De AR pdf bevestigd alle hoop. Het maakt in ieder geval duidelijk dat men begrijpt waar het bij alfa om draait. Zou je ook mogen verwachten nietwaar?! Het wordt in ieder geval leuk gebracht. Het slot vraagt echter weer om geduld. Midsize in Q4 2015. Alle andere klassen vanaf 2016. Ik wil niet meer wachten.

    Beantwoorden
  • 6 mei 2014 om 16:03
    Permalink

    Inderdaad, AR met maar liefst 8 modellen, inclusief het nodige motorenpallet. Gelukkig nog in het C-segment, maar geen MiTo opvolger.

    Beantwoorden
  • 6 mei 2014 om 16:04
    Permalink

    Interessant is dat de MiTo dus niet meer wordt gecontinueerd (geen B-klasse meer), maar de Giulietta (gelukkig) wel, of althans de C-klasse.
    En inderdaad, jammer dat we nog steeds zo eindeloos moeten wachten… Q4 2015 is pas over anderhalf jaar.

    Beantwoorden
  • 6 mei 2014 om 16:27
    Permalink

    Een doek over de Chrysler 200, 2014 😉 Betekent dit min of meer dan wel een ‘koppeling’ van Lancia aan Chrysler, Jeep Dodge ?.

    Beantwoorden
  • 6 mei 2014 om 17:12
    Permalink

    Het klinkt alsof FIAT een wat originelere toer opgaat, 500-lijn compleet?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.