Magneti Marelli met nieuw logo door als Marelli

Na 100 jaar is er een einde gekomen aan het tijdperk Magneti Marelli. Symbool van Italiaanse techniek ten dienste van de automobiel-industrie. Gelukkig heeft de nieuwe eigenaar uit Japan, Calsonic Kansei, besloten om deze sterke internationale naam te behouden. Weliswaar zonder de toevoeging Magneti voortaan. Er is gekozen voor een schreefloos lettertype in Italiaanse stijl met erboven een geabstraheerde doorbroken ‘M’ in lichtblauwe kleur (de kleur van CK). Hoewel FCA niet langer eigenaar is, lijkt de verwantschap met het voormalige moederbedrijf uit Lingotto, juist sterker dan ooit. Marelli blijft dan ook nauw verbonden met Fiat Chrysler Automobiles. Ook benadrukt het management dat het nieuwe logo weliswaar een blik op een nieuwe toekomst is, maar dat de merkwaarden uit het verleden niet vergeten zullen worden.

Een mooi nieuw logo en een krachtige naam dus voor het van oorsprong Milanese bedrijf. Toch is het ook wel even slikken voor ons merkidioten, vooral als je ziet hoe lang het sterke oude beeldmerk is meegegaan. In 1891 begon Ercole Marelli al met zijn bedrijf voor wetenschappelijke apparatuur, in de buitenwijk San Giovanni. Vanaf de Eerste Wereldoorlog groeide het bedrijf in het steeds meer geïndustrialiseerde Italië pas echt sterk. De productie van magneten bracht ook de nieuwe naam en het klassieke logo tot stand. Al vanaf het begin, gedurende die eerste jaren na de Grote Oorlog,
was FIAT een belangrijke partner.

“Fabbrica italiana Magneti Marelli” dat eerst alleen leverde aan de Italiaanse lucht- en landmacht, groeide nu uit tot de leverancier van elektrische componenten voor de opkomende auto-, scheepvaart- en spoorwegindustrie. Magneten en Marelli waren één begrip en dus bleven beide woorden met een ‘M’ aan het begin en een ‘I’ aan het eind, onlosmakelijk met elkaar verbonden in één letterlogo. Vanaf de jaren ’70 van de vorige eeuw werden de donkerblauwe letters dikwijls tegen een gele achtergrond afgebeeld. Tot vorige week bleef dit nauwelijks gewijzigd. Magneten zijn natuurlijk allang niet meer de basis van deze producent met 62.000 werknemers wereldwijd. Magneti Marelli op alle continenten verscheidene divisies. Misschien is het daarom wel logisch dat voortaan alleen de naam Marelli nog voortleeft. Krachtig als altijd.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.