Marchionne hield ziekte tot aan zijn dood geheim

We schreven zondag al dat Marchionne mogelijk wel wist dat het zijn laatste optreden was eind vorige maand tijdens de ontmoeting met de Carabinieri. Het krijgt er steeds meer de schijn van dat de ontmoeting met de voormalige werkgever van z’n vader een persoonlijk afscheid was. Marchionne wist namelijk maar al te goed dat hij niet lang meer had. Gisteravond kwam het ziekenhuis uit Zürich met een officiële verklaring naar buiten. Marchionne was al een jaar in behandeling (vanaf dat hij gestopt was met roken) en hield dit geheim. Mogelijk om FCA niet in de problemen te brengen. Lingotto bevestigde vandaag in een mail, die door Marchionne’s partner Manuela Battezzato persoonlijk is ondertekend, dat men niet op de hoogte was van zijn behandeling. In de VS bestaat namelijk de regel dat beurswaakhond SEC, door bedrijven op de hoogte moet worden gehouden over de inzetbaarheid van hun leidinggevenden.

Marchionne’s grootste tegenstanders beweren dat hij als CEO van FCA jarenlang enkel bezig is geweest met het wegsluizen van geld. In eigen belang en dat van anderen ten koste van Italiaanse banen. Dit bijzondere gegeven is wellicht het grootste bewijs dat Marchionne vooral met veel toewijding zijn werk heeft gedaan. Het Zwitserse ziekenhuis kwam gisteren overigens met de verklaring naar buiten, omdat de pers ging speculeren over mogelijke medische fouten (dit wordt overigens ook onderzocht). Het ziekenhuis zag dat haar goede reputatie op het spel kwam te staan en wachtte uit respect voor de nabestaanden nog even met dit bericht. Hoe dan ook, Marchionne’s enigszins ongrijpbare karakter duurde echt tot de laatste minuut. Hij deed dit zoals altijd met een bepaald doel…

15 gedachten over “Marchionne hield ziekte tot aan zijn dood geheim

  • 27 juli 2018 om 10:10
    Permalink

    Werkelijk ongelofelijk dat er mensen twijfelde aan de integriteit van deze man. Nog steeds zijn er hordes mensen die het maar niet willen snappen dat zowel Chrysler als Fiat er op dit moment niet meer zouden zijn, zonder de (impopulaire) maatregelen die Sergio heeft genomen. Er was gewoon geen geld om in alle merken te investeren op de juiste manier. Nu wel, daar heeft Sergio voor gezorgd. Hopelijk gaat dit wel voor een betere modellen politiek en continuïteit leiden.

    Beantwoorden
  • 27 juli 2018 om 10:26
    Permalink

    Hilbert.
    Alleem alfa romeo en jeep zijn er beter op geworden ??
    Luister jij wel.
    Zonder deze man had alles al weggeweesr niet meer bestaan.
    Maar dat terzijde .beter.jeep ram dodge.ferrari fiat verkoopt nog steeds wereldwijd heel veel auto.s
    Maar fiat is meer dan alleen auto.s maar duidelijk ben jij daar niet van op de hoogte.
    Verdiep je daar maar eens in.

    Beantwoorden
  • 27 juli 2018 om 10:29
    Permalink

    Wat hier staat over wat Marchionne’s tegenstanders beweren dat bewijst het wel, ze zijn, met permissie, niet goed bij hun hoofd.

    Beantwoorden
  • 27 juli 2018 om 11:19
    Permalink

    Dit is niet de gelegenheid om te gaan discussiëren over de toestand van Alfa en Romeo, Jeep en andere merken. Dat doen we later nog wel. Ik vind het in deze situatie vooral gepast om te kijken naar de verdiensten van de man. En ondanks grote zorgen en twijfels op veel punten, staat buiten kijf dat Sergio Marchionne één van de grootste industriëlen van onze tijd is geweest. Wat mij betreft past hij in rijtjes met personen als Bill Gates Steve Jobs , Elon Musk e.d. zetten. Ondanks dat hij in een saaiere industrie zat, de man had een knappe gave bedrijven (en meer) te saneren en moderniseren.

    Beantwoorden
  • 27 juli 2018 om 11:37
    Permalink

    @Hilbert

    Lekker bezig Hilbert, je bent het zonnetje in huis.

    Beantwoorden
  • 27 juli 2018 om 12:22
    Permalink

    Overigens, wat een enorme moed en wijsheid en opoffering van Sergio om het zelfs zijn maat John Elkann niet te vertellen omdat het anders het bedrijf in grote problemen zou brengen. Die gevoelige (voor)kennis hebben zou het bedrijf nu in grote problemen brengen met de SEC.

    Beantwoorden
  • 27 juli 2018 om 14:54
    Permalink

    Allen, ik was het als echte Fiat man ook niet altijd eens met de visie van Marchionne ben er trouwens als Lancia Liefhebber nog steeds niet goed van dat het zo is gegaan met het merk ( een van de weinige “echte” automerken ipv eenheidsworst) maar laat ons een beetje respect tonen voor de goede dingen die hij dan toch gedaan heeft.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.