Marchionne over de Chinese markt: ‘3 keer is scheepsrecht’

Sergio Marchionne gaf aan dat Fiat niet van plan is om de geschiedenis te herhalen. Dit gezien de eerdere pogingen welke niet van succes voorzien waren. Op een persconferentie in Beijing gedurende de presentatie van de nieuwe Fiat Viaggio, vertelde Marchionne: “this time it is on, I’ve worked 8 years on this“. Alles samenvattend betekend dit dat er stevig geïnvesteerd wordt. De Chinese markt heeft het afgelopen kwartaal een groei laten zien van 4%, wat in verhouding tot de eerdere kwartalen als ronduit weinig te omschrijven valt. De CEO van Fiat denkt echter dat de overheid in China op de juiste manier in de markt heeft ingegrepen om de economische groei te laten afkoelen. De Fiat Group wil in China uitbreiden, dit wil men vooral realiseren met de nieuwe Fiat Viaggio en de Dodge Dart (beiden gebaseerd op de Alfa Giulietta). Alfa Romeo zal de Chinese markt later ook betreden nadat het eerst voet aan wal zet in de VS.

Op dit moment groeit Fiat flink maar de aantalen zijn nog bescheiden vergeleken met de concurrenten. Jeep heeft op dit moment het sterkste optreden en merkbewustzijn van alle FGA merken in China. Het afgelopen jaar werden 22.000 eenheden verkocht, een groei van +81 %. Volgens Mike Manley, verantwoordelijk voor Jeep, is het behaalde resultaat tevredenstellend en verwacht hij een groei die vergelijkbaar is met afgelopen jaar. Marchionne gaf aan dat deze maand Europa en Italie vooral “technisch gezienbeter gaan maar van structurele verbeteringen is nog niet sprake: “vergeleken met 2007 hebben we 40% van de Italiaanse markt verloren”, aldus Marchionne. Afgelopen nacht vertrok de CEO richting Detroit, waar hij een meeting van de raad van commissarissen zal voorzitten. Daar zullen de cijfers van FGA voor het eerste kwartaal worden gepresenteerd, resultaten die met kop en schouders zullen uitsteken vergeleken met die van het Italiaanse schiereiland.

5 gedachten over “Marchionne over de Chinese markt: ‘3 keer is scheepsrecht’

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.