Marchionne: De opvolger van de Fiat Bravo wordt een Crossover

Ooit, nog ver voordat Fiat de boot naar Amerika zou nemen, bestond er het plan om van de aantrekkelijke Fiat Bravo een Italiaanse Crossover te maken. Volgens ons altijd een prachtig idee met veel potentie. Maar het model kwam er nooit. De Bravo is er alleen als klassieke hatchback en de concurrentie bracht intussen modellen als de Qhasqai en de Kuga. Sergio Marchionne laat nu vanuit Detroit weten dat de opvolger van de huidige Bravo als basis al meer in lijn zal liggen met deze Crossover filosofie. Dit past overigens perfect in het plaatje dat Dodge met een sportief compact model zal komen dat enigszins robuust aan zal doen. Dodge en Fiat zullen namelijk veel modellen (vanaf de Punto) met elkaar gaan delen. Fiat neemt in eerste instantie een model over van Dodge, door voor Europa de Journey om te dopen in Freemont. Volgens ons is deze koersbepaling een wijze beslissing; Het past beter op de Braziliaanse en Amerikaanse markt, waar Fiat het toch van moet hebben en Fiat zal zich zo beter kunnen onderscheiden van Alfa Romeo en Lancia. Klinkt dus allemaal meer dan logisch. Marchionne bracht ook het argument in dat de opvolger van de Bravo niet weer een ‘me too’ product moet worden. We verwachten trouwens dat dergelijke Fiat producten dus een bepaalde Amerikaanse robuustheid zullen krijgen en dat de elegantie en stijl van de huidige Bravo bijvoorbeeld tot het verleden zal gaan behoren.

Verder kondigde Marchionne de terugkeer van de grote Jeep Grand Wagoneer aan in begin 2013. Dit kan volgens ons ook de basis worden van een grote Italiaanse SUV met Maserati en Alfa Romeo logo. Marchionne deed overigens ook nog ander aankondigingen die met Dodge en Jeep te maken hadden.

3 gedachten over “Marchionne: De opvolger van de Fiat Bravo wordt een Crossover

  • 12 januari 2011 om 13:38
    Permalink

    Het is al bijna de tweede keer (na de 159) dat Marchionne zegt dat een model een vergissing is geweest. 😉

    Het lijkt mij echter inderdaad een goeie en logische beslissing om het over een andere boeg te gooien. Nissan had ook begrepen dat ze met de almera niet konden opboksen tegen de golf en zijn toen met de qashqai op de markt gekomen wat een instant succes is geweest. De mensen die een vijfdeurs hatchback willen kunnen tenslotte nog altijd bij Lancia of Alfa terecht.

    Het is in dat opzicht inderdaad ook goed om de FIAT produkten qua markt te differentiëren van Alfa en Lancia.

    Blijft wel zonde dat de Bravo niet meer verkocht is geweest, de auto had beter verdiend.

    Beantwoorden
  • 9 februari 2011 om 11:07
    Permalink

    Mwoa… Klinkt niet best. Ik begrijp dat de Fiat Bravo geen succes is, snap helaas niet helemaal waarom want ik heb er alleen maar plezier van. Maar om nou het hele model om te gooien?!? En wat Lusso schrijft: ik zal echt geen Alfa Giulietta of Lancia Delta kopen. Ten eerste zijn die echt veel duurder, ten tweede vind ik ze allebei lelijker: de Delta heeft rare lelijke plastic delen onder de portieren en die Alfa MiTo neus mogen ze van mij ook houden…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.