Marchionne: Groot Alfa en nieuwe concernnaam

marchionne alfa romeo

In het nu al veel besproken interview in La Repubblica spreekt de nogal opgeluchte nieuwe eigenaar van Chrysler, Sergio Marchionne, alvast over de plannen met Alfa Romeo en de toekomst van het nieuwe concern. Een belangrijk onderdeel van het plan voor de komende jaren is het weer rendabel maken van de Italiaanse autofabrieken en Fiat als merk van exclusievere kleine auto’s, plus een sterk Alfa Romeo als belangrijk internationaal premiummerk. Zoals gezegd speelt Lancia niet langer een significante rol in dit plan. De nieuwe Italo-Amerikaanse organisatie krijgt straks een nieuwe naam en thuisbasis. ‘We gaan daar waar het geld is, desnoods naar Hongkong’, zegt Marchionne wat dit laatste betreft.

Fiat SpA stelt als doel om alle werknemers van Mirafiori, Cassino, Pomigliano en Melfi weet zo spoedig mogelijk aan het werk te krijgen. Marchionne spreekt over een nieuw bedrijf met veel potentie, dankzij de sprong naar Detroit. ‘Amerikanen zijn voortaan ook trots op Ferrari’, zegt de CEO. Ondanks dat de crisis Italië momenteel nog steeds treft en er veel scepsis heerst, spreekt Marchionne tevens over de grote kansen die ontstaan voor de Italiaanse export.

Duitsers mogen gerust dromen van Alfa Romeo, maar het wordt ons merk samen met Maserati, om op succesvolle wijze iets unieks te bieden in het hogere segment. Daarbij stellen we als doel om zoveel mogelijk buiten de massa te treden. Het gewicht komt dan ook te liggen in de exclusieve hoek, ook voor Fiat geldt dat met Panda en 500. Lancia wordt met de Ypsilon-lijn een merk voor de Italiaanse markt. Ons industriële nationale netwerk zal vooral Alfa Romeo voorzien, als het beste wat Italië te bieden heeft. Cassino gaat daar een absolute hoofdrol in spelen. En als de markt niet nog eens instort, zullen alle werknemers weer aan de slag kunnen de komende jaren.

11 gedachten over “Marchionne: Groot Alfa en nieuwe concernnaam

  • 10 januari 2014 om 13:41
    Permalink

    Schaalgroote, geografische spreiding en export is voor een europese autofabrikant van groot belang. Waar waren VW, BMW en Audi zonder de groei in China en hun omzet in de VS. Hoe beroerd had Fiat er voor gestaan zonder Brazilie ? Kijk hoe slecht het met PSA gaat die voornamlijk hun afzet markt in Europe hebben.

    Wat dat betreft is het huwelijk met Chrysler en de toegang tot de VS een hele grote stap. De zekerheid van Chrysler was voor SM kennelijk voorwaarde om niet nogmaals het 159/GM debacle mee te maken.

    Nu volle kracht vooruit met Alfa graag, anders moet ik toch echt aan het eind van de levensduur van mijn 159 naar een C klasse over….

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 19:06
    Permalink

    Zal me niet verbazen als het Hong Kong wordt. Via de achterdeur vergemakkelijkt het de volgende stap, verdere expansiedrift in Azie.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 19:24
    Permalink

    Het is niet echt de schuld van Marchionne, want hij probeert te redden wat er te redden valt, maar Fiat heeft er wel een potje van gemaakt.

    Wees eens objectief en bekijk wat Alfa, Lancia en Fiat vandaag nog voorstellen in de markt. Het is een lachertje geworden. Weinig en verouderde modellen die amper nog een impact kunnen maken op de Europese markt. Het zal moeilijk zijn om hier nog iets levensvatbaar van te maken.

    Ik hoop dat alles nog zal lukken, maar de hoogdagen van de Italiaanse automobielbouw zijn definitief voorbij.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 21:13
    Permalink

    Nou… meneer is lang genoeg aan de macht om daar zelf op aangeproken te kunnen worden. Toen hij de roer overnam was in ieder geval Alfa Romeo een stuk groter dan het nu is. Over Lancia overzie ik niet het hele plaatje, maar met Ypsilon, Musa en Delta kan je hooguit stellen dat hij Lancia een klein beetje onderhouden heeft.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 22:17
    Permalink

    @dmantione
    Daar is toch helemaal niks geks mee? Handelsblad geeft hier een heel behoorlijke weergave van het interview hoor.

    Beantwoorden
  • 10 januari 2014 om 22:28
    Permalink

    Het is het een keurig nette weergave, maar ik vond het wel komisch hoe het voor Duitse ogen belangrijkste zinnetje eruit pikken. Met toepasselijke foto 😉

    Beantwoorden
  • 12 januari 2014 om 16:02
    Permalink

    Misschien is de naam American Motors nog beschikbaar? Volgens mij liggen de rechten van die naam bij Chrysler…

    Beantwoorden
  • 12 januari 2014 om 21:47
    Permalink

    Zeg! Turijn heeft Detroit overgenomen, en niets andersom! 😉

    Beantwoorden
  • 14 januari 2014 om 18:55
    Permalink

    Daar heb je gelijk in, maar Italiaanser wordt de Fiat-groep er niet op…

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.