Marchionne helemaal klaar met arrogantie van Volkswagen

marchionne repubblica3

In het interview dat Sergio Marchionne afgelopen weekend gaf in de prachtige ambiance van het koninklijke Carignano-theater, bleek ook weer eens te meer dat de CEO geen vrienden is met de grote firma uit Wolfsburg. Hij zei openlijk dat hij de houding van de managers van die firma niet langer kan verdragen. De reactie die de CEO nu gaf, kwam nadat hij vertelde dat in Turijn straks een nieuw epicentrum zal liggen van premium-auto’s uit Europa. Er wordt in Mirafiori aan de Corso Tazzoli al 11 maanden gewerkt aan de voorbereidingen. Alfa Romeo en Maserati, worden de belangrijkste merken op dit ambitieuze gebied ter bevordering van de export.

Marchionne Winterkorn

Sergio Marchionne en Martin Winterkorn begroeven in Genève vorig jaar wat het ACEA betreft de strijdbijl, maar als autobouwers staan ze nog altijd lijnrecht tegenover elkaar.

Over Alfa Romeo heeft de CEO al zo vaak gezegd dat deze absoluut niet te koop is en ook nu weer. Over dit besluit van Lingotto werd door Wolfsburg openlijk heel lacherig gedaan en ongelofelijk arrogant. Wat de CEO echter nog veel schrijnender vond, was dat bij een voorstel tot overleg om eventueel in Italië te produceren, de neus al helemaal werd opgehaald door de Duitsers. Voor Marchionne deed dat de deur helemaal dicht. “Sindsdien krijg ik de naam Volkswagen nog moeilijker m’n bek uit, dan al het geval was. Ik oefen er elke morgen op, want het zal wel moeten. Ik schaam me niet voor m’n Italiaanse identiteit en ik ben aan geen enkele Duitser iets verplicht. De duurste auto in Genève straks is van Ferrari en is door Italianen gebouwd. Ik zal overigens hun superioriteitsgevoel alleen nog bestrijden met daden en niet met woorden.

6 gedachten over “Marchionne helemaal klaar met arrogantie van Volkswagen

  • 4 februari 2013 om 15:24
    Permalink

    Volkswagen blijft de komende tijd het grote gevaar. In tegenstelling tot FIAT kan Volkswagen blijven rekenen op een welvarende thuismarkt. Marchionne richt zijn fabrieken in voor de export, wat inderdaad de beste manier is om uit te problemen te geraken en de Amerikaanse markt is gezien hoe de geschiedenis zich uitgespeeld heeft de meest logische plaats om naartoe te exporteren.

    Probleem blijft dat Volkswagen in Europa erg sterk is en de hoeveelheid met auto’s gevulde treinen die in zuidelijke richting onder het Sint-Gotthardmassief doorrijden aan het toenemen is: Ik heb het idee dat ik in Italië steeds meer Volkswagens zie rondrijden.

    Het risico dat nu de Europese produktie minder op Europa wordt toegespitst, Volkswagen vrij spel krijgt. Ik hoop dat Marchionne het lef heeft om Volkswagen op eigen terrein aan te pakken.

    Beantwoorden
  • 4 februari 2013 om 15:28
    Permalink

    Het marktaandeel VW in Italië is afgenomen door de crisis. Die van Fiat is zelfs iets toegenomen. Er is ook gesneden in het aantal VW dealers op het schiereiland.

    Beantwoorden
  • 4 februari 2013 om 16:02
    Permalink

    Volkswagen is gewoon een shitmerk. Afgezien van de arrogantie maken ze fantasieloze, geestdodende auto’s die vaker kapot gaan dan de meesten denken.

    Beantwoorden
  • 4 februari 2013 om 22:12
    Permalink

    Helemaal mee eens Fruttero,

    Zakelijk gezien moet ik van mijn werkgever VW rijden.
    De keren dat het vliegwiel afgebroken is kan ik op één hand tellen, namelijk 3 keer. En dat met een kilometerstand van nog geen 133000. mag je zeggen dat het minimaal rotzooi is. 😯

    Sorry moest ik even kwijt.

    Alfa ik hoop dat je nooit de duitse Identiteit krijgt.
    Blijf lekker italiaans……. 8)

    Beantwoorden
  • 5 februari 2013 om 09:57
    Permalink

    Begrijp alleen niet waarom Sergio van zichzelf moet blijven oefenen op die naam. Maar dat hij zwaar geïrriteerd is, blijkt wel.

    Beantwoorden
  • 5 februari 2013 om 23:33
    Permalink

    Ook ik ben het helemaal eens met Fruttero. Niet alleen VW, maar ook de andere Duitse merken zijn bijzonder arrogant.
    Maar de marketing van die Duitsers is goed. ‘Voorsprong door techniek’ slaat nergens op, het zijn volgers, maar als je dit ruim 35 jaar blijft roepen, zijn er toch mensen, die denken, dat het zo is.
    Ik mag van mijn werkgever gelukkig nog zelf het merk bepalen en heb er i.o.m. de leasemij zelfs opties besteld, die ik met de dealer heb afgerekend (Giulietta JTD 170 Distinctive).
    Mij zul je nooit in een Duits vehikel zien rondrijden.
    (al bijna 30 jaar alleen Italiaans gereden).

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.